Akvastabil-merkkiset akvaariot

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
MsAkvaario
Starting Member
Starting Member

Akvastabil-merkkiset akvaariot

Viesti Kirjoittaja MsAkvaario »

Hyvä akvaariokansa!

Olen hankkimassa keväällä uuden altaan. Ajatuksena olisi laittaa pystyyn malawiahvenallas. Haluan hankkia laadukkaan ja mahdollisimman näyttävän altaan. Olen päätymässä ulkonäön perusteella Akvastabil -akvaarioon. Mitä mieltä olette Akvastabilin laadusta ja toimivuudesta? Entä Akvastabilin kaapistojen laatu ja kestävyys? Kiitos :D
Satu
sani
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja sani »

Minulla on hopeanharmaa 325-litrainen akvastabil effect line-kokonaisuus. Olen ollut erittäin tyytyväinen siihen. Kaapisto ja allas ovat vieläkin kuin uudet vaikka ikää 2 v. Ainoa ongelma on ollut liiallinen veden lämpö kesähelteillä kansien vuoksi. Tosin nyt muuton jälkeen uudessa paikassa asunto pysyy helteilläkin niin viileänä, että suurta ongelmaa ei tule ja kalastonkin olen vaihtanut sellaiseen joka kestää lämpöä.

Aion jatkossakin pysytellä akvastabilissa. Heiluvia alumiinijalustoja tai muita epävakaita kyhäelmiä en enää hanki. Vaikka akvastabil onkin melkoisen hinnakas, se varmasti kestää kauan ja ilahduttaa silmää hintansa edestä :D Aiemmin minulla oli Juwelin 180 litrainen kokonaisuus ja se oli kaunis, muttei kestävä.

Mikä kokoista akvastabilia suunnittelet hankkivasi? Suurimmissa valokannen siirtoon tarvitaan kaksi ihmistä, joten se voi olla joillekin ongelma. Tuossa 325 litraisessa sen pystyy yksinkin nostamaan. Kansi on hyvä ottaa pois kun karsii taka-alan kasvillisuutta.
MsAkvaario
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja MsAkvaario »

Kiitos vastauksesta Sani!

Olen ajatellut hankkia saman kuin Sinulla eli 325 litraisen. Akvaario tulee uuteen kotiimme, johon pääsemme muuttamaan toukokuussa. Täytyy sitten vielä mittailla.. 530 litrainenkaan ei ole mahdoton ajatus.

Paljonko maksoit kokonaisuudesta? Hankitko mistä liikkeestä?
Satu
sani
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja sani »

MsAkvaario kirjoitti: Paljonko maksoit kokonaisuudesta? Hankitko mistä liikkeestä?
Allas on alunperin Helsingin akvaariokeskuksesta. Se oli puolisen vuotta ensimmäisellä omistajallaan. Ostin sen siis "käytettynä" ja maksoin n. puolet siitä hinnasta mitä uutena olisi maksanut. Kannattaa tiedustella hintoja vaikka tuolta akvaariokeskuksesta.

Kannattaa muistaa allasta asentaessa että pehmuste (ohut solumuovi) tulee vain altaan lasipohjan kohdalle, ei kehysten alle. Kun hankin altaan, en meinannut millään saada kaapistoa säädettyä ilman että se olisi taipunut keskeltä ja kävin kiivasta keskustelua akvaariokeskuksen kanssa siitä mikä kaapissa on vikana (takuu kun oli 2 v. ostopäivästä). Lopulta valmistajalta saatiin tieto jonka mukaan solumuovia ei saa laittaa kehysten alle ja syy ongelmiin selvisi.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”