Mustatetrat - kasvillisuuden nyppiöitäkö?
Valvoja: Moderaattorit
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Nainen
Mustatetrat - kasvillisuuden nyppiöitäkö?
Nyppivätkö mustatetrat kasvillisuutta ja muita isoeväisiä kaloja? Kuulin tälläistä akvaariokaupasta. Mustatetra on hinnaltaan mielestäni edullinen parvikala (1,50 e). Minun pitäisi nyt kehitellä jokin tetraparvi uuteen 243 l:een akvaan. Vesiarvot ovat hyvin pehmeä ja pH n. 7.Mitä muita "edullisia" parvikaloja suosittelette? Hinta on mielestani tärkeä, että saisi heti hankittua tarpeeksi suuren parven ja kodinhoitotuella ei kalliita kaloja ostella - ei ainakaan montaa!
-
- Junior Member
-
- Junior Member
Suunittelen vasta 250 l akvan kalastoa, ja olekin ajatellut ottaa mustatetroja n. 15 kpl parven.
Muu kalasto(suunitelma):
6-8 kpl monnisia
1 partamonni/pieni korupleko?
1-2 noitamonnia
jokin pariskunta tai haaremissa viihtyvä kala (ei rihmoja)EHDOTTAKAA!
Pehmeä vesi (gh 6, kh 3)
pH 7.2
lämpötila 26
virtaava vesi
runsas kasvillisuus
Muu kalasto(suunitelma):
6-8 kpl monnisia
1 partamonni/pieni korupleko?
1-2 noitamonnia
jokin pariskunta tai haaremissa viihtyvä kala (ei rihmoja)EHDOTTAKAA!
Pehmeä vesi (gh 6, kh 3)
pH 7.2
lämpötila 26
virtaava vesi
runsas kasvillisuus
Ehdotus halvaksi ja kivaksi parvikalaksi: intiaaninsulka. Ovat mukavannäkösiä parvessa kirkkaan värisine sulkineen ja punaisine pyrstöineen! Vilkkaita, kilttejä ja rohkeita kaloja. Näitä aina jotenkin päätyy minun akvaarioon...
Mulla on ihan vastaavassa akvaariossa (vesi vähän pehmeämpää ja hiilidioksidin avulla pH on noin 7 tai himpun alle):
9 kulmatetraa (uivat suurimmaksi osaksi vähän pinnemmassa kuin inkkarit)
15 intiaaninsulkaa (+ viikko sitten bongattu yksinäinen poikanen
)
10 monnista
2 tähtipartamonnia
3 noitamonnia
n. 7 nuolimonnia, ottoa
Ihan mukavasti nämä elelevät porukassa, noidat, inkkarit ja kulmat kutevat säännöllisesti. Kulmat tosin välillä hätistelevät toisiaan ja inkkareita minireviireiltään, mutta mitään haavereita ei ole sattunut.
Mulla on ihan vastaavassa akvaariossa (vesi vähän pehmeämpää ja hiilidioksidin avulla pH on noin 7 tai himpun alle):
9 kulmatetraa (uivat suurimmaksi osaksi vähän pinnemmassa kuin inkkarit)
15 intiaaninsulkaa (+ viikko sitten bongattu yksinäinen poikanen

