Mikä vikana kun kalat kuolee?

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
jmv
Starting Member
Starting Member

Mikä vikana kun kalat kuolee?

Viesti Kirjoittaja jmv »

Eli allas 450l,suodattimina resunin ulko ja sisäsudattimet. Lämpöä 25 astetta,vesiarvoja oon mitannu nyt päivittäin eikä niissä muutosta eli nitraatti 10
nitriitti 0
GH 5
KH 10
PH 8
Kalastona on malawin ahvenia kuusraitamalaweita enää kolme(2kuollu) ja sinihuulimalaweita 5kpl. Sähkönjohtavuutta en oo mitannu. Ruokasoodaa oon lisänny kovuuden ja PH:n nostamiseks. Kasveja ei ole hiekkana bilteman puhallushiekka,valoina 2Xloisteputki.

Kalat ja hiekka/kivet tulleet noin 2 viikkoa sitten kalat olleet tosi arkoja vaikka piilopaikkoja on mielestäni hyvin suodattimet säilytin märkänä kun altaassa ei ollut vettä eikä vesiarvot oo heilunu. Vettä oon vaihtanu noin puolet viikossa. Nyt kuollut 1kala/päivä peräaukon ympärillä oon huomannu homeen näköisen pallon värit on haalistunu ja sairas kala ui pinnan tuntumassa, muut pohjalla kiven koloissa. 2 päivää aikasemmin en huomannu mitään poikkeavaa. vedenparannus ainetta lisäsin eilen ja kalat näytti heti muuttuvan pirteämmiksi mut aamulla 1 kuollut Olisko vesipöhö vai mikä?
jmv
Starting Member
Starting Member

Osaako joku auttaa

Viesti Kirjoittaja jmv »

Tarkennusta vielä: kidukset oli myös punaiset ja ruskeaa piilevää on kans esiistyny jo vuoden verran mutta nyt oon jättäny sen putsaamatta styroksi/kallio taustasta voisiko tällä olla merkitystä?
Inia
Akvaariosisustaja 2005
Akvaariosisustaja 2005
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Inia »

Kuinka vanhat testit sinulla on käytössä? Ne eivät kestä kuin kuukausia avattuna. Syynä voisi olla myös ammoniakkimyrkytys, punaiset kidukset viittaavat vedessä olevaan haitalliseen aineeseen. Joku muukin myrkytys olisi mahdollinen, oletko käyttänyt altaassa jotain joka liukenee veteen?
jmv
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja jmv »

Junglen liuska testi on ja viikko sitten ostettu. siinä tosin tulokset on ppm:nä ja joutuu jakamaan ne luvut että saa niinä saksalaisina arvoina. Taustan kiinnitin uudestaan kun irtos mut käytin akvaario silikoonia. Voisiko kivistä irrota jotain, joissain ruosteen väriä?
sakosa
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja sakosa »

Liuskatestit eivät ole niitä kaikista luotettavimpia.. Mulla JBL:n 5 in 1 näyttää ph:n alle 6,5 ja Seran tippatestillä tulee arvoksi n. 7,5. Tuota Junglen liuskatestiä en ole testannut, mutta suosittelen tippatestin hankkimista.
jmv
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja jmv »

Eipä tunnu mikään nyt auttavan, ostin uuden testinkin ja mittailin,vaihdoin vettä lisäsin vedenparannusainetta eikä muutosta taas yks kala roikkuu pinnan tuntumassa ja samat oireet 8O
Eilen illalla annoin ruokaa normaalisti ja huomasin et heti syötyään yks näistä kuusraitamalaweista sai nämä oireet ihan kuin tukehtuisi siihen ruokaan koska hetkeä aikaisemmin käyttäyty ihan kuin muutkin. Kaupasta myyjän antama purkki oli seran microgranule green jos oikein muistan, purkin kyljessä sanotaan et käy ruuaksi näille ja päiväyskään ei oo menny vanhaks.
sakosa
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja sakosa »

Jos olisi mun altaani niin varmaan vaihtaisin päivittäin vettä ja käyttäisin vedenparannusainetta. Varmaan myös pitäisin fisuja pari päivää paastolla, jospa sekin jotain auttaisi... En tiedä malaweista mitään, ja tämä viesti on ihan mutua, mutta tilanteesi tuntuu niin ikävältä, että pakko jotain sanoa. :( Toivottavasti ongelmat selviää.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”