Kuinka paljon halvemmaksi tulee itse tehdä akva?
Valvoja: Moderaattorit
Kuinka paljon halvemmaksi tulee itse tehdä akva?
Minulla on jo 600l, mutta haluaisin isomman, ehkä puolet. Omani on itse tehty ja olen sen saanut aikanaan. Mietinkin siis paljonkohan lasit tulisivat maksamaan ja kuinka paljon halvemmaksi tulisi itse kyhätä akva? Onko jollain tietoa? Kiitos! 

Liian kallista. Ja liian vaikeaa jos ei altaita aiemmin ole kasannut. Säästää hermoja, aikaa ja rahaa jos ostaa altaat valmiina.
Jos taas saa lasia jostain halvalla ja muutenkin tykkää projekteista niin silloin varmaan siitäkin jotain positiivista saa irti. Silloinkin ihmiset yleensä aloittavat jonkun pikkuisen altaan kokoamisesta johon ei sitten ole ihan niin paljon rahaa kulunut jos se onkin sitten vino vettä pitämätön terraario rumine silikonisaumoineen.
En ole koskaan rakentanut allasta, mutta jo pelkkä silikonien vaihto sai minut hermostumaan. Olen tutkinut asiaa ja aikonut pitkään kokeilla altaan rakentamista, mutta en minä itsetekemääni uskaltaisi vettä laittaa. Ihan riittävästi pelottaa nuo toisten tekemätkin.
Jos taas saa lasia jostain halvalla ja muutenkin tykkää projekteista niin silloin varmaan siitäkin jotain positiivista saa irti. Silloinkin ihmiset yleensä aloittavat jonkun pikkuisen altaan kokoamisesta johon ei sitten ole ihan niin paljon rahaa kulunut jos se onkin sitten vino vettä pitämätön terraario rumine silikonisaumoineen.
En ole koskaan rakentanut allasta, mutta jo pelkkä silikonien vaihto sai minut hermostumaan. Olen tutkinut asiaa ja aikonut pitkään kokeilla altaan rakentamista, mutta en minä itsetekemääni uskaltaisi vettä laittaa. Ihan riittävästi pelottaa nuo toisten tekemätkin.
Re: Kuinka paljon halvemmaksi tulee itse tehdä akva?
Minulla on huutonetissä myynnissä 1200 litrainen kokolasiakvaario...zisse kirjoitti:Minulla on jo 600l, mutta haluaisin isomman, ehkä puolet. Omani on itse tehty ja olen sen saanut aikanaan. Mietinkin siis paljonkohan lasit tulisivat maksamaan ja kuinka paljon halvemmaksi tulisi itse kyhätä akva? Onko jollain tietoa? Kiitos!
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Eikun tonkimaan "huitonettiä" altaaseen kuuluu mukana jalusta säätöjaloilla, sekä valaistus.
Timppa
huomasein ilmoituksesi kyllä:)
mies vain oli nyt sitä mieltä että tulisi halvemmaksi tehdä itse kun tuo meidän toinenkin on itse tehty...
Ja kuljetus osottautui hieman hankalaksi tänne pk-seudulle...ihan ehjänä kun sen mieluusti ottaisi..
ei vaan...en ole hylännyt ajatusta vielä kokonaan..tässä vasta selvitellään vaihtoehtoja..
Tosin niin tai näin tulee altaalle hintaa jokatapauksessa..mutta pakko sanoa että kyllä sitä hieman nihkeästi availee lompakon nyörejä jos sieltä tonni pitäisi repäistä...
mutta katsotaa.. ![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)

Re: huomasein ilmoituksesi kyllä:)
Saa tinkiä, tosin ei paljoa...zisse kirjoitti:mies vain oli nyt sitä mieltä että tulisi halvemmaksi tehdä itse kun tuo meidän toinenkin on itse tehty...Ja kuljetus osottautui hieman hankalaksi tänne pk-seudulle...ihan ehjänä kun sen mieluusti ottaisi..
ei vaan...en ole hylännyt ajatusta vielä kokonaan..tässä vasta selvitellään vaihtoehtoja..
Tosin niin tai näin tulee altaalle hintaa jokatapauksessa..mutta pakko sanoa että kyllä sitä hieman nihkeästi availee lompakon nyörejä jos sieltä tonni pitäisi repäistä...
mutta katsotaa..

