Mikä rihmakala?

Rihmakalat, kiipijäkalat, pusukalat, taistelukalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

aqua-
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Mikä rihmakala?

Viesti Kirjoittaja aqua- »

Kävin alkuviikosta akvaariosopissa ja näin siellä nätin pienen rihmakalan. :) Sitä myytiin nimellä oranssirihmakala.
Googlen haulla ei ainakaan tällaista kalaa löytynyt,ja mietin onkohan tuon nimistä kalaa edes olemassa?? :roll:
Kala näytti paljon hunajarihmakalan punaiselta muodolta, voiko kyseessä olla hunajarihmakala?
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

aqua-
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja aqua- »

kiitti vastauksesta! :D
Kala on ilmeisesti oranssi hunajarihmakala. Voiko niitä pitää yksin, vai tarvitsevatko ne lajitovereita? Voiko hunajarihmoja pitää yhdessä miekkapyrstöjen kanssa? :)
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

aqua- kirjoitti:Voiko hunajarihmoja pitää yhdessä miekkapyrstöjen kanssa?
Lajeilla on erilaiset vaatimukset vesiarvojen suhteen, joten älä laita samaan tankkiin.
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
Workkis
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Workkis »

Ei näytä hunikselta kyllä tuo minun silmääni. Iha muodon perusteella.
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Workkis kirjoitti:Ei näytä hunikselta kyllä tuo minun silmääni. Iha muodon perusteella.
Ai siinä linkissä vai?
Miltä sitten näyttää?
Workkis
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Workkis »

En miä tiiä =D
Sen vaan ettei näytä hunikselta. Kai sitä voi sanoa, että se ei minun mielestä näytä hunajalta vaikka en tiedäkkään miltä se näyttäs. Sama asia kun sanoisin puusta X että se ei ole puolukka vaikka en tietäisi mikä puu se on.

(tai jotain =D )
Fisu83
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Fisu83 »

Mikä ero on muuten huulirihmalla ja tuolla hunajarihman punaisella muunnoksella, mikä sitten ikinä onkaan?
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Kokoero ainakin. Huulirihmakala kasvaa isommaksi. Toisekseen erilainen ruumiin malli. Huulirihmakalalla on pidemmän mallinen body. Lisäksi huulirihmakalan tunnistaa helposti paksuista huulista. [;)]
Normaalin värisiä on mahdoton sekoittaa hunajarihmakaloihin, sen sijaan juovarihmakalaan sekoittaminen on helppoa.
Moonlight
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Moonlight »

Rubiinirihmakalaksi nimittivät eräässä akvaarioliikkeessä näitä punaisia hunajarihmoja, en tiedä ovatko itse kehittäneet tämän suomennoksen kun "sillä nimellä" kuulemma Ruotsista tukusta tulevat. Täsmällinen suomenkielinen nimi kiinnostaisi vieläkin saada tietää. (Oma uutukainen haaremini ruokailee juuri tuolla altaassa, ja koiras on muuttunut niin kovin kauniin hohtavan punaiseksi :) Olisikohan sillä kutupuuhat mielessä..)
labby_reddy
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja labby_reddy »

Jos te puhutte tästä kalasta Kuva
Se ei ole hunajarihma (colisa chuna), eikä huulirihma (colisa labiosa), vaan näiden kalojen steriilli poikanen. Kun tällä kalalla ei ole latinalaista nimeä, sen nimi voisi olla sekä hunajarihma (punainen) että huulirihma (myös punainen)
sky is unlimited
fisuli
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja fisuli »

Itselläni oli joskus suunnilleen tuon näköisiä kaloja ja kyllä ne kutivat ja jälkikasvua sikisi. Näitä puna/kulta/kelta/oranssirihmakalan nimellä kulkevia kaloja on mitä ilmeisimmin useaa sorttia.
"Miten minä, joka olen niin järkevä, voin olla niin vähä-älyinen!?"
"Monet ihmiset tulevat mainiosti toimeen käyttämättä päätään."
- Muumit
paul
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja paul »

millia kirjoitti:[Keltarihmakala = keltainen sinirihmakala se tuskin on.
Sinirihmakala on oikeasti ruskorihmakalan muunnos.

Luonnossa elaa ruskorihmakala jonka muunnoksia on mm kuutamo-, kelta- ja sinirihmakala.

;)
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
Moonlight
Junior Member
Junior Member

Steriili? Ei voi olla! [}:)] Kaupassa möivät rubiinirihmakalan nimellä ja sanoivat hunajarihmakalan värimuunnokseksi, jä näyttävät tismalleen tuolta. Ei ne saa olla steriilejä :( Luulisi että myyjät olisivat tästä jotain maininneet..? [toivottavasti!] Mistä tieto on peräisin että ne on kahden lajin steriili sekoitus? Jos olisi jotain nettisivun linkkiä vaikka.. Tosi vähän on noista tietoa, pelkistä hunajarihmoista kyllä.

Fisuli oliko ne sun kalat ihan tuon näköisiä? Kirkas pyrstö ja kaksiväriset rihmat mm.? Tahtoisin saada varmuuden noista, muuten ne kalat palaavat takaisin akvaariokauppaan ja otan ihan tavallisia hunajarihmoja tilalle :( Haluaisin saada nuo nimittäin kutemaan.
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

paul kirjoitti:Luonnossa elaa ruskorihmakala jonka muunnoksia on mm kuutamo-, kelta- ja sinirihmakala.

