Albiinomonniset kutivat, apua!

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

rottinkiwailer
Member
Member

Viesti Kirjoittaja rottinkiwailer »

Miten mun täytyy ruokkia niitä sit kun/jos ne kuoriutuvat, kun täältä i mistään artemiaa saa?? käykö likoeläimet niin kuin tuolla aikaisemmin oli puhetta?? Jos ne on hyvin ruokittuja niin kuinka isoja suurin piirtein kuukauden iässä??
Aina on joku joka valittaa...
Jyrkiboy
Kivenpyörittäjä
Kivenpyörittäjä
Akvaarioseurat: SMAS, FOMA #11
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jyrkiboy »

Ketjussa on jo mainittu hyviä ensiruokia, helpoin niistä on se vesitilkkaan liotettu keitetyn kananmunan keltuainen. Annostelu on kätevää injektioruiskulla. Sitten on mikromadot, mutta niitä et tähän hätään saa.

Ehdottaisin, että aloitat ruokinnan munankeltuaisliemellä ja hommaat artemiavehkeet ja jatkat sitten niillä. Artemialla ne kasvaa parhaiten IMHO.

Älä pety, jos ensimmäinen kasvatusyritys menee käsilleen, kokemus on paras opettaja [;)]
Vettä tällä hetkellä vain vasemmassa polvessa...
Leba
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Leba »

Joulutonttu kirjoitti:Eli voiko artemian korvata likoeläimillä?
Pitääkö vesi kiehauttaa ja jäähdyttää ennen kuin siihen tekee viljelmän?
Kun poikaset alkavat etsiä ruokaa, alkavatko ne liikkua enemmän pohjalla? :roll:
Hei joulutonttu ja muut!

Artemia ei voi korvata likoeläimillä, koska ne ovat kymmenesosa artemian toukan koosta. Ne ovat jo liian pieniä esiruoaksi sen kokoisille poikasille kun monnit. Niitä käytetään yleensä paljon pienempien poikasten(tetrat, rasborat, labyrinttikalat) starttamisen ja siitäkin vain muutaman päivän aikana kunnes poikaset pystyvät syömään isompa ravintoa.

Poikaset kyllä "villintyvät" kun ovat nälkäisiä ja etsivät ruokaa.

Artemian kasvatus ei ole vaikea, eikä edes ajkavievä touhu, ikävä kyllä on paras vaihtoehto. Jos sulla ei ole lepomunia voin lähettää ensiluokan munia postissa, joka on perillä päivässä, ota yhteyttä yv-llä.

Jos ei muuta löydyy, niin hienonnettu ja esikastettu hiutale tai pohjatabletti käy tähän hätään.

Tsemppiä!
L. B
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Viola »

Minulla on 29.11. munittuja kupari + kuparialbiinopoikasia, ovat tällä hetkellä noin 1,5 sentin mittaisia. Ovat omassa poikasakvaariossa (60 litraa).
Poikashäkissä kasvatin kahta kaveria ja olivat reilun kuukauden ikäisenä noin 2 senttisiä. ilmeisesti saivat enempi ruokaa ja vähempi liikuntaa. :roll:
Viola & eläintarhantynkä
Joulutonttu
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Joulutonttu »

Jos alan sitten artemiaa viljellä, kuinka pian sen voi antaa poikasille?
Annetaanko se pipetillä aina vähän kerrallaan? :roll:
Kuinka kauan poikaset syövät artemiaa, ennen kuin siirtyvät esim. pohjatabuihin yms.? [;)]
Onko kenelläkään omaa kasvatustietämystä artemian kasvatuksesta? Olen kuullut että purkissa jossa niitä pitää on oltava paljon hapekasta vettä, eli kuinka usein sitä pitää vaihtaa?
Kiitos vastuksista, itse kun en tiedä artemiasta juuri mitään.. :?
Altaat 250-litraa, 90-litraa + 65-l rapula sekä 180-litran malawiprojekti
Lisää kuvia
amanda
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: LAS

Viesti Kirjoittaja amanda »

Joulutonttu kirjoitti:Jos alan sitten artemiaa viljellä, kuinka pian sen voi antaa poikasille?
Annetaanko se pipetillä aina vähän kerrallaan? :roll:
Kuinka kauan poikaset syövät artemiaa, ennen kuin siirtyvät esim. pohjatabuihin yms.? [;)]
Onko kenelläkään omaa kasvatustietämystä artemian kasvatuksesta? Olen kuullut että purkissa jossa niitä pitää on oltava paljon hapekasta vettä, eli kuinka usein sitä pitää vaihtaa?
Kiitos vastuksista, itse kun en tiedä artemiasta juuri mitään.. :?
Artemia kuoriutuu 24- 28 tunnissa, ja se on ravintopitoisinta juuri kuoriutuneena. Minä annan artemian aina pakastimen kautta, eli pakastan ne ensin. Lisää hommaa, mutta eipähän tarvitse pelätä hydroja (polttiaiseläimiä). Hiljalleen oppii antamaan poikaisille oikean määrän, aluksi kannattaa antaa mieluummin reilusti, ja siivota sitten syömättä jääneet pois.

