memma kirjoitti:Saattaa hyvinkin olla sama kirja kyseessä. Ja kun neuvoo ruokkimaan petokaloja näillä, saattaa väite ravinnon erinomaisuudestakin pitää paikkansa.
Danny kirjoitti:Tuskin madoissa liikaa rasvaa tai proteiinia on. Yleensähän varoitellaan rasvaisen tasalämpöisen eläimen lihan olevan kaloille suurina annoksina haitallista, ja madothan eivät ole tasalämpöisiä. Rasvaisen kalan syöttämisessä ongelmana on ymmärtääkseni veden likaantuminen, ei se, että kalan rasvasta olisi kaloille sinällään mitään haittaa. Sitä paitsi itse kastematoja syöttäneenä en sanoisi niiden olevan rasvaisia.
Niin, ruokintatiheys riippuu tietenkin siitä, mitä kaloja niillä ruokkii. Petokalat tuskin saavat liikaa proteiinia, vaikka antaisi matoja useinkin.
queue kirjoitti:Kyllä, ihan tavallisista, asfaltilla sateella ryömivistä lieroista on puhe. Olen kerännyt kaupungistakin, tosin en ihan Mannerhemintieltä vaan puistoista ym. paikoista.
Olen kuullut/lukenut, että kastemadot eivät kestä pakastamista, vaan muuttuvat ikäväksi mössöksi. Sen sijaan oman matofarmin voi aina perustaa. Saatavuus parempi kuin ulkoa poimituilla ja ovat varmasti puhtaampiakin.
Ohjeita:
http://www.liaani.com/akvaario/aquafaq/ ... earthworms
Kovin pienille kaloille en ole itse syöttänyt, mutta madothan voi leikata pienemmiksi. Ovat kyllä aika tiivistä tavaraa, eli en usko kovin pienien kalojen saavan nypittyä madosta oikein mitään irti. Toiminevat siis ruokana varmaan vain sen kokoisille kaloille, jotka syövät madot kokonaisina tai joille sen saa leikattua suuhun sopiviksi paloiksi.
Edit: Lainaukset korjattu. -Yanna