Tästä se lähtee
Valvoja: Moderaattorit
Tästä se lähtee
Minulla on 80-litrainen akvaario jo ennestään, ja se on ollut minulla parisen kuukautta. Nyt akvaarioharrastus on imaissut minut totaalisesti mukaan ja tänään naapuri möi minulle 180 litran akvaarion. Ostin, kun halavalla sain.=) Tästä akvaariosta lähden nyt rakentamaan lisätyöllistäjää minulle.=) Ensi viikolla ostan altaaseen seuraavanlaisia tuotteita:
1.Pohjasorat ja lannoitteet
2.Pumppu
3.Kasvit
Nyt sitten kyselisin, että mitenkä kannattaa tämä homma aloittaa? Sen tiedän, että miten sorat, lannoitteet ja kasvit laitetaan, mutta sen jälkeen alkaa hämärtymään. Nämä veden mittaukset on niin hepreaa, kun niitä pitäisi tehdä monta ja joka tulos kertoo jotakin. Tämmöistä tällä kertaa.
1.Pohjasorat ja lannoitteet
2.Pumppu
3.Kasvit
Nyt sitten kyselisin, että mitenkä kannattaa tämä homma aloittaa? Sen tiedän, että miten sorat, lannoitteet ja kasvit laitetaan, mutta sen jälkeen alkaa hämärtymään. Nämä veden mittaukset on niin hepreaa, kun niitä pitäisi tehdä monta ja joka tulos kertoo jotakin. Tämmöistä tällä kertaa.
Lyhyesti ja ytimekkäästi lue tuo ensin:
http://www.aquahoito.info/suomi/ohjeita/kypsytys.php
Itse kypsytin altaan pelkällä kalanruualla. Minulla oli jo kasvit siellä, mutta sitten alkoikin levää tulla kovasti seiniin ja kasveihin. Joten suosittelen kypsytystä ilman kasveja. Itse en käyttänyt ammoniakkia vaan lisäsin sinne ihan virtsaa. Tässä tarinaa omasta kypsytyksestä.
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... sc&start=0
Kyselet vaan jos olet epävarma![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
http://www.aquahoito.info/suomi/ohjeita/kypsytys.php
Itse kypsytin altaan pelkällä kalanruualla. Minulla oli jo kasvit siellä, mutta sitten alkoikin levää tulla kovasti seiniin ja kasveihin. Joten suosittelen kypsytystä ilman kasveja. Itse en käyttänyt ammoniakkia vaan lisäsin sinne ihan virtsaa. Tässä tarinaa omasta kypsytyksestä.
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... sc&start=0
Kyselet vaan jos olet epävarma
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Minäkö päättämätön? En olisi siitä niin varma!
Sillä, että kasvit ovat altaassa kypsytyksen aikana, ei ole mitään tekemistä levänkasvun kanssa. Kasvit kilpailevat levien kanssa samoista ravinteista, joten kasvit pelkästään estävät levien kasvua. Mutta sen takia kasveja ei kannata kovin runsaasti laittaa vielä kypsytysvaiheessa, että ne eivät pysty yhteyttämään hiilidioksidin puutteen takia, vaikka valoa ja ravinteita olisikin. (Kalat tuottavat hengityksellään veteen hiilidioksidia.) Kun kasvit eivät yhteytä, ne eivät kasva - ja tällöin levät sitkeämpinä käyttävät saatavilla olevia ravinteita. Jos siis laitat runsaasti kasveja jo kypsytysvaiheessa, laita altaaseesi hiilidioksidilevitin (ohjeet vaikka googlettamalla hakusanana hiilidioksidilevitin).
Turvallinen tapa kypsytykseen on hankkia ns. bakteeritiivisteitä, ellei halua syventyä opiskelemaan kotikonsteja. Eli kun altaassa on vesi ja hiekka (+somisteet, ehkä kasveja) ja laitteet päällä, laita veteen ohjeen mukainen annos tiivistettä ja muutama hippunen kalanruokaa (jotta bakteereilla on jotain, josta hajottamisensa aloittavat ja alkavat lisääntyä). Voit uusia annoksen vaikka viikon päästä. Allas on yleensä kypsä parissa viikossa. Jos et omista vesitestejä tai et halua niitä hommata, monissa akvaarioliikkeissä mitataan vesiarvoja. Ennen kalojen tuontia vedestä kannattaa mittauttaa ainakin nitriitti, pH, kovuus ja jos pH on korkea, myös typpiyhdisteet (ammoniakki/ammonium). Varman päälle pelaamista on mitata/mittauttaa vesiarvoja useasti; alussa nitriittiarvon kuuluu nousta ja laskea sitten, kun hajottajabakteeritoiminta on tarpeeksi vilkasta. (Jos mittaisit nitriitin heti altaan täytettyäsi, se olisi nolla, mutta allas ei tietysti olisi kypsä - jos allas on "liian siisti" kypsytysaikana, ei nitriittipiikkiä pääse syntymään ja kypsytys ei lähde käyntiin).
Turvallinen tapa kypsytykseen on hankkia ns. bakteeritiivisteitä, ellei halua syventyä opiskelemaan kotikonsteja. Eli kun altaassa on vesi ja hiekka (+somisteet, ehkä kasveja) ja laitteet päällä, laita veteen ohjeen mukainen annos tiivistettä ja muutama hippunen kalanruokaa (jotta bakteereilla on jotain, josta hajottamisensa aloittavat ja alkavat lisääntyä). Voit uusia annoksen vaikka viikon päästä. Allas on yleensä kypsä parissa viikossa. Jos et omista vesitestejä tai et halua niitä hommata, monissa akvaarioliikkeissä mitataan vesiarvoja. Ennen kalojen tuontia vedestä kannattaa mittauttaa ainakin nitriitti, pH, kovuus ja jos pH on korkea, myös typpiyhdisteet (ammoniakki/ammonium). Varman päälle pelaamista on mitata/mittauttaa vesiarvoja useasti; alussa nitriittiarvon kuuluu nousta ja laskea sitten, kun hajottajabakteeritoiminta on tarpeeksi vilkasta. (Jos mittaisit nitriitin heti altaan täytettyäsi, se olisi nolla, mutta allas ei tietysti olisi kypsä - jos allas on "liian siisti" kypsytysaikana, ei nitriittipiikkiä pääse syntymään ja kypsytys ei lähde käyntiin).
Kyllä mielestäni tämä vaikuttaa paljonkin. Kun akvaariossa ei ole kasveja ei valoa tarvitse pitää päällä. Jos kasveja on ja valo päällä niin levät voivat innostua, kun nitraattia tulee paljon. Ei kasvit millään pysty käyttää kaikkea nitraattiia mitä kypsytyksessä syntyy.merleyn kirjoitti:Sillä, että kasvit ovat altaassa kypsytyksen aikana, ei ole mitään tekemistä levänkasvun kanssa.
96l+38l+20l
pH-, nitriitti-, nitraattitestit ainakin. Ammonium ja kovuudet olisi tietysti hyvä lisä.aatuli kirjoitti:Elikkä mitä tippatestejä pitäisi ostaa? Ensimmäisen akvaario oli ilman kaloja viikon ja sitten hommasin kalat. Kalat voivat mainiosti altaassa ja lisääntyvät mukavasti. Nyt kun olen lukenut näitä juttuja, niin ajattelin tehdä tämä "aloituksen" toisen lailla.
96l+38l+20l
joo, tulee sitä siis näköjään jo silloin..ainakin jos kypsyttää noin "kotikonstein" ammoniakin kanssa. Sitä en edelleenkään ymmärrä, että miksi kasvit aiheuttaisivat sen "leväinvaasion"? Siksikö vain, että valoja pitäisi pitää päällä..? Leväitiöitähän akvaariossa on joka tapauksessa ilman kasvejakin. (joskus muuten törmää siihen uskomukseen että kasvit tuottavat leviä!) =)
-
- Junior Member
aatuli: Näin sivukommenttina, kun ostit akvaarion vanhana (ilmeisesti kun kerran naapurilta ostit) niin et sattunut kysymään koska on viimeksi akvaarion silikoonit laitettu? Jos on hänellä ollut kauan käytössä ja varsinkin jos akvaariossa on ollut kilppari, niin suosittelisin uusimaan. Meillä on kerran tullut 150 litraa vettä parketille, eikä ollut kiva kokemus...
Akvaariokaupoista usein kyllä annetaan juu noita akvaariobakteereita. Ei ne kovin paljoa ilmeisesti tuota kypsytystä edistä, näin ainakin olen käsittänyt, mutta tuskinpa niistä haittaakaan on.
Onnea matkaan kypsyttelyn kanssa!
Akvaariokaupoista usein kyllä annetaan juu noita akvaariobakteereita. Ei ne kovin paljoa ilmeisesti tuota kypsytystä edistä, näin ainakin olen käsittänyt, mutta tuskinpa niistä haittaakaan on.
Onnea matkaan kypsyttelyn kanssa!
Akvaario kypsyy ainakin sen kuukauden. Ajattelin tämän bakteerikannan hommata näillä myyjän suosittelemalla bakteeritableteilla ja kalanruualla. Pitää tässä alkaa testailemaan vesiä muutaman päivän päästä.
Tuossa edellä oli puhe silikooneista. Tämä akvaario on ollu käytössä viimeksi kuukauden päivät takaperin. Silikoonit siihen on vaihettu äskettäin.
Tuossa edellä oli puhe silikooneista. Tämä akvaario on ollu käytössä viimeksi kuukauden päivät takaperin. Silikoonit siihen on vaihettu äskettäin.
Ammoniakkia saa apteekista, tai voit käyttää hirvensarvensuolaa jota saa myös apteekista.aatuli kirjoitti:Mistä sitä ammoniakkia saa ja kuinka paljon sitä pitää laittaa ja kuinka kauan?Entä tämä multa homma sitten?
Katso JJärven kypsytys ohjeet
Sieltä selviää aika paljon.
Mullasta tulee typpibakteerit, jotka hajottavat ammoniumia.
96l+38l+20l