Kalatuberkuloosiko?

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
jonn@
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Kalatuberkuloosiko?

Viesti Kirjoittaja jonn@ »

Eli kaloja on kuollut tai jouduttu lopettamaan kesästä lähtien.

Keisaritetrat innostuivat keväällä lisääntyään ja olenkin ajatellut suuren kalamäärän aiheuttaneen ongelmia, mutta kun sairaita kaloja ilmaantuu koko ajan lisää alkoi asia mietityttää. Akvaarion ph on ollut todella alhaalla (5-5.5) eläinkauppias sanoi sen johtuvan luultavasti suuresta kala määrästä. Syksyllä vein kaloja eläinkauppaan 50 kpl, kun akvaario-olot näyttivät parantuneen, mutta ph:een se ei vaikuttanut. Olen yrittänyt nostaa sitä niin kaupallisilla valmisteilla kuin omatekoisillakin, mutta mikään ei tunnu auttavan. Muut vesiarvot ovat kohdallaan, vain ph on pudonnut yllättäen.

Sairastuneiden kalojen oireita ovat haalistuneet värit, pullistunut vatsa, jossa verestymiä, osalla suomut pystyssä, erottuvat parvesta, liikkeet hidastuvat, ruoka ei maita. Olen siis luullut että suuresta kalamäärästä johtuen ne ovat sairastuneet vesipöhöön, mutta kun lueskelin vanhoja viestejä mieleeni tuli että kysessä saattaa olla kalatuberkuloosi. Hassua asiassa on että kaikki sairastuneet kalat ovat olleet kerri- tai keisaritetroja. Niiden lisäksi akvaariossa on n. 8 kuparitetraa, 5 leväbarbia, 2 partamonnia ja 2 avainkirjoahventa. akvario 450-litraa.

Mitä pitäisi tehdä? Pitäisikö lähettää yksi sairastunut kala EELA:n tutkittavaksi? En todellakaan halua lopettaa kaikkia kaloja...
kylpyankka
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kylpyankka »

Enpä osaa sanoa mitä kannattaa tehdä, mutta kommentoisin noihin sairastuneihin tetroihin - minulla on todettu altaasta tubi ja ainoat, jotka ovat oireillee, ovat sitruunatetrat (niistä tubi tutkittiinkin). Tiedä sitten voiko tuosta mitään päätellä, paitsi ehkä sen, etteivät kaikki akvaarion kalat välttämättä saa oireita vaikka tubia todettaisiinkin. Nuo mainitsemasi oireet kuulostavat tutuilta omien tetrojeni kohdalla.

Itse varmaankin laittaisin kalan tai pari tutkittavaksi EELAan. Ellei sinulla löydy itseltäsi tai tuttavalta mikroskooppia, jolla voisi itse tutkailla. Eri asia sitten haluaako avata kalaa ja osaako sieltä mitään tutkia..

Vaikka altaassasi tubi todettaisiinkin, ei se onneksi tarkoita, että tarvitsee kaikki lopettaa. Sitten ei vaan kaloja tai kasveja voi muihin altaisiin siirrellä, ettei tubia siirry mukana.
jokelamaniac
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja jokelamaniac »

Voi olla tubi, itse lopettanut altaallisen kaloja tuon vuoksi. Myös meillä meni eniten tetroja, tosin neon- & mustaneontetroja. Eri kalaljien sietokyky näyttää vaihtelevan suurestikin.
sakosa
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja sakosa »

Meilläkin tubi on tappanut vain intiaaninsulkia, kaikki pohjakalat on ok (paitsi että ne hankailee enkä ole syytä keksinyt). Meillä on ollut oireina uimarakontulehdusta ja yksi tetra kuoli kai mädin kovettumiseen. Inkkareita lopetettu melko tasaiseen tahtiin 5kpl puolen vuoden sisällä.
Kutjuska
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kutjuska »

Joo mulla alkoi kuolla tos viime tiistaina kaloja (12.12.2005) ja nyt ne kaikki on kuollu. :cry: En tiedä et mikä oli kyseessä, mut epäillään kalatuperkuloosia. Aloitetaan koko akvaario toiminta uudelleen ja kypsytetään se jne. Mulla on 130 litranen akvaario... Et sillee...
Hei!
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Kuolee niitä kaloja edelleen muitakin syistä kuin tuberkuloosiin. Jotenkin tuo koko altaallisen kuoleminen alle viikossa kuulostaa joltain myrkytykseltä tai vastaavalta, ei niinkään tubilta.
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
jonn@
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jonn@ »

Niin, kuulostaa ennemmin myrkytykseltä, jos kaikki kalat kuolivat viikon sisällä.

Itseltäni kaloja on tosiaan kuollut puolen vuoden sisällä aina silloin tällöin yksi kala kerraan, ei massakuolemana. Oireet epämääräisiä, vesipöhön kaltaisia. Inhottava tilanne vain, kun kalat lisääntyvät koko ajan enkä saa niiden lisääntymistä kuriin ja kun en varmuudella tiedä mikä sairaus osalla on, en voi kaloja antaa eteenpäin, mutta pian akvaario on liian täynnä! Inhottavaa ruveta lopettamaan terveitä kaloja...
jokelamaniac
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja jokelamaniac »

Joo kalatubi tappaa kyllä varmasti mutta hitaasti... Ei viikossa, ei edes kuukaudessa vaan vuodessa voi mennä koko allas.
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Tubin hillitsee-hallitsee se, että pitää kalaston mahdollisimman pienenä, vedenlaadun mahdollisimman hyvänä sekä hoitaa lietteet pois altaasta. Olen itse huomannut, että kaloja tippuu enemmän kun suodattimet ovat likaiset ja pohjalla lilluu lietekasoja, vaikka vedenvaihtorutiinit muuten olisivat samat. Lisäksi toiset lajit ovat herkempiä tubille kuin toiset.
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”