Haetaan kotilonsyöjää

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
KUHA
Starting Member
Starting Member

Haetaan kotilonsyöjää

Viesti Kirjoittaja KUHA »

Heips.

Koska en jaksa nyppiä kehäkotiloita pois manuaalisesti, ajattelin ostaa joitain kaloja esim. nuoliaisia syömään näitä pois. Minua kiinnostavat verkko- ja raitanuoliaiset tai vastaavat. Jostain luin, että nuoliaiset eivät sovi monnisten kanssa. Olisi kiva kuulla täältä jonkinlaisia mielipiteitä asiaan tai saada joitain muita kalaehdotuksia kotiloiden syöjiksi.

Minulla on n. 200 litrainen akvaario. Vesiarvot ovat kutakuinkin tällaiset: pehmeä vesi, pH hieman alle seitsemän, lämpötila 25, ollut pystyssä maaliskuusta asti. Suodattimena Fluval 204. Vaihdan vettä n. puolet kerran viikossa.

Kalasto tällä hetkellä:
9 kuparitetraa (Hasemania nana) (ajattelin muutaman ostaa lisää)
10 kääpiömonnista (Corydoras pygmaeus) (näitäkin mahdollisesti ostan muutaman lisää)
1 partis
1 noitamonnilaji
lisäksi X määrä Caridina ja Neocaridina lajeja.

Olisi mukava, jos joku voisi auttaa.
Flame
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Flame »

Eikös verkkonuoliainen ja tiikerinuoliainen ole kotilota syöviä kaloja. Googelella varmaan löytyy enemmän niistä tietoa kun itselläni ei ainakaan ole kokemusta näistä kaloista.
aquasol
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja aquasol »

Sekä verkko- että etenkin tiikerinuoliaisella on kuultu olevan tapana joskus mieltyä monnisten silmiin. Lisäksi tiikerinuoliainen ei mahdu 200-litraiseen akvaarioon.

Akvaariosi kokoonpanon huomioiden, saattaisin kokeilla touhunuoliaista (Botia rostrata), joka on pieneksi jäävä, parvikala, jonka yleisesti pidetään kovastikin suvaitsevana muita kaloja kohtaan. Omasta kokemuksestani voin kertoa, että touhut eivät nuorena innostuneet lainkaan kotiloista, mutta hiukan kasvettuaan, kotilot katosivat altaasta pysyvästi.

Hoidoltaan hiukan vaativaisempi ja heikommin saatavilla oleva vaihtoehto voisi olla kääpiönuoliainen (Botia sidthimunki).
KUHA
Starting Member
Starting Member

Tuo touhunuoliainen kuulostaa kiinnostavalta. Olisi kuitenkin hyvä tietää syökö se monnisten silmiä ja että voiko tuohon kalastoon lisätä vielä parven niitä. Ainakin tuossa Aponogetonin artikkelissa kääpiönuoliaisten sanottiin jättävän kotilot rauhaan. Tietenkin olisi kiinnostavaa kuulla, jos jollain tulee mieleen joitan muita tuohon akvaarioon sopivia kotiloita syöviä kaloja.
Mandinka
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Mandinka »

Mulle tulee näistä kotilojutuista aina mieleen, kun vuonna öh.. no joskus viime vuosituhannella kuitenkin, omistin pienen akvaarion missä oli valtaisa kotiloarmeija. Kävin liikkeessä valittamassa asiasta ja mulle myytiin kaksi täplämonnista saatesanoilla, ettei mene kauan kun kotilot on muisto vain ja niin myös kävi. Eli hra ja rva T. Monninen hoiti talkkarin hommat kiitettävästi! :D
"Mä luin jostain..."
Knirppu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Knirppu »

Yksi vaihtoehto voisi olla ahvenpari, minulla ainakin kyhmykirjoahvenet pistelevät kaikki kotilot poskeensa... :D
KUHA
Starting Member
Starting Member

Monniset ovat varsin mukavia mutten viitsisi ostaa toista parvea niitä:( Kirjoahvenet kuulostavat myöskin kiinnostavilta. Syövätkö kaikki kirjoahvenet kotiloita? Minua kiinnostaisivat esim. perhoskirjoahven tai töyhtökääpiöahven. Lisäksi olisi hyvä tietää onko kellään kokemusta syökö touhonuoliainen monnisia tai monnisten silmiä.
aquasol
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja aquasol »

En ole kuullut, että touhunuoliainen olisi koskaan kajonnut sen enempää monnisten silmiin kuin muihinkaan kaloihin. Kun itselläni noita vielä parvi oli, elivät iloisesti ja sulassa sovussa altaassa, jota kansoitti touhujen lisäksi lehtikalapariskunta sekä 10-päinen parvi täplämonnisia.
KUHA
Starting Member
Starting Member

No sehän kuulostaa hyvältä. Pitää varmastikin kokeilla noita touhunuoliaisia. Kiitokset avusta.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”