Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Akvaariooni on ilmestynyt jostain pikku kotiloita,jotka syövät kasvini!
En tiedä mistä ne ovat ilmestyneet,sillä en ole ostanut vähään aikaan mitään uuttaa akvaan.
Olen yrittänyt ahkerasti poimia niitä kun näen,mutta silti niitä aina ilmestyy lisää ja lasissa ja lehdissä on jälkiä liikuskelusta.
Miten minä saan hoidettua nämä pikku tuholaiset pois?!?
Onko siihen tarkoitettu mitään ainetta,jos on niin olisi kiva saada myös hinta selville.Myös niksit kelpaavat!Mikä vain...
Ei kannata ruveta millään aineilla niitä tappamaan. Täällä foorumilla on riittävästi juttuja kun kalat niillä kuolee muttei kotilot...nyppiminen, nyppiminen...voit kokeilla laittaa raakaa perunanpuolikasta johonkin lankaan tai pitkään neulepuikkoon...ongit sen ajoittain ylös ja poistat kotilot..
Kyllä ne munat ovat kasvien mukana tuleet. Uudet kasvit kannattaa kylvettää alunavedessä (aluna apteekista )..1litra vettä + 1 tl alunaa, pidät siin' kasveja noin puoli tuntia, sen jälkeen voi huuhdella vedellä ja neutraloida ruokaetikalla 1 rkl etikkaa+ 1 litra vettä.
Ahkerasti valojen sammumisen jälkeen käyt nyppimässä kotiloita pois laseista ja kasveista.
Minkä kokoisesta altaasta ja millaisella kalastolla on kyse? Usein jos vain altaan kuormitus/muu kalasto antaa myöden voi joukkoon lisätä jonkun kotiloita napsivan kalasen. Muuten ei oikein muuta keinoa ole kuin nuo Violan jo mainitsemat.
Voit myös pienentää kotiloiden kantaa poistamalla kaiken muun paitsi vedet, hiekat ja kalat-> kasvit kylpyyn juurakot ja koristeet perusteelliseen kuumavesipesuun ja harjaukseen. Ja käsin napsit muutaman päivän ajan enne altaan sisustamista uudelleen kaikki näkyvät kotilot pois.
Ketuttaa kuin pikkuoravaa pakkasella. Käpy on jäässä, hammas katki ja oksakin niin himskatin liukas. (Siistitty versio.)
Monika kirjoitti:Akvaariooni on ilmestynyt jostain pikku kotiloita,jotka syövät kasvini!
Sama vika rahikaisella... Tuntuu että joka katselukerralla kotiloarmeija on tuplannut väkensä, vaikka ensimmäisten ilmestyttyä nypin kaikki (postitorvia) jotka vain näin usean viikon ajan. Yritin etsiä haulla, mutten löytänyt sopivaa yksinviihtyvää kotilonsyöjäkalaa 200-litraiseen, jossa muiden muassa monnisia, ja akvaariossa pehmeähkö vesi. Kysynpä tähän samaan ketjuun ehdotuksia sopivasta apurikalasta.
Itselläni ovat kotiloita syöneet mm. avainkirjoahvenet, sinirihmakalat, palettikalat ja tietysti tiikerinuoliaiset. Asiaa auttaa jos liiskaa muutaman kotilon niiden nenän edessä, jolloin ne hoksaavat herkut ja kotilot häviää pian parempiin suihin. Ei siis välttämättä tarvitse hankkia mitään pallokaloja tai valtavia nuoliaisia...
Meikän sinirihma ei koske kotiloihin vaan slkee ne heti pois suustaan.. Lieneekö liian hemmoteltu vai? Luulen että niinsanotuissa "ei kotilonsyöjälajeissa" on muutamia poikkeuksillisia yksilöitä jotka syövät kotiloita, mutta ei silti aina voi yleistää.
crisse_83 kirjoitti:Voit myös pienentää kotiloiden kantaa poistamalla kaiken muun paitsi vedet, hiekat ja kalat-> kasvit kylpyyn juurakot ja koristeet perusteelliseen kuumavesipesuun ja harjaukseen. Ja käsin napsit muutaman päivän ajan enne altaan sisustamista uudelleen kaikki näkyvät kotilot pois.
Tällaisessa käsittelyssä kyllä kärsii akvan hyvät bakteerit aika vahinkoa -> ammonium/nitriittipiikin vaara. Kotilot viihtyvät myös suodattimessa, ja jos kaikki kerralla ottaa pois ja harjaa kuumassa vedessä / kylvettää, niin kypsytys alkaa alusta ja kalat joutuvat kokemaan kalallisen kypsytyksen... En suosittelisi ainakaan aloittelijoille.
