Kolmeputkisen teko

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Mandinka
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Kolmeputkisen teko

Viesti Kirjoittaja Mandinka »

Yritin etsiä vaan en löytänyt sopivaa juttua tällaisesta. Tiedän, että täällä jotkut väsää tai ovat väsänneet itse valaisimiaan, mutta miten? Minäkin ajattelin, josko osaisin, vaan sitten tuli tenkkapoo. Valaisinputkiksi haluaisin 58 wattisia, 3 putkea yhteen valaisimeen. Pystyykö sellaista edes tekemään? Aquaristikshopissa on niitä valmiita putkisysteemejä (koteloa vailla), missä on paikka kahdelle, mutta se ei vaikuta hyvältä, jos siihen haluaisin lisäksi yhden putken. Noita Arcadian systeemejä olen katsellut vähän sillä silmällä, mutta tuo mötikkä vissiin pilaa senkin ajatuksen. No, ajatuksen lentoahan tämä vaan on... eläköön tylsät pyhäpäivät! :)

Toivottavasti näitä ajatuksia silti muutkin miettii ja ehdotelee jos jotain pätkähtää päähän.
"Mä luin jostain..."
koivuniemi-81-
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja koivuniemi-81- »

Bauhaussissa myydään putkikiskoja, niitä voi sitten sähkömiehen kanssa yhdistellä kuinka monta vaan...8 euroa kappale ja putket siihen sitten vielä ja kopan sitten joutuu tekemään itse.
Mandinka
Member
Member

Jaaha, nyt tarvitaan enää se sähkömies :)
"Mä luin jostain..."
toivo
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja toivo »

Minun mielestä kytkennät saa tehdä itse, jos osaa. Mutta itse tehdyillä kytkennöillä ei ole vakuutusta, esim. jos tuli saa alkunsa itse kytketystä laitteesta vakuutus ei korvaa tuhoja. Eikä se loppujen lopuksi hirmu vaikeata ole kytkeä jos vähänkään ymmärtää tekniikasta ymmärtää laittaa ne valot.
Tessu-
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Tessu- »

Kiinteitä sähköasennuksia EI saa tehdä lain mukaan muuta kuin valtuutettu huoltomies. Valaisinkytkentöjen tekeminen ei siis ole turvallista, ja palon sattuessa vakuutus ei korvaa.

Sähkö on aika kivaa ja vaarallista ;)
----
><////o>
Mandinka
Member
Member

No, on mun tutuissa yks sähkömies. Pitää huutaa se apuun jos ikinä tuon haluan toteuttaa.

Mä olen jonkun sivulla (vai täällä?) nähny puisen kotelon, mutta mikäli siitä olis tarkotus tehdä katosta roikkuva systeemi, niin lienee turhan raskas. Toisaalta sen tulis olla sellanen, että sen voi laittaa akvaarion päällekin, ilman laseja, eli roiskesuojaus tai joku sellanen pitäs olla jo ihan sen vuoksi ja varmaan muutenkin. Mä en tiedä mistään tuollaisista mitään, ei mulla ole hajuakaan mistä lähteä edes etsimään sopivaa systeemiä koteloksi. Peltisepällekö tässä olis lähdettävä vai onnistuuko tuollaisen kotelon taivuttelu ihan kotikonstein?
"Mä luin jostain..."
toivo
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Meillä on itse tehty valaisinkotelo, vanhan omistajan tekemä. Sanoin taivuttaneensa pellin pöytää vasten vasaraa hyväksi käyttäen.
111na
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja 111na »

toivo kirjoitti:Minun mielestä kytkennät saa tehdä itse, jos osaa. Mutta itse tehdyillä kytkennöillä ei ole vakuutusta, esim. jos tuli saa alkunsa itse kytketystä laitteesta vakuutus ei korvaa tuhoja. Eikä se loppujen lopuksi hirmu vaikeata ole kytkeä jos vähänkään ymmärtää tekniikasta ymmärtää laittaa ne valot.
Tessu- kirjoitti:Kiinteitä sähköasennuksia EI saa tehdä lain mukaan muuta kuin valtuutettu huoltomies. Valaisinkytkentöjen tekeminen ei siis ole turvallista, ja palon sattuessa vakuutus ei korvaa.

Sähkö on aika kivaa ja vaarallista ;)
Olen kuullut hyvin ristiriitaisia väitteitä siitä mitä nykyään saa tehdä ja mitä ei. Viimeksi kuulin että jopa kiinteitä talon johdotuksia saisi tehdä, jos osaa. Lamppuhan ei sitäpaitsi ole kiinteä, vaan irrallinen. Jatkojohdon saa väsätä itse ainakin ja mitä eroa siinä periaatteessa on lampun johdotukseen: kummatkin pitää tehdä tietysti oikein.

