Touhunuoliaisten kuviot

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Mandinka
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Touhunuoliaisten kuviot

Viesti Kirjoittaja Mandinka »

Kun oli tuossa toisaalla puhetta nuoliaisista, niin onnistuin väkertämään pienen kuvalbumin melko huonoista kuvista (touhut on vikkeliä) joista voi nähdä kuvioinnin monimuotoisuuden. Yhdessä kuvassa esiintyvä Pekka (vasemmalla siinä kuvassa) on siis kaikkia muita suurempi ja oletan, ettei se olekaan touhunuoliainen. Valitettavasti se ei näyttäytynyt niin, että oisin tuon parempaa kuvaa saanut ja Justiina, toinen noista isoista nuoliaisista, ei suostunut linssiluteeksi ollenkaan. Sen kyljessä olisi ollut hieno iso B-kirjain. Tällä nyt on pärjättävä ja arvuuteltava kunnes saan parempia kuvia ja muistan kuinka kotisivuja tehtiin... :roll:

Niin! Jos klikkaat "View full-size image"-kohtaa, niin varoitan, että kuvat on todella isoja!
"Mä luin jostain..."
tiger
Member
Member

Viesti Kirjoittaja tiger »

mulla on harlekiininuoliaisia ja pekka näyttää vähän niiltä. Viksummat varmaan osaa kertoa varmasti kuka hän on.
Mandinka
Member
Member

Kävin uusimassa kuvia (oli pakko saada se rapuvauvan kuva esille, heh) ja muokkasin niitä pienemmiksi, että nyt voi kattoo "full-size"-kokoisenakin ilman että hyökkää silmille. Löysin kuvakätköistä myös Justiinasta (toinen niistä oudoista nuoliaisista) kuvan, joka ei valitettavasti ole siltä paraatipuolelta missä se B komeilee. Mutta jos ois näistä ees jotain hyötyä. Harlekiineiksi en noita nuoliaisia miellä, niissä ei ole sellasia öh... tippakuvioita.
"Mä luin jostain..."
ap79
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja ap79 »

Justiinasta voisin melko varmasti sanoa olevan harlekiininuoliainen (B.kubotai), Pekka on todennäköisesti myös. Harlekiininuoliaiset saattavat saada ominaiset kuviointinsa vasta kun kasvavat isommiksi. Noita nuoliaisia on tosi vaikea tunnistaa nuorina yksilöinä, joita kaupoissa yleensä on myynnissä. Itselläni on klovninuoliaisten jengissä yksi touhunuoliainen, joka nyt on jo ihan erinäköinen. Ostohetkellä kuitenkaan kovin moni ei olisi kalaa toiseksi lajiksi tunnistanut...

Justiinallesi on kuitenkin osittain jo kehittynyt harlekiininuoliaisille tyypillinen kuviointi...
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

Olen Justiinasta erimieltä. Sillä on kyllä etuselässä harlekiininuoliaisen kuviointia, mutta koko loppu kropan kuviointi ei täsmää.

Molemmilla lajeilla on erilaisia kuviointeja riippuen esiintymisalueesta.
Harlekiineilla on enemmän tai vähemmän vaaleita reikiä tummassa kuvioinnissaan, mutta ei raitoja kuten touhulla.

Tämän artikkelin sai vielä ihan ilmaiseksi pari kuukautta sitten. Siinä olisi kuvia touhujen ja harlekiinien erilaisista kuvioinneista.

Tässä vielä pari esimerkkiä:
touhu vs. harlekiini
toinen touhu vs. toinen harlekiini
Mandinka
Member
Member

No niin! Kiitos linkeistä, millia. Mä alan olla sekaisin noista taas. Mikä lienee nuoliaisten kasvuvauhti? Justiina ja Pekka on nimittäin olleet vuoden mun hoivissa, kuvittelisin niiden olevan jo aikuiskoossa. Ja ettei menis liian helpoksi, niin onhan tuolla yksi samanlainen kuin viimeisessä linkissä olevakin, mutta sen koko on sama kuin touhuilla, eli on pienempi kuin P & J. Kuviointi on kyllä pistänyt silmään, kun on niin kovin erilainen, mutta en tarkemmin ole sitä miettinyt. Nyt mietin.

Mä olen yrittänyt tehdä kalojen olot mahdollisimman mukaviksi järjestämällä akvaarioon viidakon ja paljon piiloja, siinä on vain se huono puoli, että niitä ei nykyään juuri näe saatikka että pääsis kuvaamaan. :roll:
"Mä luin jostain..."
sim
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja sim »

Itse väittäisin että kaikki noi nuoliaiset on touhunuoliaisia.
-tiina-
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja -tiina- »

millia:
Tämän artikkelin sai vielä ihan ilmaiseksi pari kuukautta sitten. Siinä olisi kuvia touhujen ja harlekiinien erilaisista kuvioinneista.
Ei sulla sattuisi olemaan tuota pdf:ää koko artikkelista tallessa? Itseänikin kiinnostaisi lukea noista kuvioinneista.

Joskus vertailin myös touhujen ja verkkojen eroja. Jäin silloin siihen käsitykseen, että touhunuoliaislla ei menisi pyrstössä raitoja koko pyrstön läpi, mutta noita kuvalinkkejä tutkittuani taisin olla väärässä..? Mandinkan kuvissa touhu1 ja touhu2 kaloilla ei mene raitoja koko pyrstön läpi, mutta kuvassa touhu3 menee vähän ja justiinalla ja pekalla aika selkeästi. Samoin millian laittamissa linkeissä ainakin toisella touhulla tuo raita löytyi.

Tässä vielä vanhat (huonot) kuvat omista touhu- ja verkkonuoliaisistani. Täytyypä itsekin tutustua vielä tarkemmin noihin kuviointeihin jos löytäisin joskus pari kaveria omille touhuilleni.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”