Kalojen valokuvaus

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

summersrain
Member
Member

Viesti Kirjoittaja summersrain »

Mun albumistani löytyy muutama akvaarioaiheinen kuva ja kaikki ilman salamaa. Kameroina käytetty Canonin 300D:tä ja vanhaa HP pokkaria. Vaikka olen aivan aloittelija kuvauksessa, on kuvat ainakin omasta mielestäni ihan asiallisia.
http://personal.inet.fi/private/fishnet/
Tiuku_
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Tiuku_ »

Mulla olympus 370 ZOOM. Onkos kokemuksia tuosta kamerasta?
Elämä on.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Jos kuvaa vain omaan käyttöön lienee ihan samantekevää miten kuvaa, mutta jos julkaistavia kuvia haluaa ottaa, on salama must.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Yanna
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Yanna »

Oli kamera millainen hyvänsä, on minusta tärkein apuväline jalusta. Parantaa kummasti kuvien laatua [;)]

Yanna
Zuwih
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Zuwih »

En jaksanut noita pitkiä viestejä lukea, oli liian monimutkaista tekstiä minulle :P

Muttamutta... Itse sain ihan onnistuneita kuvia akvaariosta, kun pimensin huoneen ja otin kuvat ilman salamaa. Ei tullut minkään näköisiä heijastuksia.
ParratonMonni
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja ParratonMonni »

Minulla on semmoinen Olympyksen myy, eli ihan pikkuräpsy. Salaman kanssa olen jotain siedettäviä kuvia saanut jopa akvaariosta, mutta ilman salamaa kuva on aina epätarkka. Onko kenelläkään selitystä tähän tai jotain niksiä? Ilman salamaa saisi värit paremmin esiin...
BBhouse
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja BBhouse »

ParratonMonni kirjoitti:Minulla on semmoinen Olympyksen myy, eli ihan pikkuräpsy. Salaman kanssa olen jotain siedettäviä kuvia saanut jopa akvaariosta, mutta ilman salamaa kuva on aina epätarkka. Onko kenelläkään selitystä tähän tai jotain niksiä? Ilman salamaa saisi värit paremmin esiin...
Kannattaa kokeilla "herkemmällä" filmillä (siis jos kyseessä on filmikamera), jos omistat digikameran, niin säädöistä säädät ISO-lukua suuremmalle, itse olen saanut ihan hyviä kuvia joko 200 tai 400 säädöillä.
Digikamerassa on myös helppoa säätää valotusaikaa, tosin kalat tuppaavat liikkumaan niin paljon että tuon valotusajan säätäminen ei oikein akvaariokuvauksessa toimi...
Fisu
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fisu »

Salaman kanssa olen jotain siedettäviä kuvia saanut jopa akvaariosta, mutta ilman salamaa kuva on aina epätarkka. Onko kenelläkään selitystä tähän tai jotain niksiä?
Yksi selitys saattaa olla että kamerasi ei pysty tarkentamaan 'heikossa valossa' ilman tarkennuksen apuvaloa (jos mjuu:ssa seelainen on?).
Liike-epätarkkuutta tulee tietty liian pitkistä valotusajoista ja kamera sekä kohteen heilumisesta ja liikkestä.
Kari
ParratonMonni
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja ParratonMonni »

Fisu kirjoitti: Yksi selitys saattaa olla että kamerasi ei pysty tarkentamaan 'heikossa valossa' ilman tarkennuksen apuvaloa (jos mjuu:ssa seelainen on?).
Liike-epätarkkuutta tulee tietty liian pitkistä valotusajoista ja kamera sekä kohteen heilumisesta ja liikkestä.
Kari
Jotenkin tuo tarkennus liittyy valoon, olen sen huomannut myös ulkokuvauksessa. Liike-epätarkkuutta olen yrittänyt poistaa tukemalla kameran, tietty sen saisi varmasti eliminoitua vain jalalla.
Pitää nyt vielä opiskella tuota käyttöohjetta, jos siihen saisi jotain säätöjä asetettua (epäilen! "Kamera on mallia tumpeloille kaikki säädöt automaattisesti")
Fisu
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Kun nyt Suomeen saatiin vaihteeksi kesä, kokeilin tätäkin kalojen kuvaustapaa: Ahdin valtakunnasta
Kari
skare
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Tampereen Akvaarioseura ry

Viesti Kirjoittaja skare »

Fisu kirjoitti:Kun nyt Suomeen saatiin vaihteeksi kesä, kokeilin tätäkin kalojen kuvaustapaa: Ahdin valtakunnasta
Aivan mahtavia kuvia, ei voi muuta sanoa!
JustinSan
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JustinSan »

skare kirjoitti:
Fisu kirjoitti:Kun nyt Suomeen saatiin vaihteeksi kesä, kokeilin tätäkin kalojen kuvaustapaa: Ahdin valtakunnasta
Aivan mahtavia kuvia, ei voi muuta sanoa!
On kyllä! Tekee melkein mieli tällaisen maanisäkkäänkin pulahtaa lähivesiin kameran kanssa kun tällaisia kuvia katsoo :D
"Normal Person + Anonymity + Audience = Total Fuckwad." - Penny Arcade
-Antti-
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja -Antti- »

Minkälaisella laitteistolla nuo vedenalaiskuvat on otettu? Hienoja!

Antti
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

Miten sait ahvenista noin kirkkaita kuvia?
Fisu
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Affenat on kuvattu Tampereen Kaukajärvellä (pohjoispuolen uimarannalla). Järvi on lähdeperäinen ja aika syvä. Snorklasin hiljalleen rantaa pitkin, niin ahvenia ja särkiä tuli vastaan oikeastaan koko ajan, eikä pohjalta alle kahdesta metristä löytynyt 'autioita' kohtia lainkaan.
Välineinä oli Canonin S50 digi ja siinä Canonin oma VA-kotelo. Kuvausta edesauttoi matala ja kirkas vesi sekä aurinkoinen sää. Salamaa ei kannattanut käyttää koska näissä vesissä kelluu kaikenlaista pientä töhnää, varran päässä oleva erillinen salama olisi ollut hyvä, mutta kun ne maksavat maltaita eikä tuohon pokkariin edes saa sellaista...
Kari
aco
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja aco »

Ja sitten ei muuta, Fisu alias Kari, kun valkkaamaan sopivia kuvia Suomen luontokuvakilpailuun... Hmm, vai saiko kuvia julkaista ennen kilpailua? No silloin ei auta kuin uusia kuvauskeikka! :) Oliko tuo vesi/valo oikeasti noin vihertävä?
Fisu
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Heh.. luontokuvakilpailuun... :mrgreen:
Pelkästään kotimaisten VA-kuvauskilpailujen kuvat ovat hieman eri planeetalta saati sitten varsinaisten luontokuvauskisojen.
Veden alla näyttää järvissä ja Itämeressä yleensä vihreältä (paitsi kokiksen värisissä vesissä...), etelässä veden alla näyttää lähinnä siniseltä.
Punainen väri katoaa ensimmäisenä syvemmälle mennessä. Tuosta sinisestä sävystä on muutama sata esimerkkiä allekirjoitukseni 'fisuja' linkin takana.
Kari
aco
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja aco »

Hoo, ramppaan aina välillä noita luontokuvakilpailuita seuraamassa, olen yhdistyksen jäsen. Ja nykyään ei tarvitse edes olla jäsen jotta voi osallistua. Kyllä siellä kilpailussa pärjää ihan tavallisella kameralla/asiallisella digillä. Toissa vuonna (muistaakseni) voitti kaveri kuvalla joka oli otettu kotipihalta tavallisella kamerallaan. Tipu sattui istumaan sopivasti ja kuvakin sattui tulla sopivalla sommittelulla. Ja noita fisukuvia on muuten hyvin harvoin mukana, joten niillä olisi uutisarvoa ja sekin myy. Joten eikun polskimaan taas ja nappaat kortin täyteen kaikista eri kulmista, kaikilla eri vaihtoehdoilla. Jos kortti on liian pieni niin eikun ostamaan isompi! Ja sitten tietenkin pyydät kaloja asettumaan sopivasti, esim vaikka joku hauki kurkkaamaan jotakin sinttiä kita auki. :) Ja siinä se voitto sitten tuleekin!

Kaikille aloittelijoille kuvaajille kerrottakoon että hyviä kuvia ei sitten tule kuin treenamalla, oppimalla kameransa rajoja ja ottamalla kuvia ihan sikana (sinttinä? :) ). Kameran ohjekirjaakin kannattaa lukea, sieltäkin voi saada hyviä vinkkejä. Kun ottaa kuvia tuhottomasti niin aina sieltä massasta joku hyvä tulee. Ja kun se hyvä löytyy, niin oivaltaa miten se kuva tulikaan otettua. Siitä se lähtee. Ja toki valokuvauskirjoja/-lehtiä löytyy missä kerrotaan kaikenlaisia niksejä, jos homman haluaa ottaa vakavasti.
Fisu
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Tässä on muutama kuva lisää Tampereen kaukajärveltä. Tällä kertaa näkyvyys vedessä ei ollut aivan yhtä hyvä kuin edellisessä kuvasetisssä, mutta kyllä kalalajit sentään erottaa...
Kari
aco
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja aco »

Jos tuo img_8764_1.jpg olisi ollut yhtä kirkas kuin edellisellä uintikerralla, niin ... Ja tuo hauki sai taas pohtimaan uskaltaako mennä uimaan luonnonvesiin. :) Taisi onneksi olla sellainen pienempi tapaus. Iltisotsikko: "Hauki söi kuvaajan, vain kamera jäi todistamaan tapahtuneen!" :mrgreen:
Angelfish
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Angelfish »

Jatkan tässä vanhassa ketjussa kun kuvaamisesta on minullakin kysymys.
Miten saan otettua kunnon kuvia altaasta jossa on monimetallit 2x150W? Lamput ovat noin 60cm altaasta ja kuvat eivät onnistu heijastumien takia.
Joka päivä oppii jotain uutta.
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Siis mistä kohtaa lamput heijastavat?
Pinnasta vaikos suoraan kameraan?
Eikö niissä ole valonohjausläppiä?
Kannattaisi olla. ;)

Tässä yksi kuvatus 2 x 150W monimetalliakvaariosta;

Kuva

Kannattaa kokeilla yläviistosta ottaa se kuva jos valaisimet häikäisee kameraan.
Tai laskea valot alemmaksi kuvauksen ajaksi.
Tai kokeilla kääntää lamppuja hiukan viistoon takaseinää kohden.
Jos heijastaa pinnasta niin sitten pintaa alempaa.

Olen kuvannut paljon monimetalliakvaarioita
(Vaikka mistä kuvakulmasta)
enkä ymmärrä oikein miten ne voivat heijastaa niin? :)
Angelfish
Member
Member

Ei ole ohjausläppiä.
Vaikka mistä koettaa kuvata, heijastuu kaikkea huoneessa olevaa akvaarion lasiin.
Olisiko nuo valot liian korkealla?
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Huone pimeäksi?
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Angelfish
Member
Member

Huone on pimeä, paitsi että nuo valot valaisevat niin hyvin 30neliötä, ettei muita valoja tarvita.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”