Timppa
-
- Senior Member
- Sukupuoli: Nainen
Se edullisuus tosiaan riippuu ihan siitä, kuinka halvalla saat lasit hommattua. Minä en maksanut laseista lanttiakaan, joten ehdottomasti kannatti tehdä itse. Silikonia sain puoli-ilmaiseksi ja l-listat löytyivät verstaan nurkasta
. Alusta tehtiin roskiin menossa olevista levyistä. Kokonaiskustannukset 220l altaalle alustoineen 4€ (se silikoni).
Valaisimet on myös kaivettu verstaan kätköistä...Hih, meillä on "dyykkari allas", kaikki on 'roskaa'.
Kieltämättä iso kiitos kuuluu myös näppärälle miehelleni, jonka tekninen ajattelu sai hommat sujumaan hienosti ja lopputulos on vähintään ilahduttava.
Pitkällä tähtäimellä kannattaa aina pistää talteen kaikki mahdollisesti käyttöön kelpaava

Valaisimet on myös kaivettu verstaan kätköistä...Hih, meillä on "dyykkari allas", kaikki on 'roskaa'.

Kieltämättä iso kiitos kuuluu myös näppärälle miehelleni, jonka tekninen ajattelu sai hommat sujumaan hienosti ja lopputulos on vähintään ilahduttava.
Pitkällä tähtäimellä kannattaa aina pistää talteen kaikki mahdollisesti käyttöön kelpaava

