Nano kiinnostaa...
Valvoja: Moderaattorit
Nano kiinnostaa...
Kiinnostaisi tuo nano tosi paljon. Lukenut asiasta olen mutta en paljoa. Minkä kokoinen "hyvän" nanon pitäisi olla? Ajattelin semmoista 5-25 litraista nanoa. Minkä merkkisiä laitteita toummoiseen pitäisi hankkia? Ja suunnilleen noiden tavaroiden hintaluokka että tietäsin puhutaanko kymmenista,sadoista vai tuhanninsta euroista. Ajattelin tuollaiseen pelkästään jotain elävää kiveä. En siis tosiaankaan mitään kaloja! Mitäs elävää tohon pitäisi hankkia? Hintaluokka? Kysymyksiä tulee ajan mukaan lisää!
-
- Senior Member
- Viesti:
Nanossa on se huono puoli että 20 litran nano maksaa kaikkine vermeineen helposti saman kuin 100 tai 150 litranen.
Kannattaa suunnitella hyvin ja pohtia mitä todella haluaa, toki sen 20 litrasen ylläpito on jonkun ropon halvempi kuin sen 150 litrasen.
Laske allas, valo, vaahdotin ja joko yksi tai kaksi kiertovesi pumppua, saat hinnan noin suunnilleen. laske samat useemmalla kokoonpanolla.
Tietty vielä suolaa, hiekkaa, kiviä. Niitäkin menee enempi isompaan altaaseen, paitsi ei välttämättä kiviä. Voi tehdä pienen nanon ison altaan keskelle jos kuormittaa kivien määrän mukaan kaloilla ja muilla elävillä.
Vaikka et nyt kaloista haaveilekkaan, tulee sekin päivä vielä
Mitä pienempi allas, sitä vaikeampi on jo löytää sopiva valaistus, pumppu, vaahdotin ym. sellaiset. Muutaman litran nano menee kyllä ihan 11w pöytävalaisimella ja pikkuruisella pumpulla. vedenvaihdot korvaa vaahdottimen.
Kannattaa suunnitella hyvin ja pohtia mitä todella haluaa, toki sen 20 litrasen ylläpito on jonkun ropon halvempi kuin sen 150 litrasen.
Laske allas, valo, vaahdotin ja joko yksi tai kaksi kiertovesi pumppua, saat hinnan noin suunnilleen. laske samat useemmalla kokoonpanolla.
Tietty vielä suolaa, hiekkaa, kiviä. Niitäkin menee enempi isompaan altaaseen, paitsi ei välttämättä kiviä. Voi tehdä pienen nanon ison altaan keskelle jos kuormittaa kivien määrän mukaan kaloilla ja muilla elävillä.
Vaikka et nyt kaloista haaveilekkaan, tulee sekin päivä vielä

Mitä pienempi allas, sitä vaikeampi on jo löytää sopiva valaistus, pumppu, vaahdotin ym. sellaiset. Muutaman litran nano menee kyllä ihan 11w pöytävalaisimella ja pikkuruisella pumpulla. vedenvaihdot korvaa vaahdottimen.
-
- Senior Member
- Viesti:
Tossa Ealexin mallissa on 6 litran viinilasi http://ealex.aqua-web.org/Nano/index.htm
Jos vain saa jostain noin pienen kiven palan ja 11w pöytälampun päälle, pienen pumpun jemmattua sinne niin pääsee kokeilemaan miltä se harrastus tuntuu
Taitaa tuossakin olla omat pikku hankaluutensa, haihtuva vesi olis varmaan hyvä korvata muutoinkin kuin iltaisin. Riippuu tietty paljon sieltä haihtuu päivän aikana.
Jos vain saa jostain noin pienen kiven palan ja 11w pöytälampun päälle, pienen pumpun jemmattua sinne niin pääsee kokeilemaan miltä se harrastus tuntuu

Taitaa tuossakin olla omat pikku hankaluutensa, haihtuva vesi olis varmaan hyvä korvata muutoinkin kuin iltaisin. Riippuu tietty paljon sieltä haihtuu päivän aikana.
-
- Senior Member
- Viesti:
Mutta ennen kuin ryntäät kauppaan niin kannattaa lukea vaikka Elpurin FAQ tästä merivesiosion ylimpänä. Lisäksi ois hyvä painaa mieleen ettei se akvaario kypsy ihan samalla tavalla kuin makea allas.
