Mistä allaskoosta lähtien kannattaa hankkia ulkosuodatin?
Valvoja: Moderaattorit
-
- Member
- Akvaarioseurat: Lahden Akvaarioseura, LAS
- Sukupuoli: Nainen
Mistä allaskoosta lähtien kannattaa hankkia ulkosuodatin?
Niin että olen hankkimassa uutta 100L akvaariota ja pitäisi tietää kumpi suodatin ostaa ulko- vaiko sisäsuodatin? 

Phanny
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: TAS ry, HAS ry ja Ciklidistit ry
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Asiaa ei kannata tarkastella alkuunkaan siitä näkökulmasta, kuinka suuri akvaario on vaan siitä, mitä akvaarioon aikoo laittaa. Ulkosuodattimissa sisäsuodattimiin verrattuna se etu, että ulkosuodattimet ovat parhaimmillaan melko huoltovapaita.
500-litrainen akvaario saattaa pärjätä sopivalla sisäsuodattimella ja toisaalta 50-litraiseen akvaarioon saattaa sopia mukavasti pieni ulkosuodatin.
Minä saattaisin laittaa 100-litraiseen akvaarioon vaikkapa Eheimin 2213:n ja lisäksi jonkun sisäsuodattimen kierrättämään vettä - valintaan toki vaikuttaa kalasto ja sisustus.
500-litrainen akvaario saattaa pärjätä sopivalla sisäsuodattimella ja toisaalta 50-litraiseen akvaarioon saattaa sopia mukavasti pieni ulkosuodatin.
Minä saattaisin laittaa 100-litraiseen akvaarioon vaikkapa Eheimin 2213:n ja lisäksi jonkun sisäsuodattimen kierrättämään vettä - valintaan toki vaikuttaa kalasto ja sisustus.
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: TAS ry, HAS ry ja Ciklidistit ry
- Viesti:
Pitäisin todennäköisyyttä pienenä kun asentaa suodattimen oikein. Ihmisiä on jäänyt kuitenkin myös auton alle suojatiellä, eli ei pitäisi lähteä myöskään ulos.pyrtsi kirjoitti:Sisäsuodatimesta ei irtoa letku ja sen seurauksena ole vedet lattialla.
Näinkin on joillekkin käynyt...
Minä päätyisin edelleen pikkuiseen ulkosuodattimeen sekä sisäsuodattimeen.
-
- Elite Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
- Viesti:
550 litraisessani on vain mattosuodatin. Sellainen on jokaisessa akvaariossani erilaisena versiona ja tulee jatkossakin olemaan..
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Minä en edes harkitsisi ulkosuodatinta 100 litraiseen. Mielestäni ulkosuodatin on aika rasittava kapistus: pitää mekkalaa, on ruman näköinen sekä pönttö lattialla (jos ei mahdu kaappiin) että letkut altaassa, sitä on rasittavaa putsata monen lokerikon ja erilaisten massojen takia ja ennen kaikkea sen päälle laittaminen putsauksen tai vedenvaihdon jälkeen on hankalaa, usein nimittäin sinne jää ilmaa, jota on vaikea saada pois. Olisin paljon tyytyväisempi, jos 240 litraisessa olisi 2 kunnon sisäsuodatinta kuin sisä- ja ulkosuodattimet.
Pientä hurinaa kuuluu, melun sieto on pitkälti ihmisestä kiinni. Pöntön voi naamioida vaikka kukkapöydäksi, jos viitsii rakennella kehikon ympärille. Enemmän rumalta ne sisäsuodattimen mötikät näyttävät altaassa, kuin pari hassua putken päätä. Ainakaan minun suodattimissani ei ole roottoripesää kummempia lokeroita. Lisäksi kaikki kolme ulkosuodatinta lähtevät putsaamisen/sähkökatkon jälkeen käyntiin ilman ongelmia. Jos vähän ilmaa jää, se poistuu itsekseen vähän ajan kuluessa. Vedenvaihdon ajan ne ovat käynnissä normaalisti.Höpötys kirjoitti:Minä en edes harkitsisi ulkosuodatinta 100 litraiseen. Mielestäni ulkosuodatin on aika rasittava kapistus: pitää mekkalaa, on ruman näköinen sekä pönttö lattialla (jos ei mahdu kaappiin) että letkut altaassa, sitä on rasittavaa putsata monen lokerikon ja erilaisten massojen takia ja ennen kaikkea sen päälle laittaminen putsauksen tai vedenvaihdon jälkeen on hankalaa, usein nimittäin sinne jää ilmaa, jota on vaikea saada pois. Olisin paljon tyytyväisempi, jos 240 litraisessa olisi 2 kunnon sisäsuodatinta kuin sisä- ja ulkosuodattimet.
En väitä että sisäsuodattimet olisivat sen huonompia, kunhan kerroin oman näkökulmani.

Hei, minulla on ollut sisäsuodatin 80 litraisessa akvaariossa. Nyt olin juuri hankkimassa ulkosuodatinta ihan muuten vaan samalla kuin uutta akvaariotakin, mutta hurinasta on kyllä haittaa makuuhuoneessa... Minulla on jo eheimin 2010 internal pumppu, joka pumppaa 220-500l/h. Se olisi tulossa 140l akvaarioon. Olisiko tämä kuitenkin riittävä? Mitä arvoivat asiantuntijat?:)
En haluaisi kahta suodatinta, eli sekä ulko-ja sisäsuodatinta? Mitä järkeä siinä olisi? Ulkosuodatin ei vie tilaa akvaariosta. Se olisi ollut minun perusteeni ulkosuodattimelle. Kalastoni on kiilakylkiä, punasuutetroja ja kuparimonnisia. Ja yksi taisto olis vielä kiva hankkia.
En haluaisi kahta suodatinta, eli sekä ulko-ja sisäsuodatinta? Mitä järkeä siinä olisi? Ulkosuodatin ei vie tilaa akvaariosta. Se olisi ollut minun perusteeni ulkosuodattimelle. Kalastoni on kiilakylkiä, punasuutetroja ja kuparimonnisia. Ja yksi taisto olis vielä kiva hankkia.
Sitä järkeä, että se sisäsuodatin hoitaa roskien keräämisenMidi kirjoitti:....
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)