Olen pitänyt olkkarin nurkassa perintönä saatua kahdeksankymmentä litraista kalojen keskitysleiriä useamman vuoden, juurikaan välittämättä sen asukkien henkisestä tai fyysisestä hyvinvoinnista. Oppia olen satunnaisesti hankkinut lisää, usein vain todetakseni että onpa tosiaan tullut töppäiltyä. Kalojeni olotilalle tällä informaatiolla ei ole ollut suurtakaan merkitystä, ainoat tahot jotka siitä ovat hyötyneet ovat olleet akvaariokauppiaat ja suuret yritykset. Nimiä mainitakseni Tetra etunenässä. Tehkää, oi jumalat, palvelus maailmalle ja lähettäkää vedenpaisumus heidän mainostoimistonsa päämajaan.
Alunperin hoitorutiineihini kuului akvaarion täydellinen puhdistaminen - jota myös uudelleenperustamiseksi voisi kutsua - muutaman kuukauden välein. Joskus saatoin vaihtaa vettäkin siinä välissä, tai sitten kaataa lisää vettä tankkiin, jos vettä oli "päässyt" haihtumaan paljon. Ikinä en tehnyt mitään kypsyttelyjä, usein tosin seisotin vettä isoissa ämpäreissä muutaman päivän "hapettumassa". Stressaava on lievä ilmaisu kuvaamaan kalojeni elinympäristöä. Kaloja ei muuten ole montakaan, yksi jämäplatyparka kyseenalaisena seuranaan seitsemän kirsikkabarbia.
Muutaman kuukauden tätä palstaa seurailtuani olen päättänyt tehdä jotain tälle eläinystävän elämän häpeäpilkulle. Harras pyyntöni on että te, oi kaikkiviisaat jumalat, vastaisitte kysymyksiini aquawebin asiantuntijoiden näppäimistöllä vilistävien sormien kautta, ja muistaisitte lämmöllä minua, syvästi katuvaista, kun tuomion aika tulee. Liitän tietoja armollisten kalojeni elämästä.
Omistan Aquasafe-vedenparannusainetta ja tätä surullisenkuuluisaa Bactozymiä, sekä kasvilannoitteita (TetraPlant Crypto -tabletteja sekä Hobbyn Sanoplant CO2 -tabuja). Viimeisen vuoden olen näitä myös ohjeiden mukaan käyttänytkin, Aquasafea aikaisemminkin. Vettä olen nyt katumuksissani vaihtanut kerran tai kaksi kahdessa viikossa, vajaat kolmekymmentä litraa kerralla. pH-arvo on alle seitsemän, 6,5-6,8. Nitriitti (NO2) on olematon, joku 0,1 mg/l mikäli osaan lukea tätä Flumonin Aqua-Test NO2:ta oikein... Samaisesta testistä voisi päätellä myös että nitraatin arvot ovat asteikon alapäässä (10 mg/l), mutta en uskalla mennä siitä takuuseen kun testin käyttöohjeissa ei kuitenkaan puhuta muusta kuin nitriitistä. Muita testejä minulla ei olekaan.
Akvaariossa surraa Fluvalin sisäsuodatin vaahtomuovipatruunalla, vuodelta 199X, ja hapetinkin löytyy. Se on päällä vain päivisin, koska pitää kovaa mekkalaa. Valaisin on mikä lie yksiputkinen, akvaarion mukana tullut, johon olisi korkea aika vaihtaa loisteputki. Akvaarion pohjalla on akvaariokaupasta valmiissa pussissa ostettua mustaa hiekkaa tai hienoa soraa, ehkä jotain laavakivirouhetta... Sillä oli joku nimikin

Akvaario on suhteellisen runsaskasvinen. Kasveja on yks-kaks-kolme.. yhteensä kahdeksan kappaletta, joista puolet on enemmän tai vähemmän kituvaisia miekkakasveja. Kaksi ei-miekkakasvia on jotain punalehtisiä, ei papukaijalehteä kuitenkaan. Lisäksi mukana on yksi matala ja hidaskasvuinen, jota epäilisin joksikin keihäslehdeksi, ja toinen nimeltätuntematon nopeakasvuinen, pyöreähkölehtinen taka-alan "liehuja". Ainakin tuo liehuja näyttää elävän leveästi ja kasvavan reippaasti. Punalehtiset tarvitsisivat ainakin lisää valoa.
Kaipaisin apua. Osaisin luultavasti aquawebin ohjeilla hyvinkin perustaa uuden akvaarion, mutta en tiedä mitä tehdä jo olemassaolevalle akvaariolle, mitä ostaa jne..? Kun en ole oikeaoppisesti kypsyttänyt akvaariota, voiko koko biologinen suodatussysteemi olla - miten sen nyt nätisti sanoisi - päin brinkkalaa? Ainakin kasvien lehdille ja suodattimen päälle yms pinnoille kertyy nopeasti ruskehtavaa töhnää, joka ei ainakaan minusta näytä levältä. Onko mahdollista jotenkin kypsyttää akvaariota uudelleen?
Minusta tuo sisäsuodatin on aika turha, haluaisin korvata sen mattosuodattimella (ulkosuodatinkin olis kiva, ehkä sitten seuraavasta opintolainasta
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)

Entäs onko vaarallista/huono merkki jos veden pinnassa sopivasta kulmasta katsottuna näkyy ohut kerros tai lauttoja jotain kiinteää (?) ainetta, jota on vaikeaa kuvailla mutta joka ainakin taittaa valoa erilailla kuin vesi. Mitähän se voisi olla?
Sitten vielä valoista, kun se ainakin on meillä ajankohtainen kysymys. Saako yhdellä loisteputkella kunnon valaistusta aikaiseksi (akvaarion korkeus ja syvyys molemmat 30 cm), vai pitääkö eri aallonpituuksille olla omat putkensa? Eli riittääkö, jos vaihdan loisteputken tuoreempaan, vai pitäisikö hankkia kokonaan uusi lamppu, ehkä heijastimineen? Vähän himottaisi myös noi kuuvalot

Jos jaksoitte lukea ja vielä vastatakin, olen syvästi kiitollinen. Jos teille tulee mieleen jotain mitä en kysynyt, mutta olisi pitänyt, sanokaa toki sekin.