Vesiarvoista

Malawi- ja Tanganjika-akvaariot, kalat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
janlin
Starting Member
Starting Member

Vesiarvoista

Viesti Kirjoittaja janlin »

Olen perustamassa malawiakvaariota, ja olenpa tainnut sählätä heti alkuunsa... :? Akvaarion koko on 240 litraa, ja viikko sitten aloitin kypsytyksen. Asun Turussa, joten lähtötilanteessa vedessä ei liene hurjasti kehuttavaa. Hiekka on Biltemasta hankittua hiekkapuhallusmateriaalia, sisustuksena laavakiviä, kaksi pienehköä juurakkoa ja kolme jaavansaniaista. Aika alkuvaiheessa menin lisäämään sekaan noin puoli teelusikallista ruokasoodaa. Ph- ja nitriittiarvoja olen seurannut alusta asti, ne ovat kohtuullisen hyvin hanskassa. Ongelma ilmestyi sitten tänään, kun pääsin ostamaan kokonais- ja karbonaattikovuustestit. Tässä ovat tänään mitatut vesiarvot:

pH: 7,5

NO2 (nitriitti): 0,3

GH: 9 saksalaisella asteikolla

KH: Laskin 50:een asti, eikä veden väri koeputkessa vieläkään muuttunut ilmaistakseen oikeaa arvoa...

Eli jotain lienee pahasti pielessä, osaisiko kokeneemmat antaa vinkkejä? Muut arvot on sentään järkeviä, mutta tuo KH on ihan älytön... Selailin vanhoja viestiketjujakin, mutten törmännyt vastaavaan ongelmaan.
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

Re: Vesiarvoista

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

janlin kirjoitti:KH: Laskin 50:een asti, eikä veden väri koeputkessa vieläkään muuttunut ilmaistakseen oikeaa arvoa...
Siis odotitko värimuutoksen tapahtuvan? Oletko varma, ettei se vesi ollut jo "halutun" väristä heti sen ensimmäisen tipan jälkeen? Mikä testi ja minkä väristä se litku oli?
janlin
Starting Member
Starting Member

No niin, saatiinhan jotain rotia tähänkin hommaan. Olin näköjään lukenut helpot ohjeet väärin... tyypillistä. Tarkistin kovuusarvot, ja GH oli edelleen 9, KH-arvoksi sain nyt 4. Tästä pääsemmekin uuteen kysymykseen: eikö olekin niin, että GH pitäisi nyt laskea ja KH nostaa? Ainakin tuossa malawiaiheiden kärjessä olevassa pdf-artikkelissa annettiin ohjeellisiksi arvoiksi pH hieman yli 8, KH noin 7 ja GH noin 4.

Eli mitenkäs tällaiset temput onnistuvat?
Mitro
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Mitro »

Niin olen itsekin keltanokkana ymmärtänyt, että kokonaiskovuuden pitäisi olla pienempi kuin karbonaattikovuuden. Noh.
Käytän itse JBL:n Aquadur plussaa ja siinä kokonaiskovuus tulee automaattisesti noin 2-2,5 enemmän kuin
karbonaattikovuudeksi (mittaukseen käytän tetratecin litkuja).
Jotkut ovat sanoneet ettei se haittaa. Korjatkaa jos olen väärässä.

-Mitro
Jyrkiboy
Kivenpyörittäjä
Kivenpyörittäjä
Akvaarioseurat: SMAS, FOMA #11
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jyrkiboy »

Malawissahan on karbonaatteja runsaammin, eli KH:n pitäisi olla korkeampi, mutta monasti taitaa olla vaikea toteuttaa ilman käänteisosmoosilaitteita.

Ehkä olisi kuitenkin paras priorisoida sen sähkönjohtavuuden saattaminen mahdollisimman lähelle optimia. Johtavuusarvohan ilmaisee veteen liuenneiden kokonaisionien määrään joka kertoo taas suoraan minkälainen osmoottinen paine kalojen soluihin kohdistuu.

Jos johtavuusarvo on optimissa, on osmoottinen painekkin tasapainossa ja kalat voivat hyvin [;)]

Tuosta osion keulilla olevasta stickystä voi imaista MiSt:in tekemän malawivesilaskurin, jos siitä olisi apua näihin probleemoihin.
Vettä tällä hetkellä vain vasemmassa polvessa...
Mitro
Starting Member
Starting Member

Eli toisin sanoen kauppaan ostamaan johtavuusmittaria. Onko niissä jotain eroja, mikä on hyväksi havaittu laite? :D

-Mitro
Jyrkiboy
Kivenpyörittäjä
Kivenpyörittäjä
Viesti:

Hannan ns. pocket-malli lienee edullisin, nettikaupoista lähtee neljäänkymppiin. Tuttu kauppias myy varmaan melko samoihin kun sitä pikkusen kehuu [;)]

Suositeltava hankinta, miljuuna kertaa näppärämpi kuin tippatestien kanssa tuhertaminen :)
Mitro
Starting Member
Starting Member

Voin uskoa sen :twisted:

Kun sähkönjohtavuusmittari on olemassa, niin onko se sitten suolaseoksesta kiinni,
miten se sähkönjohtavuus saadaan optimiksi?
Anteeksi, jos kysyn tyhmiä.