Suojele mastiffia pienenä, niin se suojelee sinua suurena.
Halvemmaksi tulee kyllä teettää allas tai ostaa käytetty. Aikoinaan mietittiin sitä että oltaisiin tehty allas itse mutta kun tuo 12mm lasi maksoi 106€ neliö niin jäi kyllä tekemättä, uusi allaskin tulee halvemmaksi.
Johonkin parisataiseen löytyy helposti lasit ilmaiseksi mutta tuota paksumpaa harvemmin on tarjolla
.
Johonkin parisataiseen löytyy helposti lasit ilmaiseksi mutta tuota paksumpaa harvemmin on tarjolla
Ex-nick: Cofeingirl
Akvaarion teko
Olin aloittanut uuden aiheen tästä samasta aiheesta ja moderaattori oli lukinnut sen. Hän oli laittanut linkin tänne, mutta täällä ei ollut kaikkia vastauksia, jota kaipasin.
Linkki aiheeseeni: http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=35164
Elikkä, haluaisin tietää, että pitääkö akvaarion lasin olla jotain erityistä lasia vai kelpaako tavallinen. Ja paljonko suunnilleen 1cm:n paksuisen lasin leikauttaminen maksaa vai voiko sitä itse leikata?
Kysyin tätä siksi, että minulla olisi jo valmiiksi lasia. Ne on vanhan kasvihuoneen lasiseiniä ja niille ei ole enää käyttöä. Ne on noin 8mm-1cm paksuja. Ja ne on noin 2m leveitä ja pitkiä. Miten suuren akvaarion voisi tämän paksuisesta lasista voisi tehdä?
Haluaisin myös sivustoja, jossa on akvaarion teko-ohjeet(miel. suomenkieliset) Enhän minä voi tehdä sitä akvaariota, jos en tiedä, että miten se tehdään.
Linkki aiheeseeni: http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=35164
Elikkä, haluaisin tietää, että pitääkö akvaarion lasin olla jotain erityistä lasia vai kelpaako tavallinen. Ja paljonko suunnilleen 1cm:n paksuisen lasin leikauttaminen maksaa vai voiko sitä itse leikata?
Kysyin tätä siksi, että minulla olisi jo valmiiksi lasia. Ne on vanhan kasvihuoneen lasiseiniä ja niille ei ole enää käyttöä. Ne on noin 8mm-1cm paksuja. Ja ne on noin 2m leveitä ja pitkiä. Miten suuren akvaarion voisi tämän paksuisesta lasista voisi tehdä?
Haluaisin myös sivustoja, jossa on akvaarion teko-ohjeet(miel. suomenkieliset) Enhän minä voi tehdä sitä akvaariota, jos en tiedä, että miten se tehdään.
Vanhassa lasissa on käsittääkseni riskinsä. Itse olen käsitellyt vanhoja 4 mm kasvihuonelaseja ja ne ovat uusiin verrattuna hauraampia ja epämuotoisia. 20 v kattolasina ollut lasilevy ei ole suora vaan keskeltä kuopalla. Lasihan ei ole periaatteessa kiinteää, vaan todella hidasliikkeinen neste...
Seinänä ollut lasi on varmaankin turvallisempaa.
Seinänä ollut lasi on varmaankin turvallisempaa.
-
- Senior Member
- Sukupuoli: Mies
Akvaarion tekeminen
Kysymykseesi ei ole ihan yksioikoista vastausta. Itse olen tehnyt muutaman akvaarion ja uusinut silikonit myöskin muutamaan (olikohan kolmeen) altaaseen. Jos lasit ovat vanhoja kannattaa niihin suhtautua hieman varauksella, vanhat lasit ovat monesti enemmän tai vähemmän valuneita ja niissä voi olla yllättäviä jännityksiä. Isojen ja paksujen lasien leikkaaminen on (varsinkin jos kokemusta ei ole) aika hankalaa ja jopa vaarallista, juuri leikattu lasi on todella terävää! Paksun lasin (yli 6mm) leikkaamiinen huonolla lasiveitsellä on aika tuskallista hommaa. Joten suosittelisin lasien leikkuuttamista alan liikkeessä, pelkkä leikkaaminen ei yleensä ole kovin kallista ja lasit tulevat samalla oikeasti oikean kokoisiksi.
oma 400 litran altaani on vain 8 mm lasia, mutta onhan tuo kestänyt. Siinä on tosin tukia joka suunnassa ja pohja on käytännössä peitetty toisella lasikerroksella.
Mainitsemistasi laseista tekisin itse n. 200 - 250 (jopa 300l [?]) litran altaan, pohjaan 10 mm lasi ja seinät 8 mm. keskelle ja päätyihin poikkituet varmuuden lisäämiseksi ja etu- ja takalasiin pitkät liuskat pohjaan ja ylös tukemaan sivusuuntaa.
Jos rakenteluintoa vielä piisaa niin muista koeponnistaa allasta riittävän pitkään ennen varsinaista käyttöönottoa. Jos havittelet isoa allasta niin helpommalla pääset ostamalla valmiin altaan. Pieniä altaita voi pykätä mielestäni itse jos vain intoa riittää. Omista tekeleistäni yksikään ei ole vuotanut (pl. se joka putosi lattialle ja pohja halkesi, älä kysy miten!)
oma 400 litran altaani on vain 8 mm lasia, mutta onhan tuo kestänyt. Siinä on tosin tukia joka suunnassa ja pohja on käytännössä peitetty toisella lasikerroksella.
