Voiko malavialtaan vettä käyttää huonekasveille?
Valvoja: Moderaattorit
Voiko malavialtaan vettä käyttää huonekasveille?
Haluan käyttää akvaariovettä huonekasveille. Se on parasta mahdollista! vetemme on akvaariokauppiaan mielestä "suoraan sopivaa malaweille". Ph 8,5 ja dh 9, eli keskikovaa ja lievästi emäksistä. Tarkoittaako se, ettei tähän veteen lisätä enää mitään?
Mä luulisin että tuo riippuu ihan huonekasvista (siis jos oikein pilkkua...) eli toiset lajit tykkää niissäkin happamammasta jne.. : ) (oma akvaarioni tuli alkujaan vain siksi että halusin vesikasveja ja kalat vasta siksi kun en jaksanut väsätä co2 levitystä) Nyt olen luopunut yrityksestä saada vesikasvit pysymään hengissä sillä niitä syövät kalat on kivempia. 
edit: Tuohon lisäykseen en ihan varmaksi osaa ottaa kantaa, mutta tanganjika puolella tuijotetaan myös sähkönjohtavuutta ja ainakin joillekin on myös merkitystä sillä mistä aineista nuo lukemat loppujenlopuksi johtuvat (eli pyritään muokkamaan vesi oikeanlaiseksi, mahdollisimman oikeilla mömmöillä jne..). (rankasti kärjistettynä ph:tahan voisi nostaa vaikka pesuaineella :mrgeen::roll:;))

edit: Tuohon lisäykseen en ihan varmaksi osaa ottaa kantaa, mutta tanganjika puolella tuijotetaan myös sähkönjohtavuutta ja ainakin joillekin on myös merkitystä sillä mistä aineista nuo lukemat loppujenlopuksi johtuvat (eli pyritään muokkamaan vesi oikeanlaiseksi, mahdollisimman oikeilla mömmöillä jne..). (rankasti kärjistettynä ph:tahan voisi nostaa vaikka pesuaineella :mrgeen::roll:;))
En tietenkään hanki akvaariota kukkieni takia! Minulla on jo 120 litrainen ja olen huomannut, että huonekasvit tykkäävät kovasti akvaariovedestä. Se on lämmintä, taatusti seisonutta, hapekasta, ja ravinteikasta, kun oikein vielä lappoaa kaikki paskat pohjasta vitamiiniksi kasveille
Eipä tarvitse Supstraalia ostaa
Nyt olemme laittamassa isompaa allasta, ihan harrastukseksi ja "huonekaluksi". Purkki on jo tilattu, mutta kalaston päättäminen on TODELLA hankalaa. Mietin sitä ja tätä, niin etten saa nukutuksi, ja kaikilla on hyvät ja huonot puolensa... Kasvien kastelua akvavedellä en halua lopettaa, eli mikäli malwien vesi on siihen sopimatonta, niin joudun sanomaan ei kiitos niille, niin kauniita kuin ovatki
Tosin haluaisin myös akvaarioon enemmän kasveja...

Nyt olemme laittamassa isompaa allasta, ihan harrastukseksi ja "huonekaluksi". Purkki on jo tilattu, mutta kalaston päättäminen on TODELLA hankalaa. Mietin sitä ja tätä, niin etten saa nukutuksi, ja kaikilla on hyvät ja huonot puolensa... Kasvien kastelua akvavedellä en halua lopettaa, eli mikäli malwien vesi on siihen sopimatonta, niin joudun sanomaan ei kiitos niille, niin kauniita kuin ovatki

-
- Junior Member
-
- Kivenpyörittäjä
- Akvaarioseurat: SMAS, FOMA #11
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
En näe mitään syytä, miksei malawivettä voisi käyttää huonekasveille. Itse kastelen kesällä syreenit tanganjika-altaan vaihtovedellä (lappoan pihalle 200l muovitynnyriin) ja voi kun ne tykkää
Kalkitaanhan maatakin, jotta mullan pH nousisi, miksi siis hieman emäksisen puolella oleva akvaariovesi ei kävisi kasteluun. Tosin, ei ehkä alppiruusuille eikä pensasmustikalle![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)

Kalkitaanhan maatakin, jotta mullan pH nousisi, miksi siis hieman emäksisen puolella oleva akvaariovesi ei kävisi kasteluun. Tosin, ei ehkä alppiruusuille eikä pensasmustikalle
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Vettä tällä hetkellä vain vasemmassa polvessa...