Tuossa on kuvia mitä saattaa olla odotettavissa altaan perustamisen jälkeen http://koti.mbnet.fi/hillybil/Kuvat/Nan ... /index.htm
Eli se on kaikkea muuta kuin nätti alkuun, mutta muuttuu ajan kanssa nätiksi. Vähän kuin ruma ankanpoikanen
Tuossa on kuvia mitä saattaa olla odotettavissa altaan perustamisen jälkeen http://koti.mbnet.fi/hillybil/Kuvat/Nan ... /index.htm
Eli se on kaikkea muuta kuin nätti alkuun, mutta muuttuu ajan kanssa nätiksi. Vähän kuin ruma ankanpoikanen

-
- Advanced Member
- Viesti:
Voi ei miten hieno.HillyBilly kirjoitti:Tossa Ealexin mallissa on 6 litran viinilasi http://ealex.aqua-web.org/Nano/index.htm

Voisiko se kiertovesipumppu olla tällainen?
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Mies
Siniriutta lähettää myös lentorahtina. Kanattaa harkita perinteisempää muota akvaarioksi koska kaarevasta lasista on hankalaa poistaa kalkkilevää, oman altaan kaarevat etukulmat vielä saa suht hyvin luottokortilla raaputettua, mutta konjakkilasi on sitten varmaan vaikempi pitää puhtaana... Ealex varmaan osaa sanoa jos picoriutta on vielä pystyssä.
Martin's Mini Reef Merivesiakvaario-portaalissa:
http://kimmo.aqua-web.org/harrastajia.html#lindstrom
http://kimmo.aqua-web.org/harrastajia.html#lindstrom
-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
- Viesti:
Minäkin suosittelisin ensalkuun suorakaidetta, laseja saa kuitenkin olla raaputtamassa aika usein. Tässä minun "maxinano" (maxi siksi, että siihen tuli loppujen lopuksi hoidon helpottamiseksi ala-allas): http://www.freewebs.com/kamelontti3/alixinnano.htm
Nanossa mielestäni hankalin on se, että sitä ei jätetä yksin edes viikonlopuksi. Vettä saa olla lisäämässä aika tiuhaan tahtiin ja nanoon voi olla hankala sovittaa korvausvesisäiliötä. Oikein pieneen vesitilaan on hankala saada lämmitintä sovitettua ja hyvän lämmön ylläpitäminen vi olla hankala. Muuten tuo on mitä hauskin vempele!
Itse merivesialoittelijana suosittelen tunkemaan paljon jäitä hattuun. Meriallas toimii niin täysin eri tavalla kuin makea allas että saa ottaa sen asenteen että on aivan uusi harrastus kyseessä. Eli samat neuvot kuin makeanvedenkin aloittelijalle: lue paljon ennenkuin aloitat ettei tarvitse mennä perse edellä puuhun
Vaikeaa tämä puuha ei ole, mutta on niiiin paljon uutta opittavaa.
Nanossa mielestäni hankalin on se, että sitä ei jätetä yksin edes viikonlopuksi. Vettä saa olla lisäämässä aika tiuhaan tahtiin ja nanoon voi olla hankala sovittaa korvausvesisäiliötä. Oikein pieneen vesitilaan on hankala saada lämmitintä sovitettua ja hyvän lämmön ylläpitäminen vi olla hankala. Muuten tuo on mitä hauskin vempele!
Itse merivesialoittelijana suosittelen tunkemaan paljon jäitä hattuun. Meriallas toimii niin täysin eri tavalla kuin makea allas että saa ottaa sen asenteen että on aivan uusi harrastus kyseessä. Eli samat neuvot kuin makeanvedenkin aloittelijalle: lue paljon ennenkuin aloitat ettei tarvitse mennä perse edellä puuhun
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
mullakin on pieni nano joka on siis 20litrainen jossa on olisko 5 elävää kiveä. Sain sen "valmiina" ja kaikki on vielä vähän hakusessaan ja muutosta osa koralleista näyttää vähän empivän tykkäskö vai eikö, mutta on tuo nyt kohtuu näköinen.
LIsäksi varmaan tykkäsivät kyttyrää, kun vaihdoin samalla siis n. 10litraisen muovisysteemin n.20 litraiseen pieneen kokolasiakvaan ja hiekka väkisinkin vähän pöllys ja kaikki kakat siellä samalla.
