Onko kenelläkään mitään kokemusta kääpiörasboroista?
Missä päin akvaarioo oleilee tai hoidosta tai jotai.. onks vilkaskin kala?
Tuleeko ne toimeen 317l altaassa partamonnien (2kpl), verkkobarbien (10kpl) ja verkkonuoliaisten (4kpl) kanssa?
Jos tulee niin kuinka monta suosittelisitte?
(Itse ajattelin n.20kpl parvea)
Sen kokoisessa akvaariossa ne eksyvät ja päättyvät ravinnoksi.
Jos kääpiörasboroita haluat pitää, suositteleen ehdottomasti oma pikku allas. Nille riittänee hyvin 40 litrainen akvaario. Paljon kasveja, turveruskea vesi ja noin 26 C astetta.
Kyllä kääpiörasboroita voi isompaankin altaaseen ottaa. Enkä näe nykyisessä kalastossakaan ongelmaa. Mutta... 20 on vähän. Tuon kokoiseen altaaseen 50 - 100 kpl ei ole liioittelua. Jos nimittäin haluat kääpiörasboroitasi nähdäkin joskus
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Mahtuu. Kyseessä on noin sentin mittainen fisu, joten parvi on sille oikeastikin tärkeä asia. Mulla oli liikkeen myyntaltaassa (40 l) noita 94 kpl, eikä todellakaan näyttänyt täydeltä.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Tuo 50-100kpl kuulostaa todellakin paljolta.. eikö ne kasva n.3cm mittaisiksi? ..en ole ihan varma et uskaltaako noin paljon ottaa.. akvaariossani ei ole edes kasvitkaan viel kasvanu ku n.30cm korkeuteen eikä niitä ole tarpeeksi tiheässä ettei kääpiöitä sieltä löytäisi.. taidan kokeilla aluksi vähän pienempää parvea enkä usko että nykyiset kalat ainakaan niitä syövät..
ehkä joku 30-40kpl..
Eikai niiden vettä tarvii minkää turpeen läpi suodattaa?
Paljon se niiden hinta sitte on..? Jos ne maksaa vaan euronkin kappaleelta niin 50 parvi maksais silti 50 euroa, saatikka sit jos ne maksais enemmän.. Ja vaikka joistain liikkeistä saa parvialennusta niin en sit tiedä saako just niistä liikkeistä missä niitä on.. (jos niitä ylipäätään löytyy mistään läheltä.. )
Ja mä meinasin et mahtuuko ne ilman vaikeuksia ku senttimääräsesti(+parvivara) tohon akvaarioon mahtuis varmaan just se 20..? Jos ne on oikein laskettu.. Onko se niin tarkkaa..? Et uskaltaako tohon ottaa sen 50, ku se menis aikalailla yli..?
Akvaario 128L, 2 kissaa poika 12kk + tyttö 8kk
O/OV: Piikkisilmiä
Minulla on 86-litraisessa (pitkän muotoisessa) altaassa 27 kääpiörasboran parvi, ja hyvin näyttävät mahtuvan. Ne ovat paljon rohkeampia isossa porukassa, ja uivat ryhmässä eivätkä haahuile ympäriinsä niinkuin monet tetrat. Kasvilisuutta kannattaa olla paljon, niin niiden upeat värit pääsevät oikeuksiinsa.
Kalliiksihan ison parven hommaaminen tulee, mutta toisalta kerranhan se vain kirpaisee.
Eli kunnon porukka niitä kannattaa olla. Viihtyessään on todella upea ja kaunis kala. Suosittelen.
Mari kirjoitti:Mahtuu. Kyseessä on noin sentin mittainen fisu, joten parvi on sille oikeastikin tärkeä asia.
Ei varmaankaan 20 kappaleesta noita kaloja kovin montaa litraa tuu käytettyä... Luulis kyllä yli 300 litraiseen akvaarioon menevän ja olevan parempi ainakin tuplat
Niin, ja ei kannata hirveesti tuijottaa sitä "senttisääntöä", sehän ei pidä paljonkaan paikkaansa...
Kääpiörasboroita minulla ei ole, joten niistä ei ole omakohtaista kokemusta. Mahtavatko kasvaa kuitenkaan tuohon 3 senttiin niinkuin jossain lähteissä sanotaan. Hekurasborasta, minirasborasta ja juovaminirasborasta sanotaan nimittäin samaa ja ne ovat kyllä jääneet hyvin reippaasti alle kahden sentin. Ja jos sentti/litra sääntöä haluat noudattaa niin eikö siihen sääntöön ole lisäys, että alle 4cm kalat vievät vain 1cm/0,5l.
Itse laittaisin noita 300 litraiseen varmaan ylikin mitä tässä on sanottu 150-200 kpl. Itse olen maksanut niistä vaihtelevasti 2-3€.
Tosi kivoja kaloja ovat kaikki borarakset, mutta en tiedä uskaltaisinko niitä tuohon 300 litraiseen pistää. Jos vaikka joskus tulevaisuudessa haluat jonkun isomman kalan...
thapsus kirjoitti:Kääpiörasboroita minulla ei ole, joten niistä ei ole omakohtaista kokemusta. Mahtavatko kasvaa kuitenkaan tuohon 3 senttiin niinkuin jossain lähteissä sanotaan.
Meillä on edelleenkin yksi pummilla tullut kääpiörasbora (pyörii rusokiilojen ja hohtokiilojen porukoissa). Ei ole millään 3 cm pitkä. Se on pyrstöineen päivineen jotain 2,0-2,5 pitkä ja kun on melkoinen paksukainen (lue naaras), niin se on paksuimmalta kohtaa jopa 5-6 mm.
thapsus kirjoitti:Tosi kivoja kaloja ovat kaikki borarakset, mutta en tiedä uskaltaisinko niitä tuohon 300 litraiseen pistää. Jos vaikka joskus tulevaisuudessa haluat jonkun isomman kalan...
Itse olen sitä mieltä enemmän ettei ne isommat kalat kuulu vielä ton kokoseen akvaarioon (317l) verrattuna siihen mitä niillä luonnossa on.. Ja kumpi nyt ois suositeltavampaa, se kun laskee että kaloilla on tarpeeksi tilaa vai se että niillä on suuri parvi, vaikka laskemalla akvaarioon ei mahtuis ku puolet siitä summasta..?
f-t kirjoitti: Ja kumpi nyt ois suositeltavampaa, se kun laskee että kaloilla on tarpeeksi tilaa vai se että niillä on suuri parvi, vaikka laskemalla akvaarioon ei mahtuis ku puolet siitä summasta..?
Pienille kaloille se parvi on tärkeämpi. Mitä suurempi parvi, sitä turvallisempi olo.