Hiekasta

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
vauhtimamma
Junior Member
Junior Member

Hiekasta

Viesti Kirjoittaja vauhtimamma »

Siis kun olen kuullut että ostetaan rautakaupasta jotain hiekkapuhallus hiekkaa(?) niin siis siitä kysyisin että onko se sellasta joka käy kaikille kaloille?

Mulla kyllä neljä allasta jo mutta niihin olen ostanut akvaliikkeistä hiekat/sorat, mutta nyt on tässä kuussa tulossa taas yksi allas (320l) johon haluaisin vaalean sileän hiekan niin oisko se juuri tuota?
Osaako kukaan sanoa hintaluokkaa sille?

Kalastoksi olin ajatellut siihen helmirihmapariskunta, 8 mustatetraa (nuo tuosta myynnissä olevasta) ja sitten lisäksi lehtikaloja ja monnisia.
jartzu65
Koi-Jari
Koi-Jari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartzu65 »

Ihan K-raudasta löytyy, ja täällä Kuopiossa ainakin parinkymmenen kilon säkki maksaa muutamia euroja. Ja nimenomaan puhallusHiekan nimellä, ei mitään puhallusAinetta( sisältää muutakin kuin hiekkaa)

Karkeutta löytyy usemmanlaista, pyydä myyjää avamaan pussi, niin näet "livenä"
" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"

http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

Tässä keskustelussa kommentoin jo jotain aiheesta lehtikalat+rihmat. Kyllähän se ehkä onnistuu, hyvinkin paljon riippuu yksilöiden luonteesta.

Hiekka aiheesta voisi käyttää hakua, hakusanaksi k-rauta niin löytyy vastaukset noihin kysymyksiisi aiheesta.
Ketuttaa kuin pikkuoravaa pakkasella. Käpy on jäässä, hammas katki ja oksakin niin himskatin liukas. (Siistitty versio.)
vauhtimamma
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja vauhtimamma »

Ok. Kiitoksia, ihme kyllä että nyt haulla löysinkin jotain, tavallisesti sen takia juuri täällä kyselen samoja asioita kun mitä on jo käsitelty, kun en löydä haulla haluamaani. Ehkäpä harjaannun kuitenkin. :D
Zessu
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Zessu »

Itselläni on Biltemasta ostettua hiekkapuhallushiekkaa/ainetta, toiseksi pienintä kokoa. On väriltään vaaleaa ja ihanan hienoa, monniset kaivautuvat ihan tohkeissaan siihen. 25 kg säkki maksoi 6,50 euroa eikä tarvitse pestä, suoraan vaan altaaseen.
-Ansku
sisupussi
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja sisupussi »

Hyvä kuulla vinkkejä!! Olen harkinnut, pitäisikö toisen altaan sora vaihtaa sileään hiekkaan. Partamonnit tykkäsivät muuttaessaan isompaan altaaseen.
tankki 500 litraa
aloittelija
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja aloittelija »

Jos laittaa tälläistä Bilteman hiekkaan, onko vaarassa että suodatin tukkeutuu?Onko syytä pitää kotiloita?Vai mitä tarkoitetaan sillä kun akvaario menee tukkoon jos pohjalla hienoa hiekkaa?
Kuinka paljon hiekkaa pitäisi olla 128 litraiseen akvaarioon? Himottas ja vaihtaa tuo sora hiekkaan.
antti10
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja antti10 »

aloittelija kirjoitti:Jos laittaa tälläistä Bilteman hiekkaan, onko vaarassa että suodatin tukkeutuu?Onko syytä pitää kotiloita?Vai mitä tarkoitetaan sillä kun akvaario menee tukkoon jos pohjalla hienoa hiekkaa?
Kuinka paljon hiekkaa pitäisi olla 128 litraiseen akvaarioon? Himottas ja vaihtaa tuo sora hiekkaan.
Mulla on ollut pari kuukautta bilteman hiekat akvaariossa ja pohja ei ole mennyt ns. tukkoon. Kierteisiä on altaassa ja nuo veijarit hoitelevat pohjan möyhimisen. Itsekin noin kerran viikossa käyn pohjan läpi tikulla pöyhien.

Mulla riitti säkillinen (25kg) hyvin 180 litraiseen altaaseen, jäi jopa hieman ylikin, joten sulle riittää myös yksi säkillinen.

En pessyt hiekkaa ollenkaan vaan laitoin sen suoraan pussista altaaseen. Mitään ongelmia ei ole sen puolesta ollut. Hiekka on sitä toiseksi hienointa.

- Antti
aloittelija
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja aloittelija »

antti 10: laitoitko hiekan suoraan vai vaihdon kautta? Jos vaihdoit, kuinka sen teit?
Ei minulla kierteiset kauaa vanhene kun on noita kääpiöpallokaloja..Vähän hirvittää jos akva tukkeutuu.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”