2252 virtauksen vähentäminen

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Riikka70
Junior Member
Junior Member

2252 virtauksen vähentäminen

Viesti Kirjoittaja Riikka70 »

:P

Mulla on aivan tuliterä 2252, jota sitten tohkeissani aloin laittamaan tankkiini (500l) kiinni, mutta ongelmaksi sitten muodostuikin aivan hillitön virtaus, kalat lentelivät ja kasvit huojuivat niin, että ei auttanut kun
sammuttaa vehje ja koettaa nyt keksiä miten sen potkun saisi hieman "hillitymmäksi"..ideoita ??
Suihkuputki takaseinään, ja suodattimeen kulmapalat että saan ohjattua virtauksen sinne takaseinään ??

Tuossa on mukana sellainenkin osio, millä saa aikaan ns. ilmakuplia, mutta senkin turbobuusteri voima oli niin valtaisa, että ei pystynyt pitämään ilman että kasvit irtoavat hiekasta. Mulla kun ei juurikaan ole sellaisia kaloja, jotka viihtyisivät kovassa virtauksessa.. :(

Onko jollain ollut samoja ongelmia ja miten ratkaisit ?
:P
"Synnyin vaatimattomaksi, mutta sitä ei kestänyt kauan"
kylpyankka
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kylpyankka »

Pari suihkuputkea, toisen virtaus takalasiin alaviistoon ja toisen pintaan - noin täällä. :)

Kuva
Tuossa kuva, jossa suihkuputket näkyvät. Takaseinällä myös ulkosuodattimen suihkuputki. Minä laitoin kaksi putkea, kun tuntui, ettei yksi riittänyt hillitsemään puhuria. Suodattimeen olen ollut tosi tyytyväinen, puhdistaa pohjaltakin kaikki ylimääräiset hippuset.

Suihkuputket (EHEIMin) ovat mukavan huomaamattomat mutta letku on muuttunut veden alla ikävän kirkkaan väriseksi. Ei onneksi yleensä sekään loista kun kasveja edessä, mutta saisi mielummin olla hieman hillitympi.
iiputti
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja iiputti »

Suihkuputki se oli täälläkin 400 litraiseen laitettava 2252.n seuraksi... En olisi uskonut sen pyörittävän jättiläisvallisnerioita umpisolmuun ihan minuuteissa :roll:
Tällä hetkellä allas on kalaton, ja suihkuputki päätylasissa reiät avoveteen päin, mutta luulen joutuvani siirtämään sen vielä takalasin myötäiseksi, sillä en halua nähdä noita putkia...
Suojele mastiffia pienenä, niin se suojelee sinua suurena.
amanda
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: LAS

Viesti Kirjoittaja amanda »

Minä käänsin 2252:seni niin, että se puhaltaa suoraan etulasiin. Sillä kohdalla on melkoinen puhuri, partikset ja otot tykkää, muualla sitten taas on rauhallisempaa. Meillä toimii hyvin näin.

Sitä ilmakuplasuutinta en ole käyttänyt. Kerran kokeilin ja siinä pyörremyrskyssä olivat sekä kalat että minä ihan shokissa. :mrgreen:
iiputti
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja iiputti »

amanda kirjoitti:puhaltaa suoraan etulasiin
kokeilin tuota eilen ja tulos: 10 cm kanttiinsa hiekaton pohja...Hiekat lähti vauhdilla :mrgreen:
Suojele mastiffia pienenä, niin se suojelee sinua suurena.
akvaariossa
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja akvaariossa »

Päätin minäkin ostaa tuon suodattimen 340lseen....Näen vieläkin painajaisia siitä mellakasta mitä tuo suodatin aiheutti. Nimittäin tuo virtaus rempotteli kriinumeitten juuret ylös hiekasta,Keihäslehdet irtosivat ja kalat liiteli pitkin laseja :roll: Käänsin ja väänisin tuota "hirviötä" mutta mikään ei auttanut! Sitten kokeilin laittaa siihen ulkosuodattimen `vedenulostuloputken´ kiinni. Sen kait olisi pitänyt vähentää tuota virtausta edes vähäsen,mutta kun ei niin ei :? ...Ratkaisu,vietiin suodatin takaisin kauppaan ja vaihdettiin se toiseen suodattimeen....
amanda
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: LAS

Viesti Kirjoittaja amanda »