Huom! Hiekat, vedet suodattimet, akvaarion seinät pysyvät! Niissä bakteerikantaa, yleisesti ottaen paljon vaarattomamppaa varmastikin kuin noilla kaupallisilla kotilontuhoaineilla leikkiminen joiden seurauksista saa usein lukea täältä.
+ että vaihdetaanhan sitä pohjamateriaaliakin, jotkut osissa, jotkut kaiken kerralla. Koristeita ja kantoja voidaan vaihtaa...jne...
Ketuttaa kuin pikkuoravaa pakkasella. Käpy on jäässä, hammas katki ja oksakin niin himskatin liukas. (Siistitty versio.)
Edelleenkin niitä kotiloita on suodattimissakin ja ei ainakaan tuosta meidän hiekasta (harjuhiekkaa) erota millään kotiloita, kun hiekka on sellaista sekaväristä. Itse hommasin raitanuoliaisia "kotilomiehiksi", mutta monnisia tms. ei kyllä altaassa ole, joten ei ole vaaraa silmäpuolista. Myrkkyjä en minäkään kannata.
Valitetavasti vain joillain altaan koko ja jo olemassa oleva kalasto estää "kotilopoliisin" hommaamisen altaaseen. Suodattimen voi nostaa akvaarion vettä täynnä olevaan ämpäriin ja putsata siellä= poistaa kotilot, jos siis kyseessä sisäsuodatin, harjata siellä sitten nuo erottuvat munaryppäät irti.
Ja kyllä ne sieltä hiekasta erottuvat kummasti tuolla Violan mainitsemalla peruna-konstilla, varsinkin kun kasvusto ja piilopaikat poissa ja pitää paastoa muuten.
Tuli mieleen, että kasvaakos sun kasvit muuten hyvin (eli onko lannoitteita, hiilidioksidia ja valoa tarpeeksi)? Mulla ainakin kävi niin, että kun kasvit eivät kasvaneet kunnolla, niin kotilot verottivat niitä vähiä kasveja vähän turhan paljon. Nyttemmin kun olen saanut kasvit kasvamaan (aloin lisäämään hiilidioksidia), ei kotilot enää ilmeisesti ehdi syömään kasveja niin paljon, että niistä olisi haittaa.
Yritin myös joskus vähentää kotiloita keräämällä niitä muutaman päivän välein pois, mutta totesin homman turhaksi, sillä heti kun keräämisen lopetti vähäksi aikaa, kotiloiden määrä palasi ennalleen. Sen jälkeen ovat saaneet huolehtia populaationsa koon rajoittamisesta itse (tosin niitä taitaa poistua myös karsittavien kasvien seassa jne)...
En sulkisi ehkä täysin kotilomyrkkykuureja pois. Ongelmana on vain, että kalat ja kasvit voivat kärsiä. Niin ikään tähän voi upota rahaa runsaasti, kun kuurin saa todennäköisesti uusia ja taas uusia...
Ja jos kotilot syövät vain tiettyjä kasveja, on yksi keino poimia nämä kasvit pois akvaariosta. Ravinnon puutteessa kanta pienee, ei ehkä häviä mutta vähenee..
jokelamaniac kirjoitti:Ja jos kotilot syövät vain tiettyjä kasveja, on yksi keino poimia nämä kasvit pois akvaariosta. Ravinnon puutteessa kanta pienee, ei ehkä häviä mutta vähenee..
Ennemminkin nuo syövät jämäruokaa, ja kun populaatio on jo suuri niin hädissään aletan järsimään kasveja. Paras keino pikkukotiloiden tuhoamiseen on kunnon kierteiskanta. Meille kun "kiertsarit" tuli niin kaikki muut kotilot katosi. Omalla mutulla ja applesnail-forumilta luetuilla tiedoilla väitän että nämä pikku porakoneet tappavat ja syövät muita kotiloita. Ja kierteisethän eivät syö kasveja, vain kuolleita lehtiä ja eläviä lehtiä jotka jäävät hiekan alle esim. istutettaessa.
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Niin,no eivät ne minun kasvit kyllä kovin hyvin voi,vaikka annan niille vaikka mitä ravinteita ja olen kokeillut monia.
Lisäksi vielä kalat nyppivät niitä kotiloiden seassa...
Olen kyllä murskannut aina löytämäni kotilot kaloille ruuaksi,mutta eivät ne itse näytä omatoimisesti syövän kotiloita.
En haluaisi ostaa taas uusia kasveja,kun ne kuitenkin tuhotaan...
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet