Madot kalojen ravintona

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
Fisumamma
Senior Member
Senior Member

Madot kalojen ravintona

Viesti Kirjoittaja Fisumamma »

Olen haulla löytänyt mielenkiintoista tietoa kalojen tuoreravinnosta. Olisin vain halunnut tarkistaa sellaisen, että sisältääkö tuollainen tunkioliero kaloille hyödyllisiä ravintoaineita hyvässä suhteessa? Eli voiko matoja antaa kaloille liikaa jos ei sitten hankkisikaan surviaisia tms. Niitä kun saa kätevästi omasta kompostista, ja laitoin kellariin pienen matokompostorinkin :) Muu ruokinta on toistaiseksi ollut perushiutaleruokaa, ja ensimmäiset kasviskokeilut ovat vasta menossa (herne näyttäisi maistuvan).

Erityisesti madoista näyttivät pitävän monniset ja platyt. Saako matoja antaa kerralla niin että kaikille riittää (monniset ovat aika hitaita löytämään ja syömään verrattuna platyihin), kunhan ei jää yli? Ja kuinka usein tällainen herkkupala kannattaisi antaa? Voiko matojen avulla saada monniset (täplä-) kutukuntoon/-intoon?
Joanna
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Joanna »

Jossain vuonna miekka ja kirves ilmestyneessä akvaariokirjassa väitettiin kastematojen, jollaisiksi maallikkona lasken tunkiolierotkin, olevan kaloille aivan erinomaista ruokaa. (Jos kirjan nimi jota kuta kiinnostaa, voin sen toki tarkistaa.) Väitettiinpä peräti, että kaloja voi ruokkia yksinomaan madoilla ilman, että saavat minkäänlaisia puutostiloja. Jälkimmäiseen väitteeseen suhtautuisin sikäli varauksella, että kalojen ruokavaliossa on eroja eivätkä madot varmaankaan ole paras perusruoka kasvissyöjille.

Mutta kyllä kastematoja voi huoletta antaa kaloille ja kuormittavat varmasti vähemmän vettä kuin survarit. Itse olen pitänyt ruokinnassa käyttämiäni matoja noin vuorokauden kosteassa talouspaperissa, niin että suoli tyhjenee ja uloin limakerros irtoaa. En sitten tiedä, kuinka tarpeen moinen käsittely on, mutta syöttämäni madot ovat olleet kaupunkilaisia matoja...

Eiköhän niitä ainakin pari kertaa viikossa voisi antaa. Itse ruokin pakasteruualla lähes päivittäin - on kylläkään kastemadoilla niiden saatavuusongelmien vuoksi. Itse kasvatetuissa madoissa ei edes kustannusten nousu muodostu ongelmaksi. Jos kotoa löytyisi matoviljelmä, saisivat kalat niitä varmasti muutaman kerran viikossa, jos näyttäisivät maistuvan.
memma
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja memma »

Joanna kirjoitti:Väitettiinpä peräti, että kaloja voi ruokkia yksinomaan madoilla ilman, että saavat minkäänlaisia puutostiloja. Jälkimmäiseen väitteeseen suhtautuisin sikäli varauksella, että kalojen ruokavaliossa on eroja eivätkä madot varmaankaan ole paras perusruoka kasvissyöjille.
Itselläni on sellainen parikymppinen kellastunut pokkari kuin Ines Scheurmann: Akvaario (Varjon suomentama), jossa ainakin tuo puutosoireiden puuttumisväite esitettiin. Tuossa kirjassa tosin kastematoja syötettiin "suurille kirjoahvenille ja muille isoille petokaloille", eli ei kasvissyöjille.
528 l: Corydoras sterbai, L-134, Liosomadoras oncinus, Platydoras costatus, Megalechis thoracata, Moenkhausia pittieri
125 l: Corydoras pygmaeus, Neocaridina davidi var. red, Poecilia wingei
120l: L. oncinus, P. wingei
Danny
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Danny »