;)
Luonnossa elää sinirihmakaloja ja ruskorihmakaloja (Trichogaster trichopterus). Sama laji, esiintyy eri alueilla. Värimuunnoksia ovat keltainen ja marmori, mutta en tiedä kumman sävyisestä ne on kehitetty.

Kuutamorihmakala (Trichogaster microlepis) on eri laji.
fisuli
Senior Member
Senior Member

En kyllä muista olivatko ihan tismalleen tuon näköisiä, mutta hyvin lähelle ainakin. Eläkä hätäile niiden kalojesi kanssa, voivat olla vaikka minkä lajin punaisia/oransseja muunnoksia. Täältä esimerkiksi löytyi lista, jossa on kuvien kanssa eri lajien erivärisiä muunnoksia. Että voivat hyvinkin olla ihan lisääntymiskykyisiä [;)]
- Muumit
labby_reddy
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Moonlight, älä hermostu. En ole 100% varma, että ne ovat steriilejä, mutta kaikki mun toverit sanoo, että niistä ei ole saatu poikasia. Kyllä, ne kalat rakentavat kupla pesän ja bla-bla-bla, mutta poikasia ei kuoriudu tai sitten poikaset tulee, mutta kuolevat aika pian...
Haluaisin saada nuo nimittäin kutemaan.
Ei sua mitään estä! [;)] Voi olla, että mun toverit ovat väärässä, minä itse en kokeilut viljellä noita.
Mistä tieto on peräisin että ne on kahden lajin steriili sekoitus? Jos olisi jotain nettisivun linkkiä vaikka..

se kala löytyy googlesta sekä nimella colisa chuna että nimella colisa labiosa. Netissä en saanut löytä tietoa suomeksi tai englanniksi, että se olio on hunajarihman ja huulirihman sekoitus. :(

Kaupassa möivät rubiinirihmakalan nimellä ja sanoivat hunajarihmakalan värimuunnokseksi,
Se ei ole myyjien syy, he eivät tiedä kaloista niin paljon. [;)]
sky is unlimited
Moonlight
Junior Member
Junior Member

Harmittaisi kyllä noita poiskaan laittaa kun ovat niin sopuisia yksilöitä, koiras ja naaraat tuntuvat miltei kaipaavan toisiaan jos eri puolille akvaariota eksyvät. Ja todella kauniita :) Kunpa ei vain tarvitsisi niitä poikashaaveita kuopata..
fisuli
Senior Member
Senior Member

Niin ja se vielä että tuossa aikaisemmassa kuvassa olevat kalat kyllä näyttävät kovasti hunajaisilta.
- Muumit
Moonlight
Junior Member
Junior Member

Googletin myös, tuo kuva oli joltain kiinalaiselta sivulta..? En ymmärtänyt sanaakaan :/ No, jos ei nuo ala kutemaan niin sit kudetetaan noita poikaystävän marmoreja kunhan vähän kasvavat [;)] Ja aika näyttää, laitan sit tänne juttua jos alkavatkin joskus kutemaan :) Niin selviäisi tämä omituinen mysteeri, ainakin mua kovin häiritsee :P Fisuli, sulla ei olisi kuvaa niistä omistasi?
fisuli
Senior Member
Senior Member

Tuossa minun linkissä ainakin oli ihan selvää englantia, katsele sieltä niitä kuvia josko joku olisi saman näköinen omien kalojesi kanssa niin saisit selville lajinkin. Ja omistani ei ole kuvia, silloin ei vielä digikameroita tainnut ollakaan kun ne minulla olivat :mrgreen:
- Muumit
labby_reddy
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Tässä mun hunajahuulis. :D (Wau, mulla oli niitä...unohdin kokonaan...)
sky is unlimited
Moonlight
Junior Member
Junior Member

fisuli "sunset thick lip gourami" olisi sun linkin mukaan, mut googlesta löytyy niin monia eri nimiä tuolle kalalle et epäilen et kuka kutsuu miksikin.

The Honey Gourami originates from India and Bangladesh. It is known by the scientific names Trichogaster chuna, Colisa sota, Colisa chuna and Trichopodus chuna. There are many color variations, which results in a multitude of names based on two basic colors – red and gold. Names include the Red Honey Fire Gourami, Fire Honey Gourami, Flame Honey Gourami, Gold Honey Gourami and the Honey Sunset Gourami.

Noin luki yhdellä sivulla missä oli myös ihan samanlainen kala kuin labby laittoi ja nuo mun. Sori, en osaa linkittää hienosti mut http://www.timstropicals.com/Inventory/ ... miInfo.asp on sivu. Taidan alkaa uskoa ettei ihan täsmällistä lajimääritystä näille löydy ollenkaan :|
paul
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja paul »

Moonlight kirjoitti: Sori, en osaa linkittää hienosti mut http://www.timstropicals.com/Inventory/ ... miInfo.asp

Koodi: Valitse kaikki

[url=http://www.timstropicals.com/Inventory/Gourami/HoneyGouramiInfo.asp]linkki[/url]
ylläoleva näyttää tältä

linkki

ELI

Koodi: Valitse kaikki

[url=www-osoite]linkin nimi[\url]
Toivottavasti oli apua :)
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
fisuli
Senior Member
Senior Member

Kyllä olisin aika vahvasti sitä mieltä että hunajaisia ovat. Ja jos näin on, niin ne kyllä saa kutemaan todella helposti. Kokeilemallahan se selviää tuleeko jälkikasvusta mitään.
- Muumit
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Labyrinttikalat”