Juu, näiden pitäisi olla Satanoperca jurupari sp. "red lip" muotoa, mutta enpä ihan satavarma ole... Kuva perässä...
Kutu näytti menevän niin, että puhdistivat ensin yhden nyrkin kokoisen pyöreän kiven yläpinnan ja sitten naaras kävi äheltämässä siihen aina pari munaa kerrallaan ja koiras kävi ne hedelmöittämässä. Sen jälkeen naaras napsi munat suuhunsa ja tätä jatkui pari tuntia.
Rouvalla on suu supussa ja ei tule syömään, eli ihan hyvältä näyttää. Ärhentelee kovasti muille tonkijoille.
Kutuparin koiras tuntuu puolustavan naaraan aluetta muilta, mutta itse liikkuu ympäriinsä, naaras on parkkeerannut lähelle kutupaikkaa ja tekee vain pieniä reissuja ympäristöön.
Laji on minulle aivan uusi tuttavuus, vasta muutaman viikon olen näiden kanssa puljannut ja alkuviikolla sain siirrettyä ne omaan altaaseensa. Altaassa ei siis ole muita, kuin näitä pronssitonkijoita tällä hetkellä.
Ajattelin, että laitan varuiksi poikas"häkin", tai oikeastaan eristän osan tuosta tonkija-altaasta poikasille, jos niitä ilmestyy. Sain nimittäin käsiini todella tiheää rosteriverkkoa, josta voisin väliseinät toteuttaa. Olisivat sitten suuremmassa vesimäärässä poikasetkin.
Tässä naaras munat suussa
edit: kuva lisätty ja aletaan toivoa varmaa tunnistusta joltakulta
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Suojele mastiffia pienenä, niin se suojelee sinua suurena.