Punatimanttiahvenilla poikaset (kuvia)
Valvoja: Moderaattorit
Jep, Lilafilejähän nuo (tai bimaculatuksia, tiedä sit noista). Poikaset edelleen hengissä tänä aamuna ja niitä on aivan tajuttomasti. Annoin niille ensihätään kananmunankeltuaista ja jauhettua hiutaleruokaa, ainakin alkoi mahat pullottaa eli toivottavasti saivat syödäkseen. Vanhemmat huolehtivat parvesta tosi hyvin ja välillä uittavat niitä ja välillä saavat ne jotenkin ihmeellisesti taas ihan pohjaan piiloon, miten ne tämän tekevät, en tiedä mutta ihmeellistä se on
. Sitten ne noukkivat pohjalta suun täydeltä eksyileviä poikasia ja sylkäisevät ne taas parven keskelle, hauskan näköistä touhua. Koko eilisilta meni niitä tuijotellessa, naapuritkin kävi katsomassa
.
Koiras on paljon isompi ja sinisempi, nyt kyllä punertuu sekin kun hoitaa poikasia. Ovat jotain 10 senttisiä kaloja, naaras alle, koiras yli. Laitan pariskunnasta kuvia iltasella kun pääsen kotiin.

Koiras on paljon isompi ja sinisempi, nyt kyllä punertuu sekin kun hoitaa poikasia. Ovat jotain 10 senttisiä kaloja, naaras alle, koiras yli. Laitan pariskunnasta kuvia iltasella kun pääsen kotiin.
-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
- Viesti:
Tosiaan, onnittelut
(ja mitäs minä sanoin
).
Kiinnostuneille tiedoksi, että lifalili on erittäin kaunis kala, mutta se ei sovi altaaseen kuin altaaseen. Se on pieni ahven ison ahvenen luonteella, aikuiskokoa sillä ei siis ole kuin 10-12 cm, mutta sillä on varsin hulppea ahvenluonne. Tämä kala on ideaali altaaseen jossa sille on paljon tilaa (edes yksinään en laittaisi pariskuntaa alle 150 litraiseen), muiden kalojen kanssa sanoisin että 325 litraa lkaa olla tarpeeksi tilava. Pieniä kaloja ei voi olla samassa altaassa, pikkutetrat syödään alta aikayksikön jopa erittäin suuressa altaassa missä pikkuisilla luulisi olevan tilaa.
Lisäksi ongelmaksi muodostuu helpoosti niiden kutuinto. Omat pidin 720-litraisessa sateenkaarikalojen kanssa ja se oli varsin hyvä asetelma. Kutua tuli viikottain, mutta olin onnistunut saamaan kolme naarasta joten kutu ei ikinä kehittynyt. Suosittelen siis tätä lajia lämpimästi, mutta tilan kuuluu olla kalanmukainen tai tulee hyvin helposti ikävyyksiä. On aivan selkeästi kauniimpia kaloja mitä minulla on ollut, ja samalla luonteikkaimpia.

Kiinnostuneille tiedoksi, että lifalili on erittäin kaunis kala, mutta se ei sovi altaaseen kuin altaaseen. Se on pieni ahven ison ahvenen luonteella, aikuiskokoa sillä ei siis ole kuin 10-12 cm, mutta sillä on varsin hulppea ahvenluonne. Tämä kala on ideaali altaaseen jossa sille on paljon tilaa (edes yksinään en laittaisi pariskuntaa alle 150 litraiseen), muiden kalojen kanssa sanoisin että 325 litraa lkaa olla tarpeeksi tilava. Pieniä kaloja ei voi olla samassa altaassa, pikkutetrat syödään alta aikayksikön jopa erittäin suuressa altaassa missä pikkuisilla luulisi olevan tilaa.
Lisäksi ongelmaksi muodostuu helpoosti niiden kutuinto. Omat pidin 720-litraisessa sateenkaarikalojen kanssa ja se oli varsin hyvä asetelma. Kutua tuli viikottain, mutta olin onnistunut saamaan kolme naarasta joten kutu ei ikinä kehittynyt. Suosittelen siis tätä lajia lämpimästi, mutta tilan kuuluu olla kalanmukainen tai tulee hyvin helposti ikävyyksiä. On aivan selkeästi kauniimpia kaloja mitä minulla on ollut, ja samalla luonteikkaimpia.
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Lisää kuvia jos kiinnostaa
koiras sinisenä ennen kutua
koiras muuttui punaiseksi
naaras poikasten keskellä tänään
koiras sinisenä ennen kutua
koiras muuttui punaiseksi
naaras poikasten keskellä tänään
-
- Starting Member
Tässä kuvia minunkin affenista.
Lifalileiksi minä näitä puhuttelen, mitähän lienee. Kolme pullukkaa ja tummat pilkut, yksi hiukan pienempi ilman pilkkuja. Tämä pienin yrittää kosiskella noita muita. Olen pitänyt koiraana, tiedä sitten. Kudusta ei tietoakaan onneksi.
[img] http://www.kuvatehdas.fi/album/user/sho ... ?id=184921 /img
Lifalileiksi minä näitä puhuttelen, mitähän lienee. Kolme pullukkaa ja tummat pilkut, yksi hiukan pienempi ilman pilkkuja. Tämä pienin yrittää kosiskella noita muita. Olen pitänyt koiraana, tiedä sitten. Kudusta ei tietoakaan onneksi.
[img] http://www.kuvatehdas.fi/album/user/sho ... ?id=184921 /img
Sinikaarina, sun kuvat ei näy
Tässä vielä pari kuvaa jos auttaisi tunnistuksessa
koiras
naaras
en ole mikään valokuvaaja, eikä kamerakaan kummoinen eikä noi pirulaiset tottele mua kun hoen "paikka"... mut jos noista jotain selvää saa, niin olen kiitollinen
kaikista vastauksista.
Poikasissa aika kato käynyt, mutta niitä on vieläkin paljon. Lehtikalat ovat päässeet turvaan toiseen akvaan puolikkaine pyrstöineen. Akva on 190 cm pitkä mutta sekään ei riitä noiden reviiriksi näköjään
Lajiakvaario olis noille kyllä paras vaihtoehto.

