Pienoismalli akvaarioon

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Misato
Starting Member
Starting Member

Pienoismalli akvaarioon

Viesti Kirjoittaja Misato »

Ajatuksena siis pistää itse liimalla koottu ja maalattu pienoismalli akvaarioon... Laiva, lentokone, sukellusvene...

Onko kokemuksia?

Liukeneeko liimoista ja maaleista jotain kaloille myrkyllistä?
Avokin exällä ollut aikoinaan itse kasattu (ja maalattu) pienoismalli akvassa ja se ei -kuulemma- ollut aiheuttanut kalakuolemia, tosin ikuinen se ei ollut ollut... :|

Itse en ole pienoismalleihin perehtynyt, mutta ajatuksena tuo kiinnostaisi todella paljon, koska olen miettinyt sisustusta akvaan, enkä millään saa sitä mieleisekseni.. Tuo pienoismalli might do the trick. :D
samara
Senior Member
Senior Member
Paikkakunta: Jyväskylä(Vaajakosken vieressä) Las/Lohikosken akvarioseuran Perustaja/Presidentti ;)

Viesti Kirjoittaja samara »

Enpä laittaisi,aika myrkkkyjä nuo liimat ja maalit.
Sinfonia
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Sinfonia »

Ainakin ne pienoismallit, mitä meikäläinen on kasannut, liimattiin kasaan niin ikävillä tököteillä ja maalattiin ainakin yhtä ikävillä maaleilla, joten en voi suositella. Tiedä nyt sitten sitäkään, että näyttäisikö se edes hienolta akvaariossa, epäilen :roll:
nosegoblin
Member
Member
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja nosegoblin »

Kyllähän niitä myrkyttömiä (ainakin ihmiselle) maaleja löytyy esim. games workshopin fantasiaminiatyyreille tarkoitetut maalit. Liimat onkin sitten eri juttu.

Täytyy kyllä todeta, että laivanhylyt yms. menevät mielestäni sinne samaan osastoon kuin marmorikuulat, simpukat, neonvärinen hiekka ja no fishing- kyltit eli mauttomuuksiin. Tämän on kuitenkin vain minun mielipiteeni eikä ole tarkoitettu henkilökohtaiseksi loukkaukseksi.

Oletko ajatellut pienoismallin sijaan esimerkisi kasvien lisäämistä/vaihtamista, kantoja, kiviä, uutta taustaa? Kalatkin pitäisivät niistä enemmän kuin luonnottomista muovihirviöistä. Eihän ne oikeisiin vesistöihin kuulu luonnostaan.
fisuli
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja fisuli »

Tietty voisihan valmiin, maalatun ja liimatun pienoismallin vielä päällystää jollain turvallisella lakalla tms.? En kyllä osaa sanoa mikä aine siihen kävisi, kannattaa tutkailla noita taustanrakennus-keskusteluja, niistä voisi saada vinkkejä.
"Miten minä, joka olen niin järkevä, voin olla niin vähä-älyinen!?"
"Monet ihmiset tulevat mainiosti toimeen käyttämättä päätään."
- Muumit
Misato
Starting Member
Starting Member

Kasveja tulee miltei jatkuvasti ostettua lisää, kun löydän mieleistä. Kantoa en ole vieläkään löytänyt mieleistäni, vaikka olen etsinyt jo aika kauan (mitään pientä en huoli, kun litroja on 500 ja olen muutenkin aika kriittinen sen suhteen)... Taustakuvaa ei ole ollenkaan, kun akva on tilanjakajana keittiö-olkkari...

Täytyy nyt vielä funtsia ja tutkailla... Mitenköhän ne avokin exän kalat sitten ovat selvinneet, koska avokki itse oli tehnyt kyseisen pienoismallin ja käyttänyt ihan niitä normaaleja pienoismalliliimoja/-maaleja... :roll:
etiiti
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja etiiti »

En oikein ole selvillä, mitä liimoja pienoismalleihin käytetään, mutta todennäköisesti eivät ainakaan suurissa määrin liukene veteen. niiden turvallisuus riippuukin varmaan suoraan siitä, onko rakentajalla ollut tarpeeksi malttia kuivatella liimaa. maalit saattavat olla haitallisempia, niitä käytetään suurempia määriä, ja väreissä on usein jotain raskasmetallikomponentteja...
Itse en pienoismallia akvaani laittaisi, mutta tarpeeksi suuressa altaassa hyvin pestynä en usko, että se ainakaan heti aiheuttaa mitään kalojen joukkokuolemaa. Ajan kanssa saattaakin olla jo toinen juttu.
Höpötys
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Höpötys »

Voihan sen pienoismallin laittaa vaikka pulloon, tyyliin laiva pullossa, ja vettä sissän, jotta pullo pysyy pohjalla sekä tiivis korkki. Näin ei myrkyt leviä altaaseen eikä hieno pienoismalli leväänny, onhan se helpompi putsata levät lasipullon kyljestä samalla voi vaihtaa sisällä olevan veden uuteen. Sitten vain kasveilla sopivati häivyttää pullon pohjan ja kaulan näkyvistä.

Toisaalta mikset osta valmista akvaarioon tarkoitettua laivaa, ei tarvitsisi miettiä myrkytys ongelmia. Nojoo, onhan ne kalliita ja itsetehty on aina itetehty.
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Viime syksyn HAS:in akvaaroinäyttelyssä oli joitain "leluja" altaissa. Barbithan menivät mukisematta (suurinpiirtein kaikkea, mitä voit hyvin mielin antaa lapsen pureskella voit myös laittaa altaaseen), mutta seassa oli esimerkiksi aikas makea pienoismalliauto. Se oli lakattu asianmukaisilla tököteillä ettei siitä irtoisi mitään.
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Misato
Starting Member
Starting Member

Alix, osaatko yhtään sanoa, että mimmosilla tököteillä? Tai jos et osaa, niin keneltä/mistä niistä voisi kysyä?
Major Jullli
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Major Jullli »

Koottavien (ts. pienoismallien) liimat ja maalit ovat yleensä aina öljyliukoisia, joten niiden akvaarioon erittävät raskasmetallit ym. tulevat pikkuhiljaa. Tällöin kysymys on se, että mihin ne kerääntyvät ja poistuvatko ne veden vaihtojen yhteydessä.

Luulisin että suurin ongelma on maalit ja niistä varsinkin metallihohdetta sisältävät.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”