Heps.
Akvaarioni kalasto on tällähetkellä seuraavanlainen.
4 Helmirihmaa (1ukko 3naarasta)
15 Intiaaninsulkaa
5 Helmimonnista (alunperin 8, mutta muutama menehtynyt)
5 Piikkisilmää
1 Partamonni akka
Ja "muka" kalat:
6 Leväkatkarapua
1 Omenakotilo
50-1000??? Kierteistä kotiloa
Akvaarion tilavuus on 280L, lämpötila 27c, ph neutraali, kh ~6. Nitriitti on nollissa, mutta nitraattipitoisuus heittelee hieman vedenvaihtojen mukaan.
Joskus vaihdan(50%-75%) viikottain, mutta joskus saattaa sama vesi porista kaksi tai kolmekin viikkoa. (armeija rajoittaa kotonakäyntiä)
Suodattimena on resunin ulkosuodatin mattosuodattimeen kytkettynä ja sisäsuodatin roskien kerääjänä. Virtaus akvaariossa on vähäistä.
Ongelma helmirihmojen kanssa on, että ne ovat erittäin säikkyjä. Ne vetäytyvät heti akvaarion takanurkkaan, mikäli joku tulee akvaarion viereen ja tulevat pois, vasta kun akvaarion edessä ei liiku mikään. Ruoka-aikaan rihmat ovat hieman rohkeampia, eivät pelkää aivan jokaista käden heilautusta. Akvaariossa on runsaasti pintakasvillisuutta, (konnanputkea, intianvesitähdikkiä ja vallista) jonka seassa rihmat yleensä uivat.
Ainut asia, joka voisi mielestäni aiheuttaa tämän käytöksen, on valaisimeni nostaminen 20cm akvaarion yläpuolelle. Jos valaisin jotenkin paljastaa akvaariota lähestyvän ihmisen kaloille. Mielestäni rihmat eivät olleet niin säikkyjä, kun valaisin makasi kansilasien päällä. Muihin kaloihin asia ei ole mielestäni vaikuttanut.
Mieleeni on nyt tullu, että vaihtaisin rihmat joihinkin hieman vähemmän säikkyihin kaloihin, tai että ottaisin yhden naaraista pois, mikäli tämä mihinkään vaikuttaisi. Rihmat tosin tulevat hyvin toimeen toistensa kanssa.
Ehdotuksia ongelman ratkaisuun tai uusia asukkeja rihmojen tilalle. Kiitos.
Helmirihmat vaihtoon?
Valvoja: Moderaattorit
-
Helinä79
- Senior Member

- Sukupuoli: Nainen
Mulla kans nuo helmirihmat olleet aikalailla arkoja, mutta tilannetta on auttanut kun aina akvaariota lähestyessäni olen tiputellut altaaseen pikku hyppysellisen herkkuja. Nykyään rihmat tulevat toiveikkaasti tuijottelemaan jo kaikkea muuta kuin rauhallisesti lähestyvää poikaammekin
Älä luovu toivosta jos muuten rihmoista tykkäät. Mulla on muuten pariskunta, en kuitenkaan usko että haaremin pienentäminen ratkaisee ongelmaa jos kalat muuten tulevat hyvin toimeen keskenään.
-
marru
- Junior Member

- Sukupuoli: Nainen
saman homman olen myös tehnyt kuin Helinä, eli alussa kun helmikset olivat tosi säikkyjä, avasin aina ohimennessä kantta ja ripsutin ruokaa. Nyt tulevat lasia kohti heti kun joku kävelee ohi ( vaikka vain koira)muutama viikko siinä meni ennen kuin tottuivat, mutta ovat ne niin kauniita, että kyllä kannatta kokeilla ennen kuin vaihtaa pois 
suo siellä vetelä täällä