Tässä vielä pari kuvaa jos auttaisi tunnistuksessa
koiras
naaras
en ole mikään valokuvaaja, eikä kamerakaan kummoinen eikä noi pirulaiset tottele mua kun hoen "paikka"... mut jos noista jotain selvää saa, niin olen kiitollinen

Poikasissa aika kato käynyt, mutta niitä on vieläkin paljon. Lehtikalat ovat päässeet turvaan toiseen akvaan puolikkaine pyrstöineen. Akva on 190 cm pitkä mutta sekään ei riitä noiden reviiriksi näköjään
![Evil or Very Mad [}:)]](./images/smilies/icon_evil.gif)
Tuo täplä kyljellä on tyypillisesti pyöreä ja pysyy siinä eri ikävaiheissa lifalililla. Guttatuksella on tuollainen korkeussuunnassa venähtänyt. Ei hybridejäkään voi pois sulkea, tai tuon täplän perusteella tunnistamista pitää ehdottomana, mutta asiantuntijat väittävät harrastuksessa olevien "lifalilien" olevan lähes aina guttatuksia. Lifalili nimi noille punaisille ja runsaasti sinipilkullisille on vaan jotenkin juurtunut harrastukseen ilman sen kummempia perusteluja.
Antti
Antti
-
- Starting Member
Kiitos Antti tiedoista. Koiras on ainakin Guttatus mutta naaraalla ei pilkkua laisinkaan?? Olivatpa nuo mitä vaan niin näyttävät tulleen jäädäkseen (ja lisääntyäkseen), haen tänään uuden akvan että saan muut asukit turvaan ton ison akvan kokonaan noille. No, punatimanttiahveniksi noita voi varmaan kuitenkin kutsua eikö vaan? Ajattelin vaan että jos joskus lahjoitan poikasia eteenpäin, niin olisi kiva kertoa että mitä kaloja noi on-Antti- kirjoitti:Tuo täplä kyljellä on tyypillisesti pyöreä ja pysyy siinä eri ikävaiheissa lifalililla. Guttatuksella on tuollainen korkeussuunnassa venähtänyt. Ei hybridejäkään voi pois sulkea, tai tuon täplän perusteella tunnistamista pitää ehdottomana, mutta asiantuntijat väittävät harrastuksessa olevien "lifalilien" olevan lähes aina guttatuksia. Lifalili nimi noille punaisille ja runsaasti sinipilkullisille on vaan jotenkin juurtunut harrastukseen ilman sen kummempia perusteluja.
Antti

Meaning.. ..guttatukselta tuo täplä voi kadota iän myötä, eli naaraasi täplättömys vain tukee sitä vaihtoehtoa, että ovat kummatkin guttatuksia. Ei ristiriitaa siinä, että toiselta täplä puuttuu.Tuo täplä kyljellä on tyypillisesti pyöreä ja pysyy siinä eri ikävaiheissa lifalililla
Sinikaarinan kalat näyttivät samoilta.
Antti
Poikasia edelleen hengissä melkoinen parvi mutta tänään kävikin huonosti, äiti otti ja kuoli
. Eilen se oli vielä ihan kunnossa, tänä aamuna makaili pohjalla ja nyt löysin sen kuolleena. Mitään ulkoisia merkkejä kalassa ei näkynyt ja iskä on ihan kunnossa. Olisiko iso kutu voinut olla sille liikaa? Toivottavasti isä hoitaa poikasensa, näyttää ainakin vartioivan niitä ihan hyvin vielä. Miten ihan terve kala voi yht´äkkiä vuorokauden sisällä kuolla?

Iskä hoiti sitten poikasiaan taidokkaasti ja yli kaksikymmentä jäi henkiin ja pulskistuu kovaa vauhtia. 6 muutti jo uuteen kotiinkin. Tässä huono salamalla otettu kuva, (ilman salamaa ei näy kuin viiruja kun poikaset ovat aikas vilkkaita kavereita, ja kuvaaja melkoinen amatööri)
http://www.freewebs.com/liinanen/kuvia.htm
http://www.freewebs.com/liinanen/kuvia.htm
Me suunnitellaan parhaillaan kalastoa 725 litraseen altaaseen. Tarkotus on ottaa altaaseen ainakin avaimia ja klovnitonkijoita. Kannattaako punatimanttia enää edes haaveilla edellä mainittujen seuraan?-Alix- kirjoitti:Suosittelen siis tätä lajia lämpimästi, mutta tilan kuuluu olla kalanmukainen tai tulee hyvin helposti ikävyyksiä. On aivan selkeästi kauniimpia kaloja mitä minulla on ollut, ja samalla luonteikkaimpia.