Niin, vielä muistui mieleen asiaa . Muisti on lyhyt mutta huono.
Voiko monnisia siis pitää tuollaisessa semisorassa, joka ei siis ole aivan hiekkaa, mutta kuitenkin huomattavasti karkeaa akvaariosoraa hienompaa? Meillä oli aikaisemmin tavallista puna-ruskea-musta-kukertavaa soraa, ja silloisilla monnisilla oli aina suuelimet turvoksissa. Viiksistä ei siis paljoa jäänyt jäljelle... Uskaltaisinko siis kokeilla? Nykyinen raekoko omien mittauksieni mukaan siis 2 mm!
2 mm on juuri soran ja hiekan välimailla. Täältä varmaan löytyy monta vastaanväittäjää mutta ainakin itse olen pitänyt monnisia aivan hyvällä menestyksellä 2-3 mm soralla. Jos sora ei ole teräväsärmäistä, se käy kyllä.
Oukei, jospa sitten uskallan kokeilla kunhan muuten saan akvan kuriin ja järjestykseen! Voiko tällaseen pohjaan vielä kylvää kierteissarvikoteloita monnisten lisäksi? Olen kyllä harkinnut vakavasti sitä hiekkaan vaihtoa, mutta kun tuo musta pohja on aikast hieno... Esteettisyys ennen kaikkea !
Hobbyn hiilaritabletit on ihan toimivia. Tulevat vain jatkuvassa käytössä huomattavan kalliiksi.
Minä sanoisin tuota 2mm hiekaksi (ok, ei virallisesti ole) ja jos se ei viiltävän terävää ole, niin miksei monnisille sopisi..?
Vedenparannusaine ei ihan tarpeetonta ole, ainakin täällä Kuopiossa välillä ihan välttämätöntä.
Teemu Salonen: Mikä siinä hiekassa on huonoa? Oon aatellu laittaa tulevaan isompaan altaaseen hiekan kun sitä täällä on niin kovastipaljon kehuttu, mutta en oo ihan satavarma tosta. Koska en oo kuullu lainkaan huonoja kommentteja siitä ni annappa tulla oikeen olan takaa saan sitten taas uutta pähkäiltävää...
KOkemusta hiekasta on kahden akvaarion verran. Kumpikaan kokemus ei ollut edes lähellä neutraalia saatikka sitten positiivista.
-Hiekka tukkii suodattimet ja rikkoo roottorit alta aikayksikön (kyllä, jopa eheimin peleistä)
-Hiekka on käytännössä lähes mahdoton pitää puhtaana. Hiekan pinnalla lilluu tasainen kerros p*skaa. Jos sitä yrittää lapota pois, niin lähtee hiekka mukana.
-Hiekka tukkeutuu todella helposti. Tuoreessa muistissa on vielä se kerta kun jouduin siirtämää kitukasvuisen miekan pois altaasta. Se löyhkä oli sanoin kuvaamaton. Mädäntyminen hapettomassa tilassa. Kai olet kuullut tarinan mädäntyneestä kananmunasta:)
-Hiekassa en ole onnistunut kasvattamaan menestyksellä kasvin kasvia.
-Hiekka jämähtää leväkraban väliin ja naarmuttaa lasin.
Tähän hätään en nyt keksi muuta. Voin vaikka lisätä jos tulee jotain mieleen:)
Ja minulla taas täysin päinvastaisia kokemuksia hiekasta, kaikissa 7altaassa hieno puhallushiekka pohjalla ja sen alla lannoite kerros.
-Roskat imeytyvät hiekan pinnalta hyvin suodattimiin. Jos lapota tarvitsee ei mene hiekkaa viemäriin kun opettelee oikean tekniikan, n. 0.5cm irti hiekan pinnasta.
-Kalat-> monniset, piikkisilmät, plekot ja myös tonkijat ym. kirjoahvenet viihtyvät paremmin
- Kasvit kukoistavat -> miekkakasveja, vallisnerioita, melalehtiä, rusolehteä, karttulehteä, papukaijalehteä, karvalehteä, tiikerilummetta, anubiaita, karkeaviuhkalehteä, jaavansaniaista, hentorotalaa, punarotalaa, pennilehteä, konnanputkea, liuskevesisaniainen, brasilian kääiöruoho, argentiinan vesirutto jne...
-Ei tukkeudu kunhan ei mitään järjetöntä kerrosta laita, muistaa aina välillä pöyhiä joko omin käsin tai tikun avulla, tai sitten hommaa kierteissarvikotiloita hoitamaan homman.