^Pikaisen tarkistuksen jälkeen havaitsin, että puhuri on lievästi yläviistoon. Ei ole siis hiekat lähteneet, saa olla vaan varovainen ettei loisku yli. Olen varmastikin suuressa viisaudessani sen niin asettanut, vahinkohan se ei voi olla... :mrgreen:

Tehokas vekotin! Meillä se on kylläkin senverta vanha että saattaa puhallusteho olla parhaista päivistä jo hieman hiipunutkin. Ei kylläkään haittaa, riittävästi virtaa kyllä. :)
Riikka70
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Riikka70 »

Okei :P Kiitos vastauksista ja uskon että moni muukin on yllättänyt 2252 virtausvoimasta :P :P

Ja eikun hankkimaan muovista jakajaosaa ja 2 suihkuputkea:) ja jos ei ala workkimään, lähtee pakasta vedetty 2252 myyntiin 8-) :P
"Synnyin vaatimattomaksi, mutta sitä ei kestänyt kauan"
mariana
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja mariana »

Heips te 2252:sen omistajat. Olen miettinyt hankkivani tuon ko. suodattimen 325 litraseeni ja suihkuputken meinasin laittaa. Ajattelin tilata sen saksasta (tuolta) ja mietinkin samalla tilaavani sen suihkuputken. Mutta minkä kokoinen reikä siinä suodattimen ulostulossa on? Ymmärsin että kannattaa laittaa siihen suodattimen ja suihkuputken välille letkua jotta saa suihkuputken takalasiin? Eikö? Minkä paksusta letkua siihen menee? Onkos tuolla putiikissa pelkkiä suihkuputki paloja kun en löytänyt? Entä tuleeko tuon suodattimen mukana jotkut imukupit vai täytyykö olla se teline? Kiitos jos joku jaksaa neuvoa! :D
kylpyankka
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

mariana kirjoitti:Mutta minkä kokoinen reikä siinä suodattimen ulostulossa on? Ymmärsin että kannattaa laittaa siihen suodattimen ja suihkuputken välille letkua jotta saa suihkuputken takalasiin? ... Entä tuleeko tuon suodattimen mukana jotkut imukupit vai täytyykö olla se teline?
Minulla on Eheim 12/16mm letkua (noin lukee letkussa) suihkuputkien ja vempeleen välillä. Ainakin olen itse kokenut letkun olennaisen tärkeäksi, en tiedä saisiko suihkuputkea muutoin paikalleenkaan.

Muistelisin, että suodattimen mukana tuli kaksi imukuppia, paikat on neljälle. Telinettä en itse kansilaseista johtuen voinut viritellä, joten hankin suodattimeen jatkopalan (eli kolmannen 'suodatinkopan') sekä tarvittavat imukupit. Suodatin nököttää nyt pohjaa vasten (laitoin hiekan päälle soraa, jottei mene kaikki hiekat suodattimeen).

Edit: Tuo jatkopala on tällainen jos en ihan väärin tulkitse näitä varaosajuttuja. :) Pömpelille tulee korkeutta noin 42 cm, jos on kolme suodatinkoppaa.
Suihkuputkia en minäkään tuolta Aquaristikshopista löytänyt, mutta ei ne muistaakseni ihan kauhiasti Suomessakaan maksa.
mariana
Senior Member
Senior Member

Kiva, kiitos avusta! Onkin tuota oikean kokoista letkua kotona valmiina. :D Löysinkin (kai) tuolta ne suihkuputket, ovatko ne tämmöiset vai pitääkö hommata tämmönen setti? :?
kylpyankka
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

mariana kirjoitti:Löysinkin (kai) tuolta ne suihkuputket, ovatko ne tämmöiset vai pitääkö hommata tämmönen setti? :?
Nehän on ihan väärän väriset. :P Enpä kyllä tuohon osaa sanoa, että ovatkos nuo sellaisia. Minul ovat virheitä, kuten tuolla aiemmin laittamassani kuvassa.

Mutta, eivät näytä samanlaisilta, vaan jokseenkin paksummilta ja lyhemmiltä. Siis nuo linkissä olevat putket.
JenniL
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja JenniL »

Juu, ei ole tuo satsi vaan suihkuputki löytyy tuolta A-shopin sivuilta hakusanalla (outlet) jet pipe. Olen sieltä kyseisen tuubin joskus tilannutkin, en vaan kuollakseni muista oliko se 2252:seen vai 2028:een. Mittaat vaan sen reiän halkaisijan, 2252:ssa se 16/22 on luultavasti oikea koko, mutta varmista tämä vielä ennen tilaamista.

