Kuinka tarkka on valaistusaika?
Valvoja: Moderaattorit
Kuinka tarkka on valaistusaika?
Onko se 12 tuntia vai mikä? Miten tarkka sen säännöllisyyden kanssa on oltava ja miten se vaikuttaa kaloihin/kasveihin?
-
- Junior Member
Suositeltava valaisuaika olisi jotain 11-13 tuntia. Kalat ei kärsi vaikka jäskus unohtuisikin ajastin pois päältä, mutta kasvit tarvitsevat lepoaan. Jos et omista ajastinta, sellainen kannattaa hankkia.
Jos haluat pitää valojasi pitkään päällä, tuskin siitä kauheasti vaivaa on, ei 14 tuntiakaan kauhean pitkä aika ole. Jotkut suosivat päivällä pidettäviä valaisukatkojakin. Mulla on toinen akva yhdeksästä yhdeksään ja toinen kymmenestä yhteentoista valaistuna. Kalat eivät pidä siitä jos valot syttyvät yhtäkkiä pimeään, siksi yritän laittaa niin myöhään että aurinko vähän hivuttautuisi altaisiin. Sammuminen ei häiritse kaloja niinkään, se rauhoittaa.
Jos saatte jotain irti, onnittelen
Jos haluat pitää valojasi pitkään päällä, tuskin siitä kauheasti vaivaa on, ei 14 tuntiakaan kauhean pitkä aika ole. Jotkut suosivat päivällä pidettäviä valaisukatkojakin. Mulla on toinen akva yhdeksästä yhdeksään ja toinen kymmenestä yhteentoista valaistuna. Kalat eivät pidä siitä jos valot syttyvät yhtäkkiä pimeään, siksi yritän laittaa niin myöhään että aurinko vähän hivuttautuisi altaisiin. Sammuminen ei häiritse kaloja niinkään, se rauhoittaa.
Jos saatte jotain irti, onnittelen

Elämä on rankkaa.
Meillä on ajastin, ja se on n. klo. 9.30 - 21.30 päällä. Eli juuri sen 12h.
Meillä kun oli pienempi akva ennen, ja siinä ei ollu ajastinta alusta alkaen.. Siinä oli kyllä muistaminen et sytyttää ja samuuttaa sen.
Paljon kätevämpi toi ajastin, ja on kaloillakin sit oma "rytmi". Piikkisilmät herää heti henkiin kun valot napsahtaa pois päältä.
Ne vetää hirveetä rundia tuolla aina. 
Meillä kun oli pienempi akva ennen, ja siinä ei ollu ajastinta alusta alkaen.. Siinä oli kyllä muistaminen et sytyttää ja samuuttaa sen.

-
- Junior Member
-
- Junior Member
Juu, tottapa tuokin jos allas on kypsä ja pitkään toiminut ja kaikki tasapainossa. Unohtui edellisessä viestissä sanoa että: ainakin alkuun kannattaa siis lähteä liikkeelle lyhyemmällä valaistusajalla ja sitten myöhemmin lisätä valoaikaa, että paljonko se oma allas kestää ilman levääntymistä.
Ei näköjään tähän aikaan aamusta pääse koko ajatus tekstiksi asti
Ei näköjään tähän aikaan aamusta pääse koko ajatus tekstiksi asti

-
- Junior Member
Eli kannattaa visiin säätää valot syttyyn myöhemin, niin ei leväänny. Jotain haalean vaalean vihreää höttöä on kannossa kiinni, olen sen kahtena päivänä hinkannut kynsiharjalla pois.
Maanantaina ostan leväkatkat (2 kpl Caridina japonica) niin ne saa pitää leviä kurissa.
Edit: Korjattu tieteellinen nimi
Maanantaina ostan leväkatkat (2 kpl Caridina japonica) niin ne saa pitää leviä kurissa.
Edit: Korjattu tieteellinen nimi
Jos mailmassa ei olisi ollenkaan vettä, emme koskaan oppisi uimaan ja hukkuisimme kaikki.
(-lapsen suusta-)
(-lapsen suusta-)
Alkuun altaissani paloi valot 12 tuntia yhteen putkeen ja levää kasvoi joka kasvissa, kannossa ja laseissa aivan älyttömät määrät. Säädin sitten valot palamaan 11 tuntia päivässä kahden tunnin pimeällä katkolla ja levät hävisivät vajaassa kahdessa viikossa. En tiedä onko valaistusmäärän/pimeän väliajan ansiota, mutta kuitenkin.. Vesiarvot ja kalastot on pysyneet ennallaan.
-Ansku
-
- Member
- Sukupuoli: Nainen
Minulla on valot päällä -toistaiseksi vielä ilman ajastinta- noin kymmenen-yksitoista tuntia, joskus lipsahtaa kahteenkintoista. Koskaan ei ole ollut mitään levää nähtäväksi asti, ei edes oksissa, ja lasejakin putsailen ehkä kerran parissa kuussa. Kenties johtuu valaistusajasta tai sitten otot ovat vaan niin tehokkaita!
Mulla menee vähä vihuilleen tuo aika homma , kun koulu alkaa aikaseen. Koska pitää käydä koulussa ja iltasin on harkkoja niin valot syttyy 06,40 ja sammuvat illalla 21,30. Ja nuo muut perheen jäsenet eivät oikeen ole kiinnostuneita asiasta , eivätkä mitään myöskään ymmärräkkään, niin ne ei suostu ruokkimaan niitä. Ja vaikka suostuisivatkin niin varmuuden suoksi he laittaa enemmään kuin tarpeeksi sitä ruokaa , vaikka neuvot on annettu.
Tähän auttaa se, että annostelee ruuan valmiiksi pieniin purkkeihin ja piilottaa loput. Sitten vain käskee jonkun kippaamaan yhden annoksen altaaseen.toivo kirjoitti:Mulla menee vähä vihuilleen tuo aika homma , kun koulu alkaa aikaseen. Koska pitää käydä koulussa ja iltasin on harkkoja niin valot syttyy 06,40 ja sammuvat illalla 21,30. Ja nuo muut perheen jäsenet eivät oikeen ole kiinnostuneita asiasta , eivätkä mitään myöskään ymmärräkkään, niin ne ei suostu ruokkimaan niitä. Ja vaikka suostuisivatkin niin varmuuden suoksi he laittaa enemmään kuin tarpeeksi sitä ruokaa , vaikka neuvot on annettu.
Valot kannattaa laittaa toimimaan kellolaitteella, niin ei tarvitse itse sytytellä ja sammutella. Ajasta valot vaikka syttymään myöhemmin, niin voit pitää niitä illalla pidempään päällä ja ehdit vaikka itsekin ruokkia kalat.