hiekassa leväongelma, mikä avuksi
Valvoja: Moderaattorit
hiekassa leväongelma, mikä avuksi
Altaani on ollut käynnissä kohta vuoden ja jatkuva ongelma on se että hiekka ei pysy kauniin valkoisena, vaan siiihen keräntyy tiilenpunaista/ruskeaa levää. Mitä toimenpiteitä/eläintä suosittelette jotta levästä pääsisi eroon? Kaikki neuvot otetaan vastaan. Aloittelija kun olen niin en vielä tiedä mitä kaikkea voisi tehdä. Makeavesiakvaariossa "imurointi" puhdisti hiekan.
Jos levän pintaan syntyy selvästi nähtäviä kaasukuplia niin kyseessä on sinilevä eli syanobakteeri.
Tämä levä kasvaa jos akvaariossa on liikaa ravinteita ja yleisin syy on liika ruokinta tai huonosti toimiva vaahdotin tai tietysti molemmat yhdessä. Yhtenä syynä voi myös olla, että pohjahiekan eliöstön määrä on vähäinen.
Mespilia globulus merisiili näyttää syövän kyseistä levää mutta ei oikein mielellään liiku pohjahiekalla.
Tämä levä kasvaa jos akvaariossa on liikaa ravinteita ja yleisin syy on liika ruokinta tai huonosti toimiva vaahdotin tai tietysti molemmat yhdessä. Yhtenä syynä voi myös olla, että pohjahiekan eliöstön määrä on vähäinen.
Mespilia globulus merisiili näyttää syövän kyseistä levää mutta ei oikein mielellään liiku pohjahiekalla.
Kiitos neuvoista. Just viikonloppuna tuli säädettyä vaahdottajaa, ja nyt näyttää siltä että vaahtoa tulee paremmin ja samalla myös "kahvia" kuppiin! Ruokinnassa olen noudattanut rytmiä kerran päivässä mysistä ja hiukan vuokkokaloille omaa purkkiruokaa. yhtenä päivänä viikossa ei ruokintaa ollenkaan. Katsontan jos vähän vähentäis kalojen ruokointaa niin varmaan ongelma olisi ratkaistu. Jälleen kerran kiitos!
kyllä käytän RO-vettä. kun perustin altaan niin käytin suurimmaksi osaksi RO-vettä ja nyt aina kun lisään tai vaihdan vettä niin tilalle laitan RO-vettä.
Etsin mielusasti kalaa joka söisi tuon levän mutta varmaan merimakkara tai joku muu pohjalla oleskelia kelpaa. Onko ehdotuksia mikä kala voisi syödä tuota levää pohjalta? nyt altaassa on yksi keltavälskäri, palettivälskäri, pinsetti ja kolme vuokkokalaa. Vuokkoja oli kaksi mustaa ja kaksi oranssia mutta "Nemo" pääsi "karkuun", taas. Kerran karattuaan sain sen kiinni altaan takaosasta ylivuodon puolelta vaahdottimen läheltä, kun palautin sen altaan puolelle niin toiset varmaan kiusasivat sen hengiltä tai sitten ravut nauttivat hänet! Eipä ole näkynyt enää..
Etsin mielusasti kalaa joka söisi tuon levän mutta varmaan merimakkara tai joku muu pohjalla oleskelia kelpaa. Onko ehdotuksia mikä kala voisi syödä tuota levää pohjalta? nyt altaassa on yksi keltavälskäri, palettivälskäri, pinsetti ja kolme vuokkokalaa. Vuokkoja oli kaksi mustaa ja kaksi oranssia mutta "Nemo" pääsi "karkuun", taas. Kerran karattuaan sain sen kiinni altaan takaosasta ylivuodon puolelta vaahdottimen läheltä, kun palautin sen altaan puolelle niin toiset varmaan kiusasivat sen hengiltä tai sitten ravut nauttivat hänet! Eipä ole näkynyt enää..
-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
- Viesti:
Meillä allas on ollut koko ajan (vajaa puolivuotias allas) jonkunnäköisen levän kourissa. Ei niin pahasti että kauhistuttaisi, mutta paljon erilaisia makroleviä sekä rihmalevän/punalevän tyyppisiä leviä kasvaa. Lopulta kun riehaantuivat ja valtasivat pohjajiekan (näytti ihan punaruskealta ruoholta
) aloin säätämään vaahdottajan kanssa. Mitään vikaa ei ollut, mutta kuppia olin pessyt ehkä reilun viikon-kahden viikon väliin kun aloittelijan silmiin "sinnehän ei ole vieläkään tullut mitään". Otin kuitenkin ja rupesin pesemään sitä useammin ja kappas, vesi näyttää yhtäkkiä kirkkaammalta ja rihmamaisten levien kasvu on tyrehtynyt aika hyvin, jotkut makrolevät ovat jatkaneet onnellisina kasvuaan. Pari kertaa viikossa saan pestä kuppia että pysyy vesi tyytyväisenä
Nyt silmä jo erottaa milloin vaahdottaja ei enää toimi kunnolla, paljon tässä uudessa harrastuksessa on siis edelleen opettelemista.

Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Siis kun sanoit "nappasin" sen pois niin tarkoitatko ihan että kädellä siivoten? Mietin vaan että kannattaako sormia pistää myllertämään hiekkaa, siis ettei tulisi sitä "lumisadetta" hiekasta. Olen koittanut mahdollisimman vähän "myllertää" hiekkaa mutta ei tarvi muuta kuin magneetilla puhdistaa lasia niin saa aikaan pienet pyörteet jotka pöllyttävät hiekkaa. Miten on tuon vedenvaihdon kanssa, kannattaisiko vaikka kokeilla vaihtaa enemmän vettä? siis suurempaa määrää tai sitten useammin? Olen ymmärtänyt että liika vaihto on huonoa jos ajattelee esim keskusteluja missä akvaario on siirretty niin suositellaan että vanhaa vettä otetaan talteen mahdollisimman paljon? Onko kokemuksia tuosta? Vaahdotinta pitää ruveta pesemään useammin jos tuo Alixin kokemus olisi hyödyksi.
Jep, kädellä tai pihdeillä... siistinpää jälkeä tulee, jos pistää pumput pois.referee kirjoitti:Siis kun sanoit "nappasin" sen pois niin tarkoitatko ihan että kädellä siivoten?
Ja tosiaan se mun kama oli sellaista, mikä lähti mattona pois. Tietty vähän lähti hiekkaa kanssa.
Näinhän niitä ravinteita saa helposti pois purkista.
Mulla se levä oli tosiaan ihan mattona siinä hiekan päällä. Ei sen poistaminen pahemmin hiekkaa myllertänyt.referee kirjoitti: Mietin vaan että kannattaako sormia pistää myllertämään hiekkaa, siis ettei tulisi sitä "lumisadetta" hiekasta.
Minkäs kokoinen purkki, paljonko vaihdat vettä, mikä vaahdotin, millainen kierto... paljonko ruokit?referee kirjoitti: Miten on tuon vedenvaihdon kanssa, kannattaisiko vaikka kokeilla vaihtaa enemmän vettä?
Vedenvaihdot/vaahdottimen päivittäminen jos on liian pieni/fosfaatin poistaja/kierron lisääminen voisivat auttaa.
No toi on vähän toinen juttu... tuskin sä sinne toimivaan purkkiisi saat liikaa vettä vaihdettua.referee kirjoitti: Olen ymmärtänyt että liika vaihto on huonoa jos ajattelee esim keskusteluja missä akvaario on siirretty niin suositellaan että vanhaa vettä otetaan talteen mahdollisimman paljon?
Jep, toi pitää paikkansa, vaahdotin kannatta putsata usein.referee kirjoitti: Vaahdotinta pitää ruveta pesemään useammin jos tuo Alixin kokemus olisi hyödyksi.
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.
Allas on 450 l ja streamerit on 2 kpl tunzen 6000 jossa kiertoa maximissaan 7000 l/h, vaahdottaja on tunzen Comline 3130/2
Ruokinnnassa noudatan rytmiä kerran päivässä mysistä ja vuokkokaloille Spectrum small fish formula ja koralleille säännöllisen epäsäännöllisesti Salifer amino coral ja coral food. Koralleja on toistaiseksi niin vähän että en ole hirveesti niiden ruokintaan säännöllisesti panostanut. Miten kannattais ruokkia koralleja? koralleja on Acropora, Caulastrea, Lobophyllia, Favites ja Sarcophyton. Lisäksi yksi jonka nimeä en tiedä, vuokko ei selvinnyt hengissä, ei avautunut koskaan kunnolla.
Ruokinnnassa noudatan rytmiä kerran päivässä mysistä ja vuokkokaloille Spectrum small fish formula ja koralleille säännöllisen epäsäännöllisesti Salifer amino coral ja coral food. Koralleja on toistaiseksi niin vähän että en ole hirveesti niiden ruokintaan säännöllisesti panostanut. Miten kannattais ruokkia koralleja? koralleja on Acropora, Caulastrea, Lobophyllia, Favites ja Sarcophyton. Lisäksi yksi jonka nimeä en tiedä, vuokko ei selvinnyt hengissä, ei avautunut koskaan kunnolla.
-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
- Viesti:
Juuri tuota samaa mattona pohjasta lähtevää "villaa" oli /on vä'hän edelleen minulla. Ihan taisin kasvipihdeillä napata "karvasta" kiinni ja hups - tuli jättilevy mukanaSilakka kirjoitti: Jep, kädellä tai pihdeillä... siistinpää jälkeä tulee, jos pistää pumput pois.
Ja tosiaan se mun kama oli sellaista, mikä lähti mattona pois. Tietty vähän lähti hiekkaa kanssa.

Samoin miettein olen ollut hermoilematta reippaan levänkasvun aikana. Olen siis vain miettinyt että "näinhän niitä ravinteita myös vähennetään", enkä ole ottanut minkäännäköistä painetta siitä, että altaassa on makroleviä. Eivät ne ole minun silmään ollenkaan rumia.Silakka kirjoitti:Näinhän niitä ravinteita saa helposti pois purkista.
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Piti just samaa sanoa. Itselläni oli ko. tokko vanhassa purkissa. On kyllä todella tehokas putsaamaan hiekkaa, mutta sieltä menee sitten öttiäiset kanssa sen suuhun (luonnollisesti, ei se nyt sitä hiekkaa syöKatjaN kirjoitti:Varmaankin joku Valenciennea tokko voisi 'purskutella' hiekkaa hyvin. Seurauksena tosin on, että vedessä lentää jatkuvasti hitulaa ja hiekkaa menee esim. korallien päälle ja simpukoiden sisään, eikä ne oikein siitä tykkää. Siniriutasta kannattaa laittaa tilaukseen jos sellaista halajaa.

Itse kyllästyin just tohon jatkuvaan pöllyämiseen.
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.
Itse tilailin siniriutasta Amblygobius phalaenan, jonka "pitäisi" olla vähän iisimpi pöllyttämisen kanssa. Kasvaa toisaalta myös aika isokokoiseksi, (suuremmaksi kuin tokot yleensä) n. 15cm.
Tämän lisäksi riskillä makkara, esim. Holothuria atra (kuollessaan päästää myrkkyjä altaaseen) ja muutama Ophiolepsis superba.
Näitä suunnittelin omaan altaaseen hiekan puhtaanapitäjiksi.
Tämän lisäksi riskillä makkara, esim. Holothuria atra (kuollessaan päästää myrkkyjä altaaseen) ja muutama Ophiolepsis superba.
Näitä suunnittelin omaan altaaseen hiekan puhtaanapitäjiksi.
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: FOMA 007
Lisää hiekansiivoajia
Ostin Siniriutasta syksyllä meritähden, jota Kimi mainosti hyvänä hiekan putsaajana. Latinan kielistä nimeä hän ei tiennut, mutta myyntinimike taisi olla Sand Sifter. Parin kuukauden kokemuksella voin todeta meritähden olevan hyvä hommassaan eli liikkuu hiekan pinnalla ja kaivautuu hiekan sisään. Eikä pöllytä hiekkaa.
LiveAquarium.comin mukaan voisi olla Astropecten polycanthus
.
LiveAquarium.comin mukaan voisi olla Astropecten polycanthus

-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Minulla on ollut lähivuosina suurimmat leväongelmat, kun olen ruokkinut allasta liian vähän. Joskus yritin ruokkia vähemmän, mutta lopputuloksena oli leväinen allas. Sitten kun aloin taas ruokkia enemmän, levät katosivat. (450L, 90kg kiveä, paksu hiekkapeti) Tätä nyt ei välttämättä kannata kokeilla tuosta vaan, sillä kaikki altaathan ovat yksilöitä ja totutettu tiettyyn hoitoon. Pointti on vain se, että aina ei ruuan vähentäminen auta.referee kirjoitti:Mitenköhän kauan pitäsi jättää ruokinat pois kokonaan jotta akvaarion ravintotasapaino palautuisi tasolle jossa ei enää olisi levää pohjalla? 2-4 piavää? Viikko? Onko kellään kokemusta missä ajassa akvaariosta loppuu liika ravinto? Ylempänä on listattu mitä kaloja altaassa on.
Nyt käytännössä tyhjä allas on pysynyt yllättävän puhtaana salifertin fosfaatin sitojan, aktiivihiilen ja vaahdottajan avulla.