Mutta nyt se näyttää taas ok:lta. Nyt vaan opettelen lisää ja tutkin jos sieltä taas löydän uuden eliön.. melkein joka päivä olen jotain elämää ja uutta korallia nähnyt kun oikein tirkistelee.. hauskaa puuhaa.
Mutta olen jo sitä mieltä että suurempi on parempi. vedenheilahtelut varmasti vähemmät! mulla on nyt niin monta makeavetistä purkkia ja liian vähän rahaa just nyt että saisin ihanan merivesiakvan aikaiseksi.. mutta joku päivä..
LIsäksi varmaan tykkäsivät kyttyrää, kun vaihdoin samalla siis n. 10litraisen muovisysteemin n.20 litraiseen pieneen kokolasiakvaan ja hiekka väkisinkin vähän pöllys ja kaikki kakat siellä samalla.
Mutta nyt se näyttää taas ok:lta. Nyt vaan opettelen lisää ja tutkin jos sieltä taas löydän uuden eliön.. melkein joka päivä olen jotain elämää ja uutta korallia nähnyt kun oikein tirkistelee.. hauskaa puuhaa.
Mutta olen jo sitä mieltä että suurempi on parempi. vedenheilahtelut varmasti vähemmät! mulla on nyt niin monta makeavetistä purkkia ja liian vähän rahaa just nyt että saisin ihanan merivesiakvan aikaiseksi.. mutta joku päivä..
-
- Senior Member
- Viesti:
Mitä isompi niin sitä helpompi pitää kaikki arvot kunnossa, sama pätee tekniikkaan. Mitä enemmän tekniikkaa sitä helpompaa on keskittyä vain ihailemaan allasta.
Mutta monet tykkää siitä kaikesta näpertelystä, arvojen mittailusta jne.
Jos ei ole pinnantasaajaa niin joku pitää kutsua hoitamaan allasta kun ei itse ole kotona.
Mulla on 100 litraa vettä tossa altaassa, pinnantasaaja hoitelee korvausveden. Kalkkireaktori kalkinlisäämisen, Ajastimet valon.
Silti mulla käy joku vilkuilemassa päivittäin ja ruokkii kalat kun olen pois kauemmin kuin kaksi päivää.
Mutta monet tykkää siitä kaikesta näpertelystä, arvojen mittailusta jne.
Jos ei ole pinnantasaajaa niin joku pitää kutsua hoitamaan allasta kun ei itse ole kotona.
Mulla on 100 litraa vettä tossa altaassa, pinnantasaaja hoitelee korvausveden. Kalkkireaktori kalkinlisäämisen, Ajastimet valon.
Silti mulla käy joku vilkuilemassa päivittäin ja ruokkii kalat kun olen pois kauemmin kuin kaksi päivää.
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
- Sukupuoli: Nainen
Ei meikäläistä paljonkaan hirvitä jättää 22-litraista nanoa viikoksi. 9 päivää taitaa olla pisin aika jonka olen huidellut maailmalla ilman että kukaan on käynyt lisäämässä vettä. Toisaalta sen kauniin ajatuksen olen hylännyt että noin pienenhän voisi viedä vaikka toimistolle loman ajaksi; osin siksi että armaat työkaverini ovat vihdoin onnistuneet murhaamaan jopa viirivehkat ja osin siksi että HAS:n näyttelyssä käynti opetti että 22-litraisen nanon muuttaminen sellaisenaan tuottaa noin kolmen kuution tavaramäärän joka on roudattava mukana.
-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
- Viesti:
Miten saat vedet pysymään altaassa? Kiinnostaisi kovasti jos on joku kikka kolmonen? Muistankin akvaarionäyttelyn aikana että hämmästeltiin Liisan kanssa kovasti ettei vettä sen kummemmin tarvinnut lisätä. Onko se valaisimesi ihan altaan yläreunassa kiinni, kun en enää muista? Jos se estää haihtumisen?
Jos mun ei-kovinkaan-pieni-nanonomainen-viritelmä olisi yhdeksän päivää ilman huoltoa niin siinä ei varmaan kohta eläisi mikään...
Jos mun ei-kovinkaan-pieni-nanonomainen-viritelmä olisi yhdeksän päivää ilman huoltoa niin siinä ei varmaan kohta eläisi mikään...
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.