Onko kukaan muu törmännyt siihen, että akvaarioliikkeissä myytävät jaguaari- ja leopardimonniset ovat monesti huonokuntoisia? Itseltäni löytyy sekaparvi kyseisiä kaloja. Olenkin pitkään katsellut, että olisiko paikallisissa liikkeissä reippaita ja terveen oloisia jaguaarimonnisia. Kesällä toisessa paikallisessa oli iso parvi jaguaarimonnisia, mutta kalat olivat todella vaisun näköisiä ja evät olivat supussa. Seurailin kaloja useamman viikon ajan kun kävin liikkeessä välillä, mutta kalat vaikuttivat koko aika vaan huonokuntoisimmilta.
Viime viikolla huomasin toisessa paikallisessa jaguaari- ja leopardimonnisia. Kalat olivat karanteenissa mutta näyttivät oikein reippailta ja terveiltä. Tänään oli tarkoitus käydä ostamassa muutama jaguaarimonninen, mutta kaupassa tulinkin toisiin aatoksiin. Kalat kyhjöttivät täysin passiivina nurkassa ja samassa altaassa ollut taistelukala makoili pohjalla välillä mahallaan ja välillä kyljellään, selvästi puolikuolleena. Harmitti ihan vietävästi, mutta en uskaltanut niitä ostaa. Täytynee nyt vielä käydä parin päivän päästä katsomassa, että ovatko kalat yhtä apaatisen oloisia vai pitäisikö jatkaa etsimistä. Parissa muussakin liikkeessa olen törmännyt huonokuntoisiin jaguaarimonnisiin.
Muilla vastaavia kokemuksia kyseisistä kaloista?
Kauppojen huonokuntoiset jaguaari- ja leopardimonniset
Valvoja: Moderaattorit
Mulla on kokemus jaguaarimonnisista parin kolmen vuoden takaa. Silloin sain aika hyväkuntoisia monnisia, mutta hieman myöhemmin ostamani toiset monnislajit oli viikset syöpyneitä ja huonompia ja kun yksi sitten pian kuolikin, vaadin tilalle uuden. Nämä muut kyllä vahvistui.
Onnenlinnun kotiorsi on vain heikko heinänkorsi, mutta silti ihanasti laulu kuuluu pilviin asti.
Olen törmännyt vastaavaan ongelmaan leopardimonnisten kohdalla. Jopa siinä määrin, että luovun koko parviajatuksestakin. Taannoin hankin ensin viiden parven leopardeja ja ne vaikuttivat apaattisilta. Arvelin apaattisuuden korjaantuvan parven täydennyksellä ja lisäsin niitä vielä 5 kpl.
Pikkuhiljaa parvesta putoili leopardi yksi toisensa jälkeen, laihtuneina, apaattisina, muutama pyörivää uintia ensin harrastaneena. Jäljellä on 4 kpl kymmenestä ja aikaa on kulunut vajaa vuosi.
Olen todella ihmeissäni, sillä minulla on ollut näitä leopardeja vaihdellen jo pidemmältä ajalta. Itse veikkaan liian pitkää jalostusta syylliseksi?
Pikkuhiljaa parvesta putoili leopardi yksi toisensa jälkeen, laihtuneina, apaattisina, muutama pyörivää uintia ensin harrastaneena. Jäljellä on 4 kpl kymmenestä ja aikaa on kulunut vajaa vuosi.
Olen todella ihmeissäni, sillä minulla on ollut näitä leopardeja vaihdellen jo pidemmältä ajalta. Itse veikkaan liian pitkää jalostusta syylliseksi?