Kerran avasin kaupasta ostetun jatkojohdon ja siinä oli unohtunut kuoria johdonpää yhdessä liitoksessa. Ruuvi oli kuitenkin mennyt läpi kuoren, joten se toimi.

En minä lainkaan sitä ole sanomassa ettei sähkö olisi vaarallista sitä tuntemattomalle, mutta mistähän näihin luvallisuuksiiin ja vakuutuksiin saisi faktaa?

--------------------

Loisteputken kytkentä on hyvin yksinkertainen. Siinä mainitussa Arkadiassa toki sähkötyöt ovat jo tehtaalla tehdyt.
Oxain
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Oxain »

"Viimeksi kuulin että jopa kiinteitä talon johdotuksia saisi tehdä, jos osaa."

Johdotukset ei todellakaan ole maallikolle sallittuja töitä.

Sähkötöitä saavat tehdä vain pätevyyden omaavat sähköalan ammattilaiset. Tavallinen maallikko saa kuitenkin tehdä joitain pieniä töitä itsekin. Jos olet epävarma, kysy ehdottomasti neuvoa sähköalan ammattilaiselta.

Maallikolle sallitut työt:
- Jatkojohdon korjaus ja teko
- Sähkölaitteen rikkoontuneen liitäntäjohdon ja pistotulpan vaihto
- Valaisimen liitäntäjohdon rikkoutuneen välikytkimen vaihto
- Sisustusvalaisimen liittäminen valaisinliittimellä eli "sokeripalalla"
- Kiinteässä asennuksessa valaisinliittimen eli "sokeripalan" korvaaminen uuden järjestelmän -valaisinliitinpistorasialla, sekä vioittuneen valaisinliitinpistorasian vaihto
- Valaisinpistotulpan asennus ja vioittuneen tulpan vaihto
- Jännitteettömien pistorasioiden ja kytkimien kansien irrottaminen esim. maalaamisen ja tapetoinnin ajaksi ja rikkoutuneiden kansien vaihto

Tavallinen kuluttaja voi myös vaihtaa tulppasulakkeen joko asunnossa (kytke ensin pääjännite pois) tai valosäätimessä (himmentimessä) sekä vaihtaa valaisimen lampun ja sytyttimen.

Sähköasentaja
111na
Elite Member
Elite Member

Jättääkö sähköasentaja jonkinlaisen nimmarinsa töihinsä? Meillekin tulee mökille tuttu sähkömies parantelemaan sähköjä. Entäpä saako sähkömies rakentaa minulle valaisimen? Jos hän laittaisi nimmarinsa minun tekemääni, onko se silloin laillinen?
Mandinka
Member
Member

Pitäskö laittaa Ostetaan-palstalle ilmo, että vastaanotetaan sähkömies, peltiseppä ja porari? :mrgreen:

Sorppa, vähän väsyttää...
"Mä luin jostain..."
toivo
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Johdotukset saa tehdä, mutta asentajan pitää tehdä kytkennät. esim sulakekaapin kytkennät.
Kaiku
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Kaiku »

Mulla on akvaarion päällä katosta roikkumassa itse tehty 3-putkinen valo, tosin vaan 3 * 36 W. Kotelo on tehty ohuesta vanerista, eikä ole mitenkään erityisen painava. On nyt pysynyt katossa kohta vuoden 2 koukun ja "koristeketjun" varassa. Valaisimen tekivät avo + appiukko (sähkäri ammatiltaan) parissa päivässä. Itse en sen rakentamista tarkkaan seurannut, mutta jos jotain kiinnostaa niin sunnuntaina voin kysellä sen rakentamisesta tarkemmin. Paikallisesta sähköliikkeestä kuitenkin saatiin halvalla ne loisteputkien päissä olevat "jutut" + kuristimet tms.
Wiljami
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Wiljami »

Täältä löytyy tämmöinen viritelmä:

2x2kpl putket ja...
... täältä löytyy muuntajat niille.

Nuo ovat terraarioihin tarkoitettuja loisteputkirunkoja jotka ajavat asiansa vallan mallikkaasti: ovat roiskesuojattuja ja näppäriä kun putki on erillään muuntajasta :D

Edit: Kuvat muutettu linkeiksi kun olivat niin kamalan kokoisia. -Ylläpito
Älä hätäile!
Mandinka
Member
Member

Kaiku kirjoitti:jos jotain kiinnostaa niin sunnuntaina voin kysellä sen rakentamisesta tarkemmin
Minua kiinnostaa! En usko olevani edes ainoa. Laitelkaa vaan viritelmiänne esille, se on sitten toteuttajan itsensä vastuulla teettääkö sen ammattilaisella vai lähteekö kokeilemaan onneaan...
"Mä luin jostain..."
Kaiku
Senior Member
Senior Member