Tällaista olisin kuullut, että kun lierot eivät ole vesiolentoja niin niissä olisi liikaa proteiinia? rasvaa? tai jotain :roll:... Äärimmäisen tuhtia ruokaa ne ovat joka tapauksessa, joten mielestäni max. 2 kertaa viikossa. Ja kyllä niitä voinee antaa niin, että kaikki saavat kunhan ei tosiaan jää mätänemään jonnekin nurkkaan. ;)
queue
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja queue »

niin siis annatteko ihan noita kastematoja mitä tuolla pihalla luikertelee kun sataa? Keräätte ja laitatte pakkaseen?
Jos näin voi tehdä täytyykin olla nopea sillä kohta on pakkaset. Kuinka pieniksi noi madot täytyy laittaa vai annatteko kokonaisena ja kalat nyppii siitä? vai pitäisikö niitä itse kasvattaa?Myrkkyjä vähemmän?
Osaakos tuollaiset pienet kalat syödä niitä?(Tetrat,mollit,taisto,millikset,kiilakyljet,monnit)
-Mari-
Joanna
Junior Member
Junior Member

memma kirjoitti:Saattaa hyvinkin olla sama kirja kyseessä. Ja kun neuvoo ruokkimaan petokaloja näillä, saattaa väite ravinnon erinomaisuudestakin pitää paikkansa.
Danny kirjoitti:Tuskin madoissa liikaa rasvaa tai proteiinia on. Yleensähän varoitellaan rasvaisen tasalämpöisen eläimen lihan olevan kaloille suurina annoksina haitallista, ja madothan eivät ole tasalämpöisiä. Rasvaisen kalan syöttämisessä ongelmana on ymmärtääkseni veden likaantuminen, ei se, että kalan rasvasta olisi kaloille sinällään mitään haittaa. Sitä paitsi itse kastematoja syöttäneenä en sanoisi niiden olevan rasvaisia.
Niin, ruokintatiheys riippuu tietenkin siitä, mitä kaloja niillä ruokkii. Petokalat tuskin saavat liikaa proteiinia, vaikka antaisi matoja useinkin.
queue kirjoitti:Kyllä, ihan tavallisista, asfaltilla sateella ryömivistä lieroista on puhe. Olen kerännyt kaupungistakin, tosin en ihan Mannerhemintieltä vaan puistoista ym. paikoista.
Olen kuullut/lukenut, että kastemadot eivät kestä pakastamista, vaan muuttuvat ikäväksi mössöksi. Sen sijaan oman matofarmin voi aina perustaa. Saatavuus parempi kuin ulkoa poimituilla ja ovat varmasti puhtaampiakin.

Ohjeita: http://www.liaani.com/akvaario/aquafaq/ ... earthworms

Kovin pienille kaloille en ole itse syöttänyt, mutta madothan voi leikata pienemmiksi. Ovat kyllä aika tiivistä tavaraa, eli en usko kovin pienien kalojen saavan nypittyä madosta oikein mitään irti. Toiminevat siis ruokana varmaan vain sen kokoisille kaloille, jotka syövät madot kokonaisina tai joille sen saa leikattua suuhun sopiviksi paloiksi.

Edit: Lainaukset korjattu. -Yanna
Danny
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Danny »

Ok. Olinpa siis hakoteillä :roll:, kiitos oikealle polulle ohjaamisesta. :D
Itsekin madoilla ruokkineena voin sanoa, että mahtavasti kelpaavat. Saksilla pistin sopiviksi annospaloiksi (yäk!). Ei niissä tosiaan rasvaa tunnu olevan, mutta kiinteää niiden liha kyllä on! :D
queue
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja queue »

nyt sataa.Täytyypä lähteä käymään pihalla ja kokeilla :mrgreen:
yök!
-Mari-
Joanna
Junior Member
Junior Member

Edit: Lainaukset korjattu. -Yanna

Eipä asialla kovin suurta merkitystä ole, mutta viestissäni ei ollut lainauksia lainkaan. Vastailin useamman ihmisen kommentteihin, siihen henkilöiden nimet viittasivat. Kaikki teksti on siis omaani.
Viola
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Viola »

Juuh...kyllä tunkiolierot mun kaloille on ihan superherkkua (kynsisaksilla silputtuna), syötän pinseteistä ja johan käy kuhina pinnalla! Pinseteillä kun syöttää niin ei jää liikoja pohjalle lillumaan.
Taistot, intiaaninsulat ja monniset on ihan tohkeissaan. Pari kertaa viikossa syötän. Tuolla takapihalla on aito keittiöjäte-matokomposti, josta käyn tonkimassa.
Voi niitä pakastaa. Laittaa hieman jotain kuiviketta: purua, multaa tai turvetta. Kannattaa huuhdella madot hyvin ennen syöttämistä. Pakastetut on helpompi silputakin. Madoilla ainakin kalojen kutuhalukkuus kasvaa, onhan niissä hemoglobiinia, lisännevät myös värejä. :roll:
Viola & eläintarhantynkä
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”