Osaisiko joku kertoa minkä ihmeen takia miljoonakalani pyrstö on ns. halkeillut. Kun ostin sen siinä ei ollut mitään vkaa mut nyt sen pyrstö näyttää pieniltä ohuilta suikaleilta Todella vaikeaa selittää mutta toivottavasti saitte ongelmastani selvää
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Siis altaassa on vain tämä yksi milli ? Jos kerran nyppiviä kaloja ei ole... Muutkin miljoonakalat voivat nyppiä sitä ja jopa pienet tetrat, siksi kalaseuraa kysyn.
Mun milliksellä on sama juttu. Voisiko olla että se on "raapaissut" sen johonkin koristeeseen. Kalaseurana on neontetroja, keltabarbeja, platyja ja toisia milliksiä
Pete28 kirjoitti:Mun milliksellä on sama juttu. Voisiko olla että se on "raapaissut" sen johonkin koristeeseen. Kalaseurana on neontetroja, keltabarbeja, platyja ja toisia milliksiä
Elikkä kuka vain muista kaloistasi voi sitä nyppiä kun tuota sekalaista seurakuntaa tuijotetaan.
Ketuttaa kuin pikkuoravaa pakkasella. Käpy on jäässä, hammas katki ja oksakin niin himskatin liukas. (Siistitty versio.)
Pete28 kirjoitti:Mun milliksellä on sama juttu. Voisiko olla että se on "raapaissut" sen johonkin koristeeseen. Kalaseurana on neontetroja, keltabarbeja, platyja ja toisia milliksiä
No noista melkein mikä vaan paitsi neonit on voineet napsia pyrstöstä.
Kuinka monta uros- ja naarasmilistä sulla on? Tai paremminkin kuinka monta urosta sulla on akvaariossa? Itselläni on tässä vähän ohrainen tilanne kanssa näitten miliksieni kanssa kun uroksia on niin monta (no ei nyt kamalan monta, vain kaksi, mutta silti liikaa) ja täysikasvuisia naaraita vain yksi. Kun molemmat poitsut sitten koittavat omia naaraan syntyy väkisinkin kahakoita, joissa toisten pyrstöä nypitään ja tehokkaasti. Edellispäivänä kauhukseni huomasin että toiselta komeista uroksistani oli lähtenyt melkoisen kokoinen kappala pois...Toivottavasti kasvaa takaisin!
Minä siis veikkaisin että kyseessä on toinen miljoonakala. Rotutoverit ne yleensä toisillee tuntuvat pahinta jälkeä tekevän, ainakin meillä...
Täällä kans sama mysteeri, eikä tuo pyrstö näytä revityltä, on vain ohuina suikaleina. Mietinkin, voiko olla kyseessä joku puutos? Vitamiini/ kalsium...?
yleisesti taisin kysymyksen heittää Epäilen ettei ainakaan Peten tapauksessa olisi kyse rotutoverista, yleensä urokset kun nyppivät toisiaan, naaraat tuntuvat meillä ainakin mielummin uivan pois ahdistelutilanteesta
Aloin nyt Helinän tavoin pohtia,että voisiko kyseessä olla joku puutostila. Toisaalta, tuntuu hassulta, että muilla miljoonakaloilla ei ainakaan meillä esiinny tälläistä repaleista pyrstöä... Edelleen olen sillä kannalla että repaleiset pyrstöt kielivät siitä että milis on joltain turpiinsa saanut...
Helinä79 kirjoitti:Täällä kans sama mysteeri, eikä tuo pyrstö näytä revityltä, on vain ohuina suikaleina. Mietinkin, voiko olla kyseessä joku puutos?
Mulla tulis mieleen että tyynten- ja piilopaikkojen puutos. Kova virtaus ja/tai kiusaavat kaverit tai tappelevat koiraat voisi aiheuttaa mokomaa. En ole kuullut ainakaan että mikään puutostila heikentäisi aikuisen kalan eviä.
Jostain oon kuullut että milliksen pyrstö voi haljeta kun se säikähtää jotain tai leväyttää sen liian isoksi (silloin halkeama on siisti tai juuri niinkuin kuvailitte ikään kuin revennyt suikaleiksi). Halkeama kasvaa yleensä ehjäksi muutamassa päivässä, näin ainakin minulla. Jos taas pyrstö on selvästi revityn näköin ( puuttuu pala tai halkeaman reuna epätasainen) se on yleensä jonkin toisen kalan repimä/nyppimä,eikä se kasva takaisin.
Minulla on jo kaksi miljoona kalaa kuollut tällä tavalla. Ja luulen että se yksikin mistä tämä keskustelu lähti niin kuolee. Kaikki jotka ovat kuolleet ovat olleet naaraita. Minulla oli neljä naarasta ja yksi uros. Enää on jäljellä uros ja yksi terve naaras ja tämä kyseinen "revitty" naaras. Voisin myös epäillä että kyse on jostakin puutoksesta mutta vaikea sanoa.
Agitar kirjoitti:Jos taas pyrstö on selvästi revityn näköin ( puuttuu pala tai halkeaman reuna epätasainen) se on yleensä jonkin toisen kalan repimä/nyppimä,eikä se kasva takaisin.
Eikö kasva takaisin? Omalla uroksellani, jolta joku oli kappalan napsaissut pyrstöstä pois, on kyllä omasta mielestäni alkanut kasvaa pyrstöä takaisin. Näin ainakin silmämääräisesti arvioin pari päivää sitten...
anni_29: Melkoisen kumma juttu...Olin melkein varma että kyseessä on ollut urosten välinen tappelu, joka on vienyt sitten hengen toiselta osapuolelta. Onko akvaariosta kuollut lähiaikoina muita kaloja? Jos vaikka vesiarvoissa olisi jotain mätää? Ovatko naaraat olleet sulla jo pidemmän aikaa vai ovatko vasta ostettuja? Miljoonakalojen laatu tuntuu olevan paikoitellen melkoisen heikko eli syy voisi olla myös kestävyydessä. Kun viimekesänä ostin kolme uutta naarasta akvaariooni, ensimmäinen milis kuoli heti yöllä, toinen parin päivän sisällä. Kolmaskin kantoi sitten jotain tautia, jonka onneksi onnistuin saamaan naaraasta pois. Nyt rouva on täysin terve ja puukkaa vauvoja vähän liiankin usein
Meillä kaksi urokset ovat ihan hyvin tulleet toimeen mutta toisen pyrstö oli "haljennut" mutta kyllä se siitä korjautuu. Muuten tulevat toimeen utta pikku kina kuuluu asiaan. Onhan he kaksistaan 65litraisessa ja kolme tyttöä ovat poikasten kanssa 40l kun en noita poikasten verkko aitauksia jaksa poikasineen siirtää.
Naaraat on ollut minulla jo varmaankin yli puoli vuotta. Eli kyseessä ei ole "uudet" kalat. Ihmettelin kyllä ja ihmettelen vieläkin mikä ihmee niitä vaivaa. Yksi miljoona kala on vielä hengissä ja saa nähdä koska siltäkin aika jättää..