Mainitsemistasi laseista tekisin itse n. 200 - 250 (jopa 300l [?]) litran altaan, pohjaan 10 mm lasi ja seinät 8 mm. keskelle ja päätyihin poikkituet varmuuden lisäämiseksi ja etu- ja takalasiin pitkät liuskat pohjaan ja ylös tukemaan sivusuuntaa.
Jos rakenteluintoa vielä piisaa niin muista koeponnistaa allasta riittävän pitkään ennen varsinaista käyttöönottoa. Jos havittelet isoa allasta niin helpommalla pääset ostamalla valmiin altaan. Pieniä altaita voi pykätä mielestäni itse jos vain intoa riittää. Omista tekeleistäni yksikään ei ole vuotanut (pl. se joka putosi lattialle ja pohja halkesi, älä kysy miten!)
Linux is like wigwam - no Gates no Windows and there is an Apache inside
-
- Starting Member
Vanhoissa laseissa sattaa olla ilmakuplia tai muita säröjä joita ei silmällä näe ja tommosista vikakohdista paksukin lasi saattaa olla yllättävänkin haurasta varsinkin paineen alla. Tein lasihommia n.3,5 vuotta ja kyllä meni uusikin lasi joskus mystisesti halki kun joutu pienelle rasitukselle ja minun tietääkseni vakuutus ei korvaa mahdollista vahinkoa jos lasi menee halki omatekoisesta akvaariosta. Itse en uskaltaisi tehdä kuin max. 200l jos saisin jotain 6mm lasia ihan sika halvalla
no joo on se? hä
-
- Starting Member
Ei tuossa altaan rakentamisessa mitään kovin erikoista ole. Muistat vain suunnitella homman kunnolla. Siinä vaiheessa kun silikonituubin avaa, niin homman pitäisi olla muuten kaikin puolin kunnossa. Muuten menee säätämiseksi. Mutta jos kaikki on ennalta mietitty, niin homma on hyvin helppoa. Käy kurkkaamassa tuolta sivuiltani hyviä vinkkejä. Samoilla ohjeilla onnistuu niin pienet kuin suuretkin akvaariota. Tosin suuressa akvaariossa kannattaa allas kasata muovipressun päällä. Silloin se ei tartu lattiaan kiinni.
http://www.jumase.com/aqua/index.html?allas1.html
Hintapolitiikka onkin sitten ihan eri juttu. Riippuu minkälaisen diilin saa lasista. Toisaalta itse luotan omaan akvaarioon paljon enemmän kuin käytettynä ostettuun. Lasin paksuus täyttää varmasti normit ja silikonisaumojen pitävyydestä voi olla varma vuosikausia eteenpäin. Lisäksi on tietysti mahdollista tehdä juuri oikean kokoinen pönttö, eikä vähän niinkuin sinne päin.
http://www.jumase.com/aqua/index.html?allas1.html
Hintapolitiikka onkin sitten ihan eri juttu. Riippuu minkälaisen diilin saa lasista. Toisaalta itse luotan omaan akvaarioon paljon enemmän kuin käytettynä ostettuun. Lasin paksuus täyttää varmasti normit ja silikonisaumojen pitävyydestä voi olla varma vuosikausia eteenpäin. Lisäksi on tietysti mahdollista tehdä juuri oikean kokoinen pönttö, eikä vähän niinkuin sinne päin.
Jos haluaa säästää rahaa ja omaa käsityötaitoja, niin ainoa mahdollisuus säästää kunnolla on käyttää vaihtoehtoisia rakennusmateriaaleja, jolloin pystyy samalla muokkaamaan altaastaan haluamansa kaltaisen. Lasista tekemällä tuskin säästää hirveästi tilattuun tavaraan verrattuna, paitsi jos saa lasit todella edullisesti. Normaalihinnalla tuskin paljoa säästää, ja paksummassa lasissa on ilmeisestikin sitten ongelmia leikkauksen kanssa.
Jos saat lasia edullisesti ja osaa altaan kasasuksen "niksit" niin kyllä itsetehty on halvempi vaihtoehto. Jos taas jomman kumman edellämainitun kohdan kanssa on ongelmia -> osta valmis allas
vuosien varrella on tullut kasailtu muutamia kymmeniä altaita (koot 5-1500l)ja kaikki ovat tulleet halvemmaksi itse tehtyinä kuin ostettuina. Joskus lasia on tosin tarvinnut ostaa min. 18m2 erissä jotta hinta olisi kohdallaan
T:Ville
vuosien varrella on tullut kasailtu muutamia kymmeniä altaita (koot 5-1500l)ja kaikki ovat tulleet halvemmaksi itse tehtyinä kuin ostettuina. Joskus lasia on tosin tarvinnut ostaa min. 18m2 erissä jotta hinta olisi kohdallaan

T:Ville
-
- Starting Member
MKM kirjoitti:^
Mistä noin halvalla saa mittatilauspytyn? Kehyksillä vai ilman?
siitä on jo pari vuotta kun tilasin tuon pytyn eräästä Hämeenlinnan eläinkaupasta jonka nimeä en enää muista ja viimeksi kun kävin Hämeenlinnassa niin tuo liike oli muuttanut pois, en tiedä sitten onko lopettanut vai muuttanut jonnekkin muualle. meillä on kehykset ylä- ja alareunassa jolloin hinta pysyi samana ja olis ollut n.20e kalliimpi koko kehyksillä
no joo on se? hä