Olen antanut poikasille artemian lisäksi murskattuja pohjatabuja, jolloin ne hiljalleen tottuvat myös niihin. Eikä se artemia pahalle maistu isompienkaan poikasten suussa. [;)]

Artemian kasvatukseen on olemassa kaikenlaisia hienoja vekottimia, mutta minä kasvattelen niitä sellaisella "karvalakkimallilla". :mrgreen: Eli laitan vain laakeaan astiaan (esim iso rasian/ämpärin kansi) vettä ja merisuolaa, artemian munat perään ja akvaarion lampun päälle lämpimään. Aina ohikulkiessani sekoittelen lusikalla happea veteen. Hyvin ne artemiat tälläkin menetelmällä kuoriutuvat. Tietenkin jos on ylimääräinen ilmapumppu, niin hapetus astiaan on tietenkin vain plussaa.

Helppoa kuin heinänteko. [;)]
Ken kuuseen kurkottaa, se käpyjä poimii
rottinkiwailer
Member
Member

Olisiko kellään artemian munia sen verran että pääsisin alkuun?? Mulla poikaset kuoriutuivat eilen ja niitä on paljon.. :) Vielä on joitain kuoriutumatta.. Eli jos aluksi yritän ruokkia jollain muulla keinolla niitä ja sit jos joku lähettäisi postin kautta artemiaa niin sit jatkaisin sillä. Voiko muuten akvaan laittaa nyt General Tonicia, ku kiilakylkien mukana tuli joku bakteeri joten aine pitäisi laittaa, mutta kestääkö poikaset sitä??
Joulutonttu
Advanced Member
Advanced Member

Päästin tänään poikaset partiksenpoikasien joukkoon, näyttävät pirteämmiltä, kuin poikashäkissä (=karkkirasiassa). Ne touhuavat pohjalla, ja olen jo muutaman kerran nähnytkin, kuinka poikanen syökin! :D
Ovat kasvaneet kamalasti! Ruokkinut olen murskatuilla pohjatabuilla (likoeläinviljely epäonnistui) joita ovat ihan hyvällä halulla syöneet. Pitää varmaan kokeilla kananmunankeltuaista... [;)]
Lisää kuvia
rottinkiwailer
Member
Member

Ensimmäiset poikaset ovat kuoriutuneet perjantaina joten niille varmaan täytyy huomenna alkaa antamaan jo ruokaa eli jos aloitan kananmunankeltuaisella ja sitten annan välillä murskattuja pohjatabuja, olisiko hyvä idea?? Kuinka useasti päivässä poikaset täytyy ruokkia ja kuinka paljon ruokaa tulee antaa kerralla?? entä jos ei ole lääkeruiskua niin miten sitten saan poikasille murskattua ja liotettua ruokaa??
amanda
Senior Member
Senior Member

rottinkiwailer kirjoitti:Ensimmäiset poikaset ovat kuoriutuneet perjantaina joten niille varmaan täytyy huomenna alkaa antamaan jo ruokaa eli jos aloitan kananmunankeltuaisella ja sitten annan välillä murskattuja pohjatabuja, olisiko hyvä idea?? Kuinka useasti päivässä poikaset täytyy ruokkia ja kuinka paljon ruokaa tulee antaa kerralla?? entä jos ei ole lääkeruiskua niin miten sitten saan poikasille murskattua ja liotettua ruokaa??
Joo, ehdottomasti kannattaa aloittaa ruokkiminen. Ihan hyvältähän tuo ruoka kuulosta, mutta artemiat olisivat kyllä parhaita. Munankeltuainen sotkee ihan jumalattomasti, ja vettä saa vaihtaa joka ruokinnan jälkeen.

Minä ruokin ihan pieniä viisi kertaa päivässä, ja kun ne vähän siitä kasvavat, niin neljä kertaa. Ruoan oikean määrän löytää kokeilemalla, mieluummin ensin vähän liikaa ja ylimääräiset pois, kuin liian vähän.