Jenni
Life is short, play hard!
mariana
Senior Member
Senior Member

Niin mutta en voi sitä itse varmistaa koska olen vasta tilaamassa ko. suodattimen joten en tiedä minkä kokoinen letku/putki menee. Mutta jos kylpyankalla on 12/16 mm letkua siinä niin enköhän voi siihen tietoon luottaa.
Ja kiitos tuosta tiedosta, nyt pääsen tilailemaan! :mrgreen:
Miska
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Miska »

Meiltä löytyy 2252 n.250 litran purnukasta. Ei se mun mielestä ole mikään järkyttävä puhallus. Tetrat ja partikset tykkää, vallisneriat on kierteellä akvaarion ympäri. Kaikkea pientä haituvaa silti lentelee, ja pohja täynnä kaikkea laskeutunutta pöhnää. En tiedä vaikuttaako se että on sellainen kolmen patruunan malli. Ei kyllä ole mikään uusikaan, ehkä roottorin vaihto voisi tehdä ihmeitä.

Niin ja puhallus suunnattu pitkälle sivulle, ei ilmastinta.
mariana
Senior Member
Senior Member

No suodatin tuli tänään. Ongelma vaan on etten saa sitä kiinnitettyä lasiin mitenkään. Tai sitten olen niin tumpelo etten tajua miten se kuuluu asentaa. Eli, kun siinä tuli se ihme teline hässäkkä niin en ymmärrä kuinka se tulee laittaa. Tässä räjäytys kuvassa osassa 743842 näkyisi olevan jotkut "nypykät" mutta ei tuossa mun suodattimen mukana sellaisia ole. Olisiko pitänyt tilata erikseen? Eli en saa sitä kiinnitettyä telineeseen. Myöskään imukupeille ei tullut mitää klipsejä että saisin edes niillä sen kiinni. Olisi kai pitänyt tilata erikseen nekin? Täytyy sitten kai lähteä paikallisesta liikkeestä noita osia kyselemään. Ja samalla ostaa vielä toinen suihkuputki, on meinaan semmonen aallokko yhdellä putkellakin. :mrgreen:
Thompson
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS, Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja Thompson »

Mulla 2252 on "väärinpäin" altaassa, eli moottoriosa alapuolella ja kolme patruunaa siitä ylöspäin. Suihkuputki on 90 asteen kulmassa, eli sojottaa kohti kattoa. Suodatin on päätyseinässä ja keskellä. Suihkuputken reikiä suurensin muutaman millin, ettei suihku olisi niin pistemäistä. Näin virtausta on lähes joka korkeudella allasta ja patruunat on helppo poistaa viikottaista siivousta varten.
mariana
Senior Member
Senior Member

Tuolla aquaristikshopin eikä mukana tulleessa räjäytyskuvassa ei sitä puuttuvaa osaa erikseen näkyny numeroituna mutta eheimin sivuilta sen löysin manuaalista. Eli siitä puuttui "attachment lug (4 pieces)", osa numero 7478250.Tuolta pääsee manuaaliin. Kuuluisiko tuo tulla mukana? Mikähän saatavuus tuolla osalla on paikallisissa liikkeissä? Täytyyköhän tilata erikseen? :roll: Kiva jos joku ko. suodattimen omistaja osaisi kertoa olisiko tuo osa kuulunut tulla mukana vai olenko taas ollu tumpelo enkä ole sitä tajunnu erikseen tilata. :mrgreen:
Lazol
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Lazol »

Kyllä pitäisi olla mukana.
Itselle tuli mukana mutta olivat valmiiksi kiinni osissa numero 743842.
mariana
Senior Member
Senior Member

Lazol kirjoitti:Kyllä pitäisi olla mukana.
Itselle tuli mukana mutta olivat valmiiksi kiinni osissa numero 743842.
Ok, kiitos tiedosta. Niin niiden olisi kai pitänyt olla kiinni tuossa osassa kuten manuaalissakin näyttäisi olevan. No, täytyy alkaa soittelee kauppoihin josko löytyisi. En kyllä usko noiden olevan hirveen harvinaisia, samojahan kai käytetään pick up-suodattimissa. Jos oikein muistan.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”