Pakastekatkarapuja kaloille ja ravuille

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Mindi
Junior Member
Junior Member

Pakastekatkarapuja kaloille ja ravuille

Viesti Kirjoittaja Mindi »

Mun on varmaa tätä asiaa nyt tiedusteltava täällä alkeissa kun en muutakaa soveliasta paikkaa löytäny... Ei ole "ravinto"-foorumia tms. Vois olla aika hyvä, vai kuinka? Mitä on mieltä ylläpito? :)
Muistelen jostain täältä lukeneeni useempaankin otteeseen aikoinaan, että katkarapuja vois antaa kaloille ja ravuille.
Mulla on tiikeribarbeja, hohtoseeproja, leobardimonnisia, piikkareita ja partis. Sopisiko niille pakastekatkat ja pitääkö niitä miten esikäsitellä...muuta ku tietty antaa sulaa? Ja varmaan paloitellaan?
Mulle on tulossa toiseen akvaan marmorirapuja, joten mitenkäs niille katkat tarjottais ja mitä kaikkee muuta olette syöttäneet? Tästäkin olen käynyt rapu-sivuilla lueskelemassa, mutta kokemuksia ja mielipiteitä toivoisin. Entä kun ovat vielä pieniä tullessaan? Vauvaravun ruokaa??? [;)]
Workkis
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Workkis »

Katkarapuja kun ruuaksi antaa niin olisi kai hyvä huuhdella ne juoksevan veden alla esin. Liukenee suolat pois jos semmosta on lisätty =) Samalla ne voi vaikka sulattaa siinä kuumassa vedessä.
Immu
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Immu »

Meillä ainakin barbit on ollut ihan hulluna pakastekatkarapuihin. Olen ainoastaan huuhdellut ne huolellisesti kylmällä vedellä ja antanut sulaa ja eikun kokonaan altaaseen. Johan alkaa pohjalla kuhina. Kun barbit ovat lopettaneet ruokailun olen muutamaan otteeseen nähnyt amanoravun vetelemässä katkarapua! 8O Meillä ainakin suurta herkkua siis.
111na
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja 111na »

Jäinen pyrstö suoraan pakastimesta on helppo pienentää murskaamalla se vaikkapa veitsensyrjällä vasten leikkuulautaa. Suolaa näissä on niin vähän ettei sillä ole merkitystä. Jos nyt ihan kauheasti ja usein ruokkii, voi tietenkin laskeskella mikä suolamäärä kerääntyy veteen vedenvaihtovälillä. Aika kasa saa rapua olla missä vielä teelusikallistakaan suolaa on.

Ehkä teelusikallinen suolaa monessa akvaariossa on jo hyvinkin huomioon otettava tekijä. Akvaarion koko ja kalojensa vesiarvot vaikuttavat asiaan. Ravuissa on tyypillisesti noin 2% suolaa. Itsekin olen kyllä murskaamisen jälkeen laittanut ne siivilässä hanan alle tai laittanut ne vesilasiin likoamaan josta sitten kipannut siivilään. Turhaa se kuitenkin on tainnut olla.
Mindi
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Mindi »

Okei! Kiitti kaikille! Ja kiva tietää, että barbit tykkää...Nii no mistäs ne ei ahmatit tykkäis [;)], mut että voi siis antaa. En ois arvannu kokonaisena laittaa, mut pitää osa murskata sit jäisenä, kiitti vinkistä, ja vaikka kokeeksi yksi kokonaisena menemää ja kattoo mitä tuleman pitää.
Onx kellä niistä marmoriravuista ja ruokatottumuksista sit vielä kokemuksia katkojen suhteen..mm..?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”