-mitro
Jyrkiboy
Kivenpyörittäjä
Kivenpyörittäjä
Viesti:

Mitro kirjoitti: Kun sähkönjohtavuusmittari on olemassa, niin onko se sitten suolaseoksesta kiinni,
miten se sähkönjohtavuus saadaan optimiksi?
Juurikin näin, monasti malawissa päästään riittävän lähelle optimia natriumbikarbonaatti lisäyksellä.

Tuttavallisemmin ruokasoodaa [;)]

Ruokasooda nostaa alkaliniteettiä eli KH:ta, pH:ta, sähkönjohtavuutta, mutta ei kokonaiskovuutta. Täytyy muistaa, että täydellisesti oikeisiin vesiarvoihin päästään useinmiten vain hakemalla vesi Malawijärvestä :)
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

Ongelmana Malawin kanssa taitaa olla se, että sähkönjohtavuus nousee liiaksi jos yritetään päästä "oikeisiin lukemiin" erilaisia suoloja lisäämällä.

Ruokasoodan käytössä on se toki se hyvä puoli, ettei pH nouse järkyksi, vaikka ruokasoodaa ahtaisikin "lapio kaupalla" akvaarioon nostamaan KH:ta.
Mitro
Starting Member
Starting Member

Ja tietenkin ruokasoodan määrän saa laskettua malawivesilaskurista.
Tällä hetkellä minun kalat porskuttaa iloisesti arvoilla KH 7, GH 9, PH 8.5.
Tilasin eilen itselleni 600l akvaarion, joten pitää samaan kauppaan pyytää
se mittari, niin päästään oikeisiin hommiin :D

-Mitro
janlin
Starting Member
Starting Member

No niin, KH nousee siis ruokasoodalla. Tämän tiesinkin ennestään. Mutta mitenkäs, onko minulla teidän mielestänne tarvetta yrittääkään laskea kokonaiskovuutta. Sehän on minullakin 9... tai siis oli tiistai-iltana, mittaan tänään uudestaan. Tällainen ajatus syntyi tuosta Mitron vastauksesta.

Ph olisi myös saatava nousemaan. Tähän akvaarioliikkeessä neuvottiin ratkaisuksi korallimurskaa, mutta näitä sivuja selailtuani olen vähän epäilevällä kannalla sen suhteen. Erilaisia aineita ovat kauppojen hyllyt täynnä, mutta niillä ei ilmeisesti saa kovin pysyvää muutosta aikaan. Mitäs vinkkejä tähän olisi?
Mitro
Starting Member
Starting Member

Minun vielä tämänhetkisen altaan pohja on korallimurskaa ja mitä
olen ymmärtänyt, niin ei se ph siitä muutu oliko sitä tai ei.

Luovun ajatuksesta pitää korallimurskaa altaan pohjana, kun uuteen
lutraarioon sitä menisi rahallisesti pienen omaisuuden verran. :cry:

-Mitro
Jyrkiboy
Kivenpyörittäjä
Kivenpyörittäjä
Viesti:

Korallimurska kuuluu mielestäni merivesialtaisiin, ei malawiakvaarioon :)

Yleensäkin nuo pikkuhiljaa liukenevat vippaskonstit aiheuttavat hallitsematonta kovuuden humpaamista. Parempi siis vaihtaa vakiomäärä vettä viikottain ja lisätä siihen vakiomäärä ruokasoodaa (ja muuta mahdollisesti tarpeellista suolaa).

Kokonaiskovuuden laskeminen ei oikein onnistu, kuin käänteisosmoosilaitteilla, eli maksaa...

En repisi isommin ressiä muutaman pykälän "liian korkeasta" GH:sta [;)]

Ruokasooda nostaa KH:n lisäksi myös pH:ta
Mitro
Starting Member
Starting Member

Se korallimurska on tuossa altaassa tylikästä, mutta ymmärrän
hyvin ettei se sinne kuulu. Korjaus tulee minun uuteen 600l
lutraarioon, sinne tulee "oikeaa" hiekkaa. :)

-Mitro
Izze
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Izze »

Tuo keskustelu noista korallihiekoista ja koralleista on aika lailla sisutuksellinen makuasia. Luontaisesti niitä ei Malawi-järvessä ole, joten jos aikoo biotooppiakvaariota tavoitella, ei niitä sinne kannata laittaa. Toisaalta koralleista ei tuossa pH:ssa juuri mitään liukene, joten ei niitä voi oikein vesiarvojen puolesta puoltaakaan. Toisaalta korallien tukirangat voivat olla kauniita. Sen verran liputan haaroittuneiden korallien puolesta, että ne ovat erinomaisia suojia poikasille ainakin poikasaltaassa. Eli siihen tarkoitukseen olisi mielestäni hyvä syy laittaa korallinrankoja akvaarioon. Toisaalta korallien suosiminen on hiukan epäeettistä, sillä osa niistä revitään koralliriutoista. Korallihiekka/murska kait tulee ihan rannalle ajautuneista korallinpalasista (toivottavasti).
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Malawi ja Tanganjika”