-Mitenköhän sitä hiekaa sinne skrapan väliin joutuu? Vielä en ole itse moisessa onnistunut, naarmuttamisessa nimittäin. Toki jos kyseessä magneetti tai mikä muu raappa tahansa on se putsattava ennen putsauksen jatkamistä jos pääsee kontaktiin pohjamateriaalin kanssa.
Ja meillä ei ainakaan ole yksikään suodatin tukkeutunut hiekan takia, eikä roottorit hajonnut, ei eheimeistä, hydoreista, magic jetistä, sharkeista, triosta, dolphinista... Mattosuodatinkin toimii täydellisesti, ei minkäänlaista tukkeutumisen merkkiä, ei hiekan eikä minkään muunkaan takia tosin.
Lisäksi hiekka on minusta jokseensakin luonnollisemman näköistä kuin ntuo tyypillinen tumma sora.
Elikkä plussat täältä ainakin puhallushiekalle.
Ketuttaa kuin pikkuoravaa pakkasella. Käpy on jäässä, hammas katki ja oksakin niin himskatin liukas. (Siistitty versio.)
No, en ole sen enempää asiantuntija kuin kukaan muukaan, joka akvaarioita on jonkin aikaa harrastanut. Meni vaan mielestäni vähän noi ongelmat, syyt, ratkaisut ja tuotteet sekaisin..
Olen hienoakin hiekkaa laponnut varovasti leveäsuisella lapolla, jos siellä ei ole kierteisiä. Mieluummin en pöllytä noita pohjahiekan vähäisiäkään likoja veteen. Mieluisimmaksi olen kokenut 1-2mm kompromissihiekan, koska se riittää useimmille pohjan tuhnuttajille, on kivan näköinen ja se on mahdollista lapota hyvinkin puhtaaksi sotkematta vettä.
Teemu Salonen kirjoitti:-Hiekka tukkii suodattimet ja rikkoo roottorit alta aikayksikön (kyllä, jopa eheimin peleistä)
-Hiekka on käytännössä lähes mahdoton pitää puhtaana. Hiekan pinnalla lilluu tasainen kerros p*skaa. Jos sitä yrittää lapota pois, niin lähtee hiekka mukana.
-Hiekka tukkeutuu todella helposti. Tuoreessa muistissa on vielä se kerta kun jouduin siirtämää kitukasvuisen miekan pois altaasta. Se löyhkä oli sanoin kuvaamaton. Mädäntyminen hapettomassa tilassa. Kai olet kuullut tarinan mädäntyneestä kananmunasta:)
-Hiekassa en ole onnistunut kasvattamaan menestyksellä kasvin kasvia.
-Hiekka jämähtää leväkraban väliin ja naarmuttaa lasin.
Jopas on ollut vastoinkäymisiä! En kyllä ihmettele yhtään hiekkanegatiivisuuttasi.
Täytyy kuitenkin mainita, ettei omissa hiekkapytyissä ole ollut mitään em. ongelmia.
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
Varmaan riippuu siitäkin, miten hienoa hiekkaa. Ja omista tavoista tehdä asioita, joillakin on "raskaampi" käsi kuin toisella ym. (Ja täysin arvottamatta, kumpi on parempi tapa!!!)
Itse olen ollut tosi tyytyväinen altaideni 1-3mm raekokoiseen hiekkaan (joka kuulemma onkin oikeasti soraa), voi olla että hienomman hiekan kanssa jakaisin Teemun mielipiteet.
Akvaarioliikkeen hiekan kanssa voisin uskoakin noin käyvän - ostamani hieno hiekka oli TODELLAKIN hienoa - en osaa edes arvata raekokoa mutta reilusti alle hiekkapuhallushiekan koon. Sitä on 40 l rapualtaassa noin parin sadan kierteisen kanssa, ja siellä kyllä on mennyt mainiosti sekin.
Isossa altaassa (300 l ja raskas kalasto) hiekkapuhallushiekka, ja sekin on ollut ok, vaikka sitä hoitamassa on vain kaksi kärsänuoliaista.
Tuurista on kiinni moni asia akvaarioharrastuksessakin.
Taisin unohtaa mainita, että meillä on töissä yks hiekka-akvaario jossa pohjaa hoitaa kärsänuoliaisia, aasianmutakaloja ja kierteisiä eikä homma toimi siltikään.
Tämä on nyt ehkä vähän aiheen vierestä, mutta hiekkaa tai mitään muutakaan ei pääse leväskraban väliin kun käyttää skrabana vanhaa pankkikorttia tms. Sillä et saa yrittämälläkään mitään naarmutettua ja kiitettävästi levätkin lähtevät.