Leväongelmia

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Niilo
Starting Member
Starting Member

Leväongelmia

Viesti Kirjoittaja Niilo »

Tällainen (levä?) on pikkuhiljaa kansoittanut koko altaan kivien pinnat :(

http://www.kuvatehdas.fi/album/showimag ... id=2521625

Sen perusväri on valkea - vaaleanpunainen ja rakenne tollasta harsomaista, johon sitten tarttuu ruskeaa levää...
Levä aloitti kasvun minun mielestäni muutamasta virheestä:

- Kalkkireaktori otettiin käyttöön, mutta säädettiin laiskasti --> liikaa C02:a altaaseen
- 1 mystinen kalakuolema sopivasti lomalla ollessa, jolloin se oli mädäntynyt kaatokulmassa n. viikon verran
- Lievää säätämistä pohjahiekan kanssa...

Käytän RO-vettä, fosf.poistajaa & aktiivihiiltä passiivisesti, vesiarvot ok. No2 & No3 osoittaa nollaa, fosfaatti tai silikaatti testiä ei ole. Vettä vaihdan viikottain n. 15% ja vaahtotin toimii, tyhjentelen n. parin-kolmen päivän välein.

Oon yrittänyt aluksi olla koskematta levään ollenkaan ja nyttemmin lapolla imeä sitä pois, ilman mitään menestystä, kasvaa pikaisesti takaisin...

Eli onko vielä toivoa? Kannattaako vaan antaa sen itsestään hävitä vai ehkä hankkia joku uusi elukka? Onko kokemuksia?

Edit: Lisätty iso alkukirjain myös otsikkoon.
Jario
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jario »

En tiedä paljoa meripuolesta, mutta eikös ensimmäisen puolenvuoden aikana altaaseen kasva paljon levää, niin kuin esim. täällä http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=47268 Vai onko kyse eri levästä.
referee
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja referee »

En ole mikään asiantuntia vaan ihan aloittelija, mutta mitä olen palstaa seurannut ja kimin kanssa siniriutassa keskustellut niin mun mielestä tuo veden vaihto 15% viikottain kuulostaa aika tiuhalta vaihtoväliltä. Koska esim akvaarion muutossa suositellaan ottamaan talteen madollisimman paljon vanhaa vettä niin luulis että sama koskee paikalla olevaa akvaariota. monet jotka tunnen pitää veden vaihto väliä tyyliin 10% kerran kuukaudessa. voi olla että olen väärässä mutta viisaammat ja kokeneemmat saavat vapaasti korjata mielipidettäni. ites lisään osmoosivettä pinnantasausautomatiikan tapaan. veden vaihto kerran kuussa. liika vaihto saattaa pitää veden arvot sekaisina. ei ehdi "asettumaan"
Niilo
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Niilo »

Kuva on hieman heikko mutta siitä saa käsityksen. Perustamislevävaiheet ovat kyllä jo ohi kun allas on jo 9kk ikäinen. Korvausvesi tulee kalkkivesireaktorin läpi osmolaattorin avulla.

Altaan mitat on 100x60x60 ja kiertopumppuina 2x stream 6060. Nämä ovat kyllä jättäneet altaaseen muutamia "kuolleita" kohtia, joten päivitän virtauksen ja uusien pumppujen pitäisi saapua ensviikolla....

Korallien kasvussa ei siis ole ollut hidastumista, lähinnä levä on esteettinen haitta...
Jario
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jario »

Muistuttaako tapauksesi tätä http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=62872
Altaani on ollut käynnissä kohta vuoden ja jatkuva ongelma on se että hiekka ei pysy kauniin valkoisena, vaan siiihen keräntyy tiilenpunaista/ruskeaa levää
sinilevä eli syanobakteeri.
Tämä levä kasvaa jos akvaariossa on liikaa ravinteita ja yleisin syy on liika ruokinta tai huonosti toimiva vaahdotin tai tietysti molemmat yhdessä
referee
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja referee »

Niin minun altaastanihan tuossa on kyse ja mitä kuvasta katsoo niin ainakin selkeitä happikuplia tuossa hiekalla olevassa levässä näyttää olevan. Kiven päältä sekä lasin pinnasta tehokkaimpia levän syöjiä ovat oman kokemukseni mukaan turbokotilot. Hiekan kohdalla itsekkin etsin vielä ratkaisua. Oma mielipiteeni on se että kannattaa etsiä jokin eläin joka syö kyseistä levää. Kyllä sen itsekkin tietää että ei jääkaapissa ne ruuat säily kauaa joista tykkää tai millä elää. :mrgreen:

Edit: Lisätty isot alkukirjaimet virkkeitten alkuun.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”