Lääkeruiskuja saa jokaisesta apteekista. Ne eivät montaa senttiä maksa, ja ovat monikäyttöisiä (minä imaisen niillä myös ruoanjämät pois) Kannattava sijoitus. [;)]
Joulutonttu
Advanced Member
Advanced Member

Poikaset ovat kasvaneet kauheasti, mutta niilläkin on suuria kokoeroja. :)
Kai poikaset löytävät akvaarion pohjalta ruokaa, esim. joitan pieniä ötököitä tai ruoantähteitä?
Ruokkia olen yrittänyt heittämällä akvaarion pohjalle murskattua pohjatabua, kai ne sitä sieltä löytävät? [;)]
Partiksenpoikaset eivät ole monnisiin kiinnittänyt mitää huomiota, onneksi! :D
Lisää kuvia
rottinkiwailer
Member
Member

Mun monniset ovat nyt kuoriutuneet ja laitoin tänään sinne murskattua pohjatabua ja kyllä ne näytti syövän sitä.. Ajattelin tuossa, että jos kokeilen likoeläinten viljelyä ja annan huomenna sitä, kun en ehdi saada artemiaa vielä huomenna. Mutta eiköhän se pikkuhiljaa ala onnistua. Täytyy vain yrittää se lääkeruisku jotenkin muistaa ostaa.
Kuinka pitkään pidätte poikaset "poikashäkissä"??
amanda
Senior Member
Senior Member

rottinkiwailer kirjoitti: Kuinka pitkään pidätte poikaset "poikashäkissä"??
Nin pitkään, että ne ovat tarpeeksi isoja poispäästettäviksi... [;)]

Eli riippuu ihan kalaseurasta. Alkuun, kun laskin poikaset takaisin isoon altaaseen vanhempiensa ja avainten sekaan, kasvatin ne melko suuriksi. Kun liikakansoitus rupesi uhkaamaan, kasvatin poikasia ihan myyntikokoisiksikin "poikashäkissä" (se on ollut tosi iso muovilaatikko, vallan söpön näköinen akvaariossa kellumassa :roll: ).

Nyttemmin olen pystyttämässä poikasille ihan omaa akvaariota (huomattavasti helpompaa ja sisustuksellisesti miellyttävämpi vaihtoehto). Aion kuitenkin tulevaisuudessakin kasvattaa poikaset alkuun kelluvassa karkkirasiassa, ja kun saan ne sen kokoisiksi että kunnolla syövät, ne pääsevät omaan akvaariooonsa.

Minulla on siis leopardimonnisia, mutta melko samanlaista hoito on kuin kuparisillakin. Leopardeilla olen kylläkin huomannut, että artemialla ruokittuna poikaskuolleisuus on huomattavasti pienempää kuin kuivaruoalla. En tiedä onko näin muilla monnisilla, kun en ole muita kasvatellut.
rottinkiwailer
Member
Member

Nyt on poikasia kuollut ku artemian saanti viivästyi eli tulevat vasta tänään postissa ja ne on lepomunia eli pitää laittaa kasvamaan.. Kuinka paljon merisuolaa täytyy olla jos laittaa kasvamaan laakeaan astiaan ja astian lampun päälle ja kuinka paljon munia sinne?? No jos tämä ensimmäinen kasvatuskokeilu menee mönkään niin jatkuvastihan nuo munivat niin eikö uudestaan vaan.. Miten tuon artemian kasvatus jos niitä ei jatkuvasti tarvitsekaan, miten niitä säilötään,jne..??
memma
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja memma »

rottinkiwailer kirjoitti:Miten tuon artemian kasvatus jos niitä ei jatkuvasti tarvitsekaan, miten niitä säilötään,jne..??
Ylimääräiset artemiat voi pakastaa, ovat siten paremmin monnisenpoikasten saavutettavissakin kun vajoavat pohjalle. Joku (Teemu?) oli kokeillut kahvinsuodatinpusseja tähän tarkoitukseen. Haulla löytynee, samoin kuin reseptit tuohon vatikasvatukseen..?

Ne lepomunathan säilyvät pitkiä aikoja.
528 l: Corydoras sterbai, L-134, Liosomadoras oncinus, Platydoras costatus, Megalechis thoracata, Moenkhausia pittieri
125 l: Corydoras pygmaeus, Neocaridina davidi var. red, Poecilia wingei
120l: L. oncinus, P. wingei
amanda
Senior Member
Senior Member

rottinkiwailer kirjoitti: Kuinka paljon merisuolaa täytyy olla jos laittaa kasvamaan laakeaan astiaan ja astian lampun päälle ja kuinka paljon munia sinne?? No jos tämä ensimmäinen kasvatuskokeilu menee mönkään niin jatkuvastihan nuo munivat niin eikö uudestaan vaan.. Miten tuon artemian kasvatus jos niitä ei jatkuvasti tarvitsekaan, miten niitä säilötään,jne..??
Minulla on laakeassa astiassa reilu puoli litraa vettä, vajaa kaksi teelusikallista merisuolaa ja noin pari teelusikallista artemianmunia. Tarkkoja määriä en osaa antaa, kun laitan aina arviolta sen verran kun on ennenkin tullut laitettua.. :roll:

Jos poikasia on paljon, kannattaa määrää tietenkin lisätä. Minä kasvatan kerralla vain 10-20 poikasta, kun ei oikein tilat riitä isompiin satseihin. Tuo em määrä riittää niille, kun pitää kokoajan "pöntön pörisemässä".

