15 vuoden tauko... onpas tämä harrastus muuttunut!

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Kennu
Junior Member
Junior Member

15 vuoden tauko... onpas tämä harrastus muuttunut!

Viesti Kirjoittaja Kennu »

Nonii! Sain perittyä n. 300 litran akvaarion viime viikolla. Valastus 1*18w loisteputki... Ei lämmitintä... Ei päällyslasia... 1 sisäsudatin (pieni)... Ei kasveja... 5 Albiinomonnia, 2 Lehtikalaa, 10 Neontetraa ja yksi " muu monni"...

Eli Tuli hankittua ensiostoksena lämmitin, kasveja ja Tetran 5 in one testi.
Tein mäskipöntön ja hapetuskiven kautta akvaarioon. Tein myös valaisimen 4*36W ajastimella. (07.00-11.00 / 16.00-23.00) eli muutama tunti lepoa keskellä päivää. Valaistusaikaa noin 12 tuntia. Veden lämpötila 27 astetta. Ph. 6.8, KH. 3, G. >6, No2 0 ja No3 >10. Arvot saatu Tetran testillä. Kuinka luotettava tämä on ? Vesi on "viikon vanha" ja ajattelin vaihtaa tänään 1/3 - 1/2. (ennenvanhaan vaihdettiin noin. puolet 3 kk välein mutta taitaa olla vähän vanhaa tietoa)...?
Tällä hetkellä lainassa iso sisäsuodatin mutta haluaisin ostaa "ison" ulkosuodattimen. Mistä saa? miel. käytetty. käy myös 2 pientä.
Co2 laitteet, levittimet yms. testejä ostan miel. laitan myös tämän ostetaan palstalle.

Kertokaa mielellään minulle vinkkejä ja niksejä yms.
Olen tällainen kotinikkari joka on aika kätevä käsistä joten rakennan mielummin kuin ostan.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Ulkosuodattimen tilalle suositan mattosuodatinta. Sen voi helposti sijoittaa akvaarion takaseinälle kasviilisuuden taakse. http://www.aquahoito.info/suomi/akvaari ... /index.php

Nykyään vaihtetaan vettä viikottain. Määrä sitten kuormituksen mukaan noin 25-75% kulloinkin.
Olennaista vaihtomäärissä on sekä akvaarion kalamäärä että käytettävissä olevan hanaveden laatu. [;)]
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
toivo
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja toivo »

Jos ei rahasta ole kiinni nin minä laittaisin eheimin ulkosuodattimia. Kannataa laittaa liika niitä kuin liian vähän. :mrgreen: EHEIM professionel II 2026x2 ja yksi EHEIM professionel 2224. En sitten tiedä onko noissa mitään järkeä, mutta itse varmaan laittaisin noin tai sitten ulkopöntön ja tuon järvij:n mattosuodttimen.
Pete28
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pete28 »

Saksasta tilamalla saa suodattimia paljon halvemmalla kuin Suomesta. Nuo liuskatestit ei kuulemma ole kovin luotettavia, joten kannattaa ostaa tippatestit. Nekin kannattaa tilata samalla Saksasta.
96l+38l+20l
suski-84
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja suski-84 »

Tervetuloa takaisin harrastuksen pariin :)

Tippatestit ovat luotettavampia, mutta kyllä ne liuskatkin hieman suuntaa antavat.

Vettä voi aluksi vaihtaa enemmänkin, ettei nitriitti pääse yllättämään. Vedenparannusainetta voi myös käyttää vedenvaihtojen yhteydessä jos ei ole varma hanaveden laadusta.

Lämpötila on aika korkea, mielestäni sitä voisi laskea. (Suositus lehtikaloille 24-28 ja neontetroille 21-26)

Itse hankin ulkosuodattimen jonkin aikaa sitten ja olen ollut tyytyväinen. Vesi näyttää kirkkaammalta ja roskia ei "leiju" ympäri allasta. Sisäsuodattimen jätin myös altaaseen rikkomaan pintavettä, eipä siitä
isossa altaassa oikeastaan muuhun ole :D

Muoks. Käytettyä suodatinta kannattaa katsella esimerkiksi tämän sivuston "myydään" osastolta tai voit laittaa ilmoituksen "ostetaan" osastolle.
350l, 50l, Piff-koira, Tipi ja valkkis gerbiilit sekä opiskelu, työ..
Tigeri
Member
Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Tigeri »

suski-84 kirjoitti: Itse hankin ulkosuodattimen jonkin aikaa sitten ja olen ollut tyytyväinen. Vesi näyttää kirkkaammalta ja roskia ei "leiju" ympäri allasta. Sisäsuodattimen jätin myös altaaseen rikkomaan pintavettä, eipä siitä
isossa altaassa oikeastaan muuhun ole :D
Riittävän tehoinen sisäsuodatin nimenomaan on paremminkin se roskien kerääjä altaassa kuin ulkosuodatin. Riippuen tietenkin ulkosuodattimen massoista miten se kerää roskia. Hienosuodatuslevyillä varustettuna se toki myös kerää roskia. Omassa käytössäni olevat ulkosuodattimet (2 x eheim 2227) ovat ilman näitä suodatuslevyjä ja roskien kerääjänä onkin 2kpl sisäsuodattimia (Eheim 2048) . Sisäsuodatin tosin on putsattava omassa käytössäni väh. kerran viikkoon. Ilman sisäsuodattimia vedessä kelluu irtopartikkelia melkoisesti. Altaan koosta, kalastosta ja ruokinnasta tietenkin pitkälti riippuu millainen suodatus on tarpeen. Myös mattosuodattimesta itselläni on hyviä kokemuksia.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”