Voiko malavialtaan vettä käyttää huonekasveille?

Malawi- ja Tanganjika-akvaariot, kalat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
RiinaK
Starting Member
Starting Member

Voiko malavialtaan vettä käyttää huonekasveille?

Viesti Kirjoittaja RiinaK »

Haluan käyttää akvaariovettä huonekasveille. Se on parasta mahdollista! vetemme on akvaariokauppiaan mielestä "suoraan sopivaa malaweille". Ph 8,5 ja dh 9, eli keskikovaa ja lievästi emäksistä. Tarkoittaako se, ettei tähän veteen lisätä enää mitään?
beetle
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja beetle »

Siis onko teillä jo akvaario, vai oletko vasta hankkimassa?

En usko että akvaarioveden käyttämisessä kukkien kasteluun on mitään estettä - siitä vaan!

Mutta ymmärsinkö nyt niin, että akvaariota ollaan hommaamassa vain siksi, että saisitte kukat kasteltua akvavedellä??
beetle
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja beetle »

Kannattaa muuten lukea tuolta ylhäältä tiedosto "perustietoa Malaweista", sieltä itsekin sain lopullisen "kipinän" Malawiharrastukseen.

Akvaarioni on vielä kypsymisvaiheessa joten itse kaloja saan minäkin vielä odotella :D
SiriusAng
Member
Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja SiriusAng »

Mä luulisin että tuo riippuu ihan huonekasvista (siis jos oikein pilkkua...) eli toiset lajit tykkää niissäkin happamammasta jne.. : ) (oma akvaarioni tuli alkujaan vain siksi että halusin vesikasveja ja kalat vasta siksi kun en jaksanut väsätä co2 levitystä) Nyt olen luopunut yrityksestä saada vesikasvit pysymään hengissä sillä niitä syövät kalat on kivempia. ;)

edit: Tuohon lisäykseen en ihan varmaksi osaa ottaa kantaa, mutta tanganjika puolella tuijotetaan myös sähkönjohtavuutta ja ainakin joillekin on myös merkitystä sillä mistä aineista nuo lukemat loppujenlopuksi johtuvat (eli pyritään muokkamaan vesi oikeanlaiseksi, mahdollisimman oikeilla mömmöillä jne..). (rankasti kärjistettynä ph:tahan voisi nostaa vaikka pesuaineella :mrgeen::roll:;))
RiinaK
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja RiinaK »

En tietenkään hanki akvaariota kukkieni takia! Minulla on jo 120 litrainen ja olen huomannut, että huonekasvit tykkäävät kovasti akvaariovedestä. Se on lämmintä, taatusti seisonutta, hapekasta, ja ravinteikasta, kun oikein vielä lappoaa kaikki paskat pohjasta vitamiiniksi kasveille :mrgreen: Eipä tarvitse Supstraalia ostaa :P
Nyt olemme laittamassa isompaa allasta, ihan harrastukseksi ja "huonekaluksi". Purkki on jo tilattu, mutta kalaston päättäminen on TODELLA hankalaa. Mietin sitä ja tätä, niin etten saa nukutuksi, ja kaikilla on hyvät ja huonot puolensa... Kasvien kastelua akvavedellä en halua lopettaa, eli mikäli malwien vesi on siihen sopimatonta, niin joudun sanomaan ei kiitos niille, niin kauniita kuin ovatki :( Tosin haluaisin myös akvaarioon enemmän kasveja...
Ville+Makka
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Ville+Makka »

Jätät 120 litraisen kukkienkasteluvesi -akvaarioksi ja hommaat malawit isompaan ;)
Jyrkiboy
Kivenpyörittäjä
Kivenpyörittäjä
Akvaarioseurat: SMAS, FOMA #11
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jyrkiboy »

En näe mitään syytä, miksei malawivettä voisi käyttää huonekasveille. Itse kastelen kesällä syreenit tanganjika-altaan vaihtovedellä (lappoan pihalle 200l muovitynnyriin) ja voi kun ne tykkää :)

Kalkitaanhan maatakin, jotta mullan pH nousisi, miksi siis hieman emäksisen puolella oleva akvaariovesi ei kävisi kasteluun. Tosin, ei ehkä alppiruusuille eikä pensasmustikalle [;)]
Vettä tällä hetkellä vain vasemmassa polvessa...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Malawi ja Tanganjika”