Mistä allaskoosta lähtien kannattaa hankkia ulkosuodatin?

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
phanny
Member
Member
Akvaarioseurat: Lahden Akvaarioseura, LAS
Sukupuoli: Nainen

Mistä allaskoosta lähtien kannattaa hankkia ulkosuodatin?

Viesti Kirjoittaja phanny »

Niin että olen hankkimassa uutta 100L akvaariota ja pitäisi tietää kumpi suodatin ostaa ulko- vaiko sisäsuodatin? :)
Phanny
Tiizi
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Tiizi »

Minulla on ainakin 180 litrasisessa pelkkä sisäsuodatin, ja hyvin riittää.
Sisäsuodatinta siis suosittelen.
"Pioneerien voimin sillanruodosta helpompi kulkuväylä."
Ville K.
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: TAS ry, HAS ry ja Ciklidistit ry
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ville K. »

Asiaa ei kannata tarkastella alkuunkaan siitä näkökulmasta, kuinka suuri akvaario on vaan siitä, mitä akvaarioon aikoo laittaa. Ulkosuodattimissa sisäsuodattimiin verrattuna se etu, että ulkosuodattimet ovat parhaimmillaan melko huoltovapaita.

500-litrainen akvaario saattaa pärjätä sopivalla sisäsuodattimella ja toisaalta 50-litraiseen akvaarioon saattaa sopia mukavasti pieni ulkosuodatin.

Minä saattaisin laittaa 100-litraiseen akvaarioon vaikkapa Eheimin 2213:n ja lisäksi jonkun sisäsuodattimen kierrättämään vettä - valintaan toki vaikuttaa kalasto ja sisustus.
Ville Kivisalmi
email: ville.kivisalmi@aseptolog.fi
internet: http://www.aseptolog.fi
pyrtsi
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja pyrtsi »

Sisäsuodatimesta ei irtoa letku ja sen seurauksena ole vedet lattialla.

Näinkin on joillekkin käynyt...
phanny
Member
Member
Akvaarioseurat: Lahden Akvaarioseura, LAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja phanny »

Kiitos vastanneille. Eli päädyin sitten sisäsuodattimeen. :)
Phanny
KUHA
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja KUHA »

Itse kyllä laittaisin silti tuohon 100 litraiseen silti ulkosuodattimen. Syitä ovat holtovapaus ja lisäksi ulkonäköseikat - ulkosuodattimesta näkyy vain ulos- ja sisäänottoletku... Ulkosuodattimet ovat kuitenkin kait yleensä hieman kalliimpia.
Ville K.
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: TAS ry, HAS ry ja Ciklidistit ry
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ville K. »

pyrtsi kirjoitti:Sisäsuodatimesta ei irtoa letku ja sen seurauksena ole vedet lattialla.

Näinkin on joillekkin käynyt...
Pitäisin todennäköisyyttä pienenä kun asentaa suodattimen oikein. Ihmisiä on jäänyt kuitenkin myös auton alle suojatiellä, eli ei pitäisi lähteä myöskään ulos.

Minä päätyisin edelleen pikkuiseen ulkosuodattimeen sekä sisäsuodattimeen.
Ville Kivisalmi
email: ville.kivisalmi@aseptolog.fi
internet: http://www.aseptolog.fi
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

550 litraisessani on vain mattosuodatin. Sellainen on jokaisessa akvaariossani erilaisena versiona ja tulee jatkossakin olemaan..
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Täällä on 99 -litraisessa pelkkä ulkosuodatin. Kalasto on myös aina ollut niukka tai sitä ei ole ollut ollenkaan. Ongelmattomin allas mikä minulla on ikinä olut.
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
aco
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja aco »

Minulla loppuivat vesiongelmat, kun ostin ulkosuodattimen. En ole katunut. Allas on 144 l. Eheim 2026. Saahan noita säädettyä pienemmälle virtaukselle tarvittaessa.
toivo
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja toivo »

Jos ois varaa laittaisin pieneenkin altaaseen. Minussa on hiukan laiskan vikaa, ei jaksa sisäsuodattimia putsailla :mrgreen:
111na
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja 111na »

Minä taas tunnen itseni rikkaaksi, kun mattoja on eikä muuta tarvita. Sisäsuodatinhan se, joka on toiminut huoltamatta, eikä sen käyttö ole allaskoosta kiinni. On toki pari kaupan ilmatoimistakin käytössä kaikkein pienimmissä altaissa.
Höpötys
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Höpötys »

Minä en edes harkitsisi ulkosuodatinta 100 litraiseen. Mielestäni ulkosuodatin on aika rasittava kapistus: pitää mekkalaa, on ruman näköinen sekä pönttö lattialla (jos ei mahdu kaappiin) että letkut altaassa, sitä on rasittavaa putsata monen lokerikon ja erilaisten massojen takia ja ennen kaikkea sen päälle laittaminen putsauksen tai vedenvaihdon jälkeen on hankalaa, usein nimittäin sinne jää ilmaa, jota on vaikea saada pois. Olisin paljon tyytyväisempi, jos 240 litraisessa olisi 2 kunnon sisäsuodatinta kuin sisä- ja ulkosuodattimet.
Skroik
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Skroik »

Höpötys kirjoitti:Minä en edes harkitsisi ulkosuodatinta 100 litraiseen. Mielestäni ulkosuodatin on aika rasittava kapistus: pitää mekkalaa, on ruman näköinen sekä pönttö lattialla (jos ei mahdu kaappiin) että letkut altaassa, sitä on rasittavaa putsata monen lokerikon ja erilaisten massojen takia ja ennen kaikkea sen päälle laittaminen putsauksen tai vedenvaihdon jälkeen on hankalaa, usein nimittäin sinne jää ilmaa, jota on vaikea saada pois. Olisin paljon tyytyväisempi, jos 240 litraisessa olisi 2 kunnon sisäsuodatinta kuin sisä- ja ulkosuodattimet.
Pientä hurinaa kuuluu, melun sieto on pitkälti ihmisestä kiinni. Pöntön voi naamioida vaikka kukkapöydäksi, jos viitsii rakennella kehikon ympärille. Enemmän rumalta ne sisäsuodattimen mötikät näyttävät altaassa, kuin pari hassua putken päätä. Ainakaan minun suodattimissani ei ole roottoripesää kummempia lokeroita. Lisäksi kaikki kolme ulkosuodatinta lähtevät putsaamisen/sähkökatkon jälkeen käyntiin ilman ongelmia. Jos vähän ilmaa jää, se poistuu itsekseen vähän ajan kuluessa. Vedenvaihdon ajan ne ovat käynnissä normaalisti.

En väitä että sisäsuodattimet olisivat sen huonompia, kunhan kerroin oman näkökulmani. :)
KUHA
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja KUHA »

Olen itse ollut varsin tyytyväinen omaan Fluvalin 204 ulkosuodattimeen. En ole huomannut, että se pitäisi minkäänlaista ääntä, joskin se "söi" jonkinverran rapuja ennen kuin laitoin sisäänottoletkun päälle verkon. 200 litraa ainakin vaikuttaa suodattuvan ongelmitta tuolla yhdellä ulkosuodattimella.
Midi
Member
Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Midi »

Hei, minulla on ollut sisäsuodatin 80 litraisessa akvaariossa. Nyt olin juuri hankkimassa ulkosuodatinta ihan muuten vaan samalla kuin uutta akvaariotakin, mutta hurinasta on kyllä haittaa makuuhuoneessa... Minulla on jo eheimin 2010 internal pumppu, joka pumppaa 220-500l/h. Se olisi tulossa 140l akvaarioon. Olisiko tämä kuitenkin riittävä? Mitä arvoivat asiantuntijat?:)
En haluaisi kahta suodatinta, eli sekä ulko-ja sisäsuodatinta? Mitä järkeä siinä olisi? Ulkosuodatin ei vie tilaa akvaariosta. Se olisi ollut minun perusteeni ulkosuodattimelle. Kalastoni on kiilakylkiä, punasuutetroja ja kuparimonnisia. Ja yksi taisto olis vielä kiva hankkia.
jaba
Member
Member

Viesti Kirjoittaja jaba »

Midi kirjoitti:....
En haluaisi kahta suodatinta, eli sekä ulko-ja sisäsuodatinta? Mitä järkeä siinä olisi? Ulkosuodatin ei vie tilaa akvaariosta. Se olisi ollut minun perusteeni ulkosuodattimelle. Kalastoni on kiilakylkiä, punasuutetroja ja kuparimonnisia. Ja yksi taisto olis vielä kiva hankkia.
Sitä järkeä, että se sisäsuodatin hoitaa roskien keräämisen [;)]
Midi
Member
Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Midi »

Eli siis kannattaa laittaa vain riittävän iso sisäsuodatin päättelee hän, sillä ulkosuodatinta ei haluakkaan ellei pakko:) Riittääkö tuo minun vanha eheim 140litraiseen? Kts ed viesti.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”