10 monnista
2 tähtipartamonnia
3 noitamonnia
n. 7 nuolimonnia, ottoa
Ihan mukavasti nämä elelevät porukassa, noidat, inkkarit ja kulmat kutevat säännöllisesti. Kulmat tosin välillä hätistelevät toisiaan ja inkkareita minireviireiltään, mutta mitään haavereita ei ole sattunut.
-
- Advanced Member
- Viesti:
Meillä ui 450litraisessa tankissa 20päinen parvi. Ovat todellisia ikiliikkujia, vaikka osalla ikääkin jo jonkin verran enemmän kuin pari vuotta. Kisailevat kasvien ja kantojen luomissa sokkeloissa vauhdilla, ienon näköistä katseltavaa.
Parvi ei kiusaa muuta altaan kalastoa, tiedä sitten onko tuo "iso" kappalemäärä syynä vai parven sukupuolijakaumalla jotain tekemistä asian kanssa. Näyttäisi siltä että naaraita on 14 ja koiraita 6.
Moni sanoo että mustatetra on tylsä ja mitäänsanomattoman näköinen, makuasiahan tuo on, meillä tasapainottavat muuten niin kirkasväristä kokonaisuutta ja lopputulos miellyttää.
Tässä ehdotus;
6-8 kpl monnisia, esim. ruso,- noki,- soma,- helo-, koru,- tai pandamonninen
Plekoksi esim. Enkeli- L-004, linnunrata- L-262, salamanteri- L-134...
Noitamonneja1-2, itse jättäisin plekon pois kuviosta ja laittaisin punaisia noitia 4-6.
Mustatetroja se 15kpl.
Ja pariskunnaksi altaaseen vaikka jokin kääpiöahven-> kelta,- töyhtö,-, punasauma,- perhos,-....
Parvi ei kiusaa muuta altaan kalastoa, tiedä sitten onko tuo "iso" kappalemäärä syynä vai parven sukupuolijakaumalla jotain tekemistä asian kanssa. Näyttäisi siltä että naaraita on 14 ja koiraita 6.
Moni sanoo että mustatetra on tylsä ja mitäänsanomattoman näköinen, makuasiahan tuo on, meillä tasapainottavat muuten niin kirkasväristä kokonaisuutta ja lopputulos miellyttää.
Tässä ehdotus;
6-8 kpl monnisia, esim. ruso,- noki,- soma,- helo-, koru,- tai pandamonninen
Plekoksi esim. Enkeli- L-004, linnunrata- L-262, salamanteri- L-134...
Noitamonneja1-2, itse jättäisin plekon pois kuviosta ja laittaisin punaisia noitia 4-6.
Mustatetroja se 15kpl.
Ja pariskunnaksi altaaseen vaikka jokin kääpiöahven-> kelta,- töyhtö,-, punasauma,- perhos,-....
Ketuttaa kuin pikkuoravaa pakkasella. Käpy on jäässä, hammas katki ja oksakin niin himskatin liukas. (Siistitty versio.)
Crisse_83:n kanssa samaa mieltä - ei ne mitään tylsiä ole, vaikka väri onkin, mitä on. Toisiaan kyllä jahtailevat ja painattavat vauhdilla ympäri allasta
En itsekään ole huomannut muiden kalojen kiusaamista (ehkä lajeista johtuvaa) tai kasvien nyppimistä ja minulla noita ollut jo vuosia - enkä edes harkitse luopumista tai vaihtamista muuhun tetralajiin
.
Omassa altaassa on 16 kpl:een kavereina rubiinitetraparvi, leopardi- ja kääpiömonnisia sekä "ottoja".

![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Omassa altaassa on 16 kpl:een kavereina rubiinitetraparvi, leopardi- ja kääpiömonnisia sekä "ottoja".
-
- Junior Member
Nämä inkkarit ovat jo tuttuja, 100 l:n akvassa minulla 10 kpl parvi näitä rohkeita veijareita.
Olen jo päätynyt hankkimaan niitä noitamonneja ja unohtamaan ne plecot (tosi kalliita).
Tällä hetkellä akvassani on jo yksi noitamonni (mistä erottaa uroksen ja naaraksen toisistaan?) Sekä partis, 6 täplämonnista ja kaksi piikkisilmää.
Ajattelin, että nämä kalat pitäisi alkuun levät kurissa ja muiden kalojen hankinta voisi tapahtua sitten myöhemmin.
Olen jo päätynyt hankkimaan niitä noitamonneja ja unohtamaan ne plecot (tosi kalliita).
Tällä hetkellä akvassani on jo yksi noitamonni (mistä erottaa uroksen ja naaraksen toisistaan?) Sekä partis, 6 täplämonnista ja kaksi piikkisilmää.
Ajattelin, että nämä kalat pitäisi alkuun levät kurissa ja muiden kalojen hankinta voisi tapahtua sitten myöhemmin.
-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
- Viesti:
Noitamonni pojilla on parta, naarailla ei.
Tosin sen erottaa vasta aikuisista kaloista, kaupassa partoja ei paljon näy. Noitamonnien suhteen sukupuolijakaumalla ei niin paljon ole väliäkään, kun koiraat eivät ahdistele sen enempää toisiaan kuin naaraita.
Parikalaksi voisin heittää vaikkapa parin jotakin kääpiöahventa (minulla on pian myynnissä töyhtökääpiöahvenia kunhan kasvavat, mainos mainos
), tai ehkä jotain isompaakin kirjoahventa; miten olisi näyttävä lehtikalapari? Jos rihmat eivät kiinnosta niin yksi vaihtoehto olisi näyttävä ja persoonallinen paratiisikala.
Ja takaisin aiheeseen, niistä tetroista. Suosittaisin timanttitetraa, minulla on niitä 7 eikä muuta kuin hyvää sanottavaa. Mustatetra taitaa olla tavoiltaan ja kooltaan melko vastaava, mutta mielestäni timantti on kauniimpi.

Parikalaksi voisin heittää vaikkapa parin jotakin kääpiöahventa (minulla on pian myynnissä töyhtökääpiöahvenia kunhan kasvavat, mainos mainos

Ja takaisin aiheeseen, niistä tetroista. Suosittaisin timanttitetraa, minulla on niitä 7 eikä muuta kuin hyvää sanottavaa. Mustatetra taitaa olla tavoiltaan ja kooltaan melko vastaava, mutta mielestäni timantti on kauniimpi.
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
-
- Junior Member
Naapurini lahjoitti minulle nyt 3 "jätti" mustatetraa ja kävin ostamassa vielä akvaariokaupasta 6 kpl lisää niitä, jotta tulisi kunnon parvi (olivat vielä 30 % alessa - loppuerä).
Nämä "jätti" mustatetrat ovat kaiketi tosi vanhoja, koska ne ovat paljon suurempia kuin kahden euron kolikko ja nämä uudet näyttää ihan sinteiltä niiden rinnalla.
Kuinka suureksi mustatetrat oikein kasvavat? Entä elinikä? Luin jostain, että tollanen 10 vuotta olisi mahdollinen elinikä - onko kokemuksia?
Nämä "jätti" mustatetrat ovat kaiketi tosi vanhoja, koska ne ovat paljon suurempia kuin kahden euron kolikko ja nämä uudet näyttää ihan sinteiltä niiden rinnalla.
Kuinka suureksi mustatetrat oikein kasvavat? Entä elinikä? Luin jostain, että tollanen 10 vuotta olisi mahdollinen elinikä - onko kokemuksia?
-
- Member
- Viesti:
Jep, aikoinaan mustatetrojeni ikä lähenteli sitä 10 vuotta. Että ovat mielestäni melkoisen kestäviä kaloja! Menevät monien kalojen kanssa samassa, osaavat pitää puolensa nimenomaan ruoka-aikaan.
Tetrani kasvoivat noin 4 cm pitkiksi ja yhtä korkeiksi. Asustivat ensin 240 litraisessa ja sittemmin 432 litraisessa altaassa. Vanhemmiten muoto muuttui hieman litteämmäksi ja väri tummeni, paitsi säikähtäessään haalistuivat hieman. Eivät syöneet kasveja. (pH oli n. 7 ja lämpötila vaihteli vuosien ja kesien myötä 23-30 asteen välillä. Helteellä oli kuuma myös akvassa...)

"Tuleeko kaikista norsuista talvella mammutteja?" - kummipoika Miro 4v.
---------------------------------------------------------
Milloin viimeksi olet kokenut jotain erilaista?
http://www.tulivuorikeskus.fi
---------------------------------------------------------
Milloin viimeksi olet kokenut jotain erilaista?
http://www.tulivuorikeskus.fi