Tuli vaan mieleen nuista tietokoneen tuulettimista akvaarioon että miten siihen saa virran kun noissa myytävissä on vain koneen sisään kiinnitettäviä johto?
(ehkä oudosti kirjotettu)
Tuuletin?
Valvoja: Moderaattorit
tuuletin
Ne tuulettimethan toimii yleensä 12v virralla. Jos sinulla on ylimääräisiä muuntajia niin katso mikä sopii 12v laitteeseen. Kannattaa ehkä laittaa 9v muuntaja niin ei kohise niin paljon. Katkase muuntajasta se liitin pois ja kuori johon päät ja myös tuulettimesta se liitin pois ja kuori johot. Liität johot ja pistät muuntajan seinään , jos ei käynnisty vaiha johtojen paikkoja. Älä alussa viellä tinaa johtoja vaan kievottele ne päät vaan yhteen. Kun saat toimimaan tinaa tai teippaa johot kunnolla kiinni. Kannattaa tehän myös joku teline. Minulla on toimiva , mutta ruma ratkaisu tohon kiinnitykseen. Otat sellasta reijitettyä pelti liuskaa ja pieniä pultteja ja muttereita. Käännät sen pellin 90 asteen kulmaan ja pulttaat sen tuulettimen toiseen päähän kiinni ja sen häkkyrän voi teipata tai ruuvata valaisimeen kiinni. Minulla tuo oli ilmastointi teipillä akvaarion lasissa , kun ei ollu niin suurta välii miltä näyttää ku oli makuuhuonees. Kannattaa muuten tehä kaks ja ostaa ajastimet ja laittaa ne sellain että toinen on ekaks päällä ja kun se sammuu toinen käynnistyy. Noin ne muuntajat ja tuulettimet ei kuumene niin paljon. En mene sitten takuuseen onko tuo ohje täysin sähköturvallinen , mutta minulla on toiminu ihan hyvi.
Eräs ehdotus on että hommaat muuntajan jossa on volteille pykäläsäätö
ja tarkistat että muuntaja kestää sen virran minkä tuuletin tarvitsee.
Itselläni on 12v/1w tuuletin ja 1,5-12v ,n300ma muuntaja säädettynä 9v:iin tuntuu toimivan
ajastimen kautta ihan hyvin. Kannattaa kohdistaa tuuletin altaan reunalta(kulmalta) suoraan kohti veden pintaa. Kansikiinnityksissä täytyy paikka ehkä miettiä tarkemmin.
ja tarkistat että muuntaja kestää sen virran minkä tuuletin tarvitsee.
Itselläni on 12v/1w tuuletin ja 1,5-12v ,n300ma muuntaja säädettynä 9v:iin tuntuu toimivan
ajastimen kautta ihan hyvin. Kannattaa kohdistaa tuuletin altaan reunalta(kulmalta) suoraan kohti veden pintaa. Kansikiinnityksissä täytyy paikka ehkä miettiä tarkemmin.