Tuli tossa eilen ostettua Juwelin akvaario, jossa on tuo alkuperäinen suodatin silikonilla kiinni... ja nyt se pitäisi saada irti!
mattopuukko ei auta, liian lyhyt tuohon hommaan... hermohan tässä menee
Onko kellään mitään ideoita?? Malttamattona oottelen!!
Minulla ollut juwelin allas ( 180 l) reilu vuoden. Ajattelin itsekin ensin ottaa suodattimen pois ja vähän jo irrottelin fileerausveitsellä silikoneja... mutta sitten tulin katumapäälle ja ajattelin että annetaan suodattimelle ensin mahdollisuus näyttää onko siitä mihinkään, ja siinä se vieläkin pörrää !! Olen tyytyväinen etten sittenkään ottanut sitä pois. Ison kokonsa vuoksi sitä ei tarvitse olla usein putsaamassakaan ja hyvin on riittänyt tehokin, kummempia ongelmia ei ole ollut. Että odottele vähän aikaa, älä heti revi pois.
Meidän Juwelissa tuo suodatin oli kiinni kulmassa kummaltakin sivultaan neljällä pyöreällä "tarralla". Lähti kohtuullisen helposti irti ohuella fileerausveitsellä.
Itse poistin tuon pömpelin antaakseni kaloille lisää uimatilaa.
There are no facts, only interpretations. -- Friedrich Nietzsche
Meillä noita irtirevittyjä ja roskiin menossa olevia pumppuja ollaan viritelty vaikka mihin muihin tarkoituksiin, esim. merivesialtaan kiertovesipumpuiksi, hiilidioksidin levitinpumpuiksi jne. Toimivat siinä paljon paremmin. Koko altaan veden kierrättäjänä siinä on mielestäni älyttömän huono pumpputeho vaikka suodatusmassaa kyllä on enemmän kuin keskivertosisäsuodattimessa.
Jatkampas tähän; Nyt tuo kyseinen laitos pitäs saada irti...vie liikaa tilaa ja tukkeutuu nopeasti. Miten irroitan,kun allas siis jo toiminnassa? Ja ei tonne väliin oikein veitsi mahdu,kun katsoin...
Fileointiveitsellä, moralla (sini- tai punakahvainen), muulla terävällä. Kyllä se silikoni sen verran joustaa että sinne terä menee. Vakaata aikomusta ja kättä se hiukan vaatii, mutta ei sillä kädellä niin nuukaa.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.
Mites on, nyt mielipiteitä kaivataan mitä kannattais tehdä.
Minulla on Juwel Rio 400 allas, siinä on alkuperäinen suodatinpönttö kiinni, ja tilaahan tuo tuntuu siitä kulmasta vievän aikas hyvin. Lisänä on ulkosuodatin Eheim Classic 2217. Olen alkanut miettimään kannattaisko tuo alkuperäinen Juwel suodatin tuosta ottaa pois ja riittääkö tuon Eheimin teho sitten tämän kokoiseen akvaarioon yksin vai pitääkö vielä lisäksi joku hommata? Eli mitä tekisitte tai jättäisitte tekemättä... Ja vielä kuka on sen alkup. suodattimen poistanut, jääkö silikoneista pahat jäljet lasiin? Varsinkin tuo sivulasi vaivaa mieltä...
Olen poistanut. Lähtee helpoiten (ainakin itselläni - vinkki löytyi jostain muusta ketjusta) pujottamalla vahvan langan tai punotun siiman altapäin suodattimen taakse ja "sahaamalla" se irti. Lasiin jäävät silikonit lähtee hyvin esim. partakoneen- tai mattoveitsenterällä.
Tässä on yksi ketju, jonne itse kävin kertomassa tuosta siimasahaus-tekniikasta, jota aborre on nähtävästi onnistuneesti käyttänyt. Se ainakin toimii, eikä sillä onnistu naarmuttamaan lasia. Sivuhuomautuksena, omassa 400 litraisessa Riossa kyseinen pönttö vielä on, kun kerran toimii moitteettomasti.. Kyllä sitä poistoa tulee aina silloin tällöin pohdittua..
Huhheijaa...ylemmät silikonitäplät irroitettu,mut miten monta noita vielä on ? ja missä kohtaa ? en näe tuonne,kun akva on nurkassa juuri se suodatin kulma nurkkaan päin ja altaassa vedet,niin paha siirtääkin. Hjelp!?
Mun tarttis irroittaa suodatin kotelo, koska se vie turhaa tilaa ja suodatin meni rikki. Mutta voiko sen irrottaa kun akvassa on kalat. Eli voiko kalat syödä mahdollisesti irtoavia slikonin palasia ja onko siitä haittaa kaloille.
Olisiko neuvoja miten Juwelin akvaariossa kiinteästi oleva suodatinkotelo saadaan näpsästi irti? Kuulin, että imukupeissa on myös silikonitäplät ja se vähän askarruttaa. Voiko täysinäisenä edes koettaa irroittaa? Tilalle tulisi tehokkaampi suodatin. Kyse on vain 110 l akvaariosta, mutta kuitenkin
Täällä paukahti hiukan reilun vuoden ikäisestä juwelin 180l tuo moottori ja aloitin irroittamisen. Siis tuo suodatin on yhteensä kahdeksalla silikoni täplällä kiinni?
Sain suht helposti irrotettua päätylasista, mutta tuntuu olevan vielä takalasissakin kiinni?! Miten ihmeessä saan sen tuolta takalasista irti kun sinne ei näe? Veitsen kanssa en uskalla siksi mennä sinne sohimaan ja enkä kyllä varmasti saa siimaakaan sinne pujotettua! ( Ainakaan näillä hermoilla )