Ok. Koitan avolta tentata jonkun ymmärrettävän selostuksen asiasta... Tulee tosin vasta su-iltana kotiin, joten saattaapi mennä maanantaille ennenkuin tänne saan mitään laitettua. Koitan ottaa myös pari kuvaa, kun kamera kotiutuu samalla.
jafar
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: SMAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja jafar »

Oxain jo luettelikin noita maallikolle sallittuja hommia mutta oheisesta linkistä löytyy vielä pykälätkin. Maallikolle sallitut työt 3 luvun 10 momentissa.

http://www.edilex.fi/tukes/fi/sd/19960516
111na
Elite Member
Elite Member

Tuo onkin hyvä linkki. Tulkintaa riittää onneksi sitä kaipaaville, pari leikkausta tekstistä:

9 § Sähköalan töitä tekevän henkilön tulee olla tehtävään ja sen sähköturvallisuutta koskeviin vaatimuksiin perehtynyt tai opastettu.

10 § 4) omaan käyttöön rakennettujen sähkölaitteiden korjaamista, jos tämä liittyy sähköalan harrastustoimintaan.

Itse ainakin tulkitsen oikein mielelläni harrastavani sähköä ja että olen turvallisuuteen ja tekemääni perehtynyt.
Tessu-
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Tessu- »

Usko pois 111na, mutta noin se vaan on, mitä Oxain sano.

Valtuutettu sähköurakoitsija takaa kytkentöjensä turvallisuuden (etenkin paloturvallisuus) vuosiksi. On siinä monella talo panttina ;) Eihän sitä kukaan koskaan tuu kysyy "kuka ton on tehny", jos muuten näyttää normaalilta. Vahinkotapauksissa tällä kuitenkin merkitystä.
----
><////o>
111na
Elite Member
Elite Member

Ei ole uskon kysymys lainkaan, kun on säännökset olemassa. Tarkoitin lähinnä etten tee mitään laitonta jos lamppuni itse rakennan. [;)]
Mandinka
Member
Member

Täällä on joskus ollut keskustelua valaisimen rakentamisesta. Siellä voi minun puolesta jatkaa aiheesta "Kuka saa ja kuka ei". Joskus näemmä yritin tuota aihetta nostaa vaan en ilmeisestikään tarpeeksi innokkaasti kun ei sinne tullut vastauksia.
"Mä luin jostain..."
Kaiku
Senior Member
Senior Member

Kuvatehtaalla on nyt vihdoin pari kuvaa siitä valaisimesta: http://www.kuvatehdas.fi/album/showalbu ... search=all

Avosta ei paljoa apua selostukseen saanut... :roll: Paikallisesta sähköliikkeestä siis ostettiin ne loisteputkien "pidikkeet" + kuristimet (ja loisteputketkin 2 * Philips 860 TDL ja 1 * Airam 950). Avo muisteli hinnaksi 10 E per putki eli 30 E mutta saattoi olla jotain muutakin! Samasta firmasta myös purkutavarana tullut heijastin + sytkärit.

Halusin valon niin, että putket saa sytytettyä / sammutettua yksitellen ja tämän vuoksi siinä on nyt sitten 3 töpseliä (!), jokainen omassa ajastimessaan... Tämä sen vuoksi että johtoa + töpseleitä löytyi appiukon kätköistä, mutta kytkimiä ei.

Valaisinkotelosta menee siis yksi johto jalustan alle (tämän johdon löytäminen oli kiven alla, älkää vaan kysykö miksi ja millainen johto!), missä on sitten omassa lootassansa kaikkien putkien kurisimet. Ja jokaisella putkella sitten oma johto + töpseli ajastimessa kiinni.

Tämä viritelmä on ollut nyt vuoden päivät toiminnassa ja hyvin pelannut. Siinä ei ole mitään roiskesuojauksia tms., koska akvaariossa on kansilasit. Siivouksen aikana nostan sen niin ylös, ettei vettä roisku.

Jos nyt joku rupeaa vastaavaa väsäämään, niin OMALLA VASTUULLA! Appiukko on tosiaan evp sähkömies, joten itse uskallan tätä käyttää...
Mandinka
Member
Member

Ei näy kuva. Olisin syynännyt sitä, kun ei tämä ajatus kolmiputkisesta ole vieläkään haudattu, joskin pelkästään bauhausiin pääsy on kiven takana.
"Mä luin jostain..."
Kaiku
Senior Member
Senior Member

Tuolta kuvatehtaalta tulikin just viesti, että systeemit ovat jotenkin muuttuneet. Koitan käydä etsimässä kuvat uudelleen ja laitan sitten linkin.

Muoks. Tässä linkki mun akvaariokuviin. Toivottavasti toimii muillakin kun mulla...
Be merrier with a terrier!
Mandinka
Member
Member

Ei näy edelleenkään. Tuossa on tuo s-posti, josko voisit sinne laittaa kuvia, Kaiku?
"Mä luin jostain..."
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”