Minä laitan kaiken artemian pakkasen kautta, eipähän tarvitse hätäillä niiden hydrojen takia, ja ylijäämät jäävät kätevästi pakastimeen säilöön.

Eli homma hoituu näin: Laitan ensin taskulampun valaisemaan kannen jonkun kulman, jotta artemiat kerääntyisivät sinne. Otan kuuma rommi-lasin (siis on todella tärkeää että lasi on juuri oikea :mrgreen: ), viritän siihen kahvin suodatinpussin ja imaisen lasten lääkeruiskuun artemioita . Ruiskutan artemiat kahvinsuodattimeen ja annan valua. Toistan pari kertaa, niin että pussiin tulee sopiva määrä ötököitä, leikkaan pussin pienemmäksi, taitan kiinni, käärin elmu-kelmuun ja laitan pakastimeen. Sieltäpä niitä on sitten kätevä ottaa.

Artemian viipyessä kannattaa turvautua tässäkin keskustelussa usein mainittuun keltuaiseen.

Kun monniset hoksaavat kutemisen hauskuuden, ne tosiaankin tekevät sitä mielellään uudestaakin. [;)]
rottinkiwailer
Member
Member

Kyllä poikaset olivat kuolleet kun ei ollut vesi kunnolla vaihtunut, mutta nyt on akvan lasit täynnä uusia munia, pitäisi kerätä talteen ja aloittaa uudestaan.. Artemian lepomunatkin tulivat eli pitäisi laittaa viljelmät pystyyn niin eiköhään ala onnistua..:)

--------------------

Nyt on munat taas kerätty talteen, niitä oli ihan mielettömästi.. Eli onko tuo aina yksi satsi ku laitetaan puoli litraa vettä, jne..?? eli ku on sähkölampulla tiiraillut ja poiminut artemiat lääkeruiskulla niin sit laitetaan uusi satsi hautumaan vai miten??
amanda
Senior Member
Senior Member

rottinkiwailer kirjoitti:Nyt on munat taas kerätty talteen, niitä oli ihan mielettömästi.. Eli onko tuo aina yksi satsi ku laitetaan puoli litraa vettä, jne..?? eli ku on sähkölampulla tiiraillut ja poiminut artemiat lääkeruiskulla niin sit laitetaan uusi satsi hautumaan vai miten??
Juuri niin. Tai sitten jos poikasia on tuhottomasti (niinkuin kuparisilla on tapana :mrgreen: ), niin voi pitää kahta astiaa vierekkäin. Eli laittaa niihin artemiat eri tahdissa tulemaan, jolloin niitä valmistuu kokoajan, eikä jää 24 tunnin väliä erien välille.

Kerralla voi tehdä isommankin satsin kuin tuo minun esimerkkini, varsinkin jos poikasia on paljon.

Olipas taas harvinaisen sekava selitys... :roll:
rottinkiwailer
Member
Member

Laitoin eka artemiasatsin hautumaan, tuolla "karvalakki"-mallilla.. Saa nähdä mitä tapahtuu.. :) Kehittyykö tuossa astiassa jatkuvasti lisää vai pitääkö aina laittaa uusia satsi uudestaan?? Kuinka paljon määrällisesti artemiaa tulee tuosta yhdestä satsista?? Jos ne laittaa pakkaseen niin pitääkö ne ensin sit sulattaa ku antaa poikasille ja kuinka paljon suunnilleen annetaan kerralla??
teemu7117
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja teemu7117 »

rottinkiwailer kirjoitti:
Miten tuon artemian kasvatus jos niitä ei jatkuvasti tarvitsekaan, miten niitä säilötään,jne..??

Ylimääräiset artemiat voi pakastaa, ovat siten paremmin monnisenpoikasten saavutettavissakin kun vajoavat pohjalle. Joku (Teemu?) oli kokeillut kahvinsuodatinpusseja tähän tarkoitukseen. Haulla löytynee, samoin kuin reseptit tuohon vatikasvatukseen..?
Juu eli minä olen tosiaankin valutellut artemiantoukkia kahvinsuodatinpussin pohjalle ja leikannut suodatinpussista ylimääräisen osan pois ja laittanut pussinpohjan toukkineen pakastimeen pakasterasiaan. Suodatinpussista voi sitten leikata aina pienen palan irti ja antaa kalanpoikasille.

Etuna on se, että toukkia voi kasvatella isomman läjän valmiiksi ja joka kerta poikasia ruokkiessa (monta kertaa päivässä) ei tarvitse toukkia imutella tai keräillä erikseen vaan ainoastaan napsaista pakkasesta pieni pala "toukkamassaa" poikasille.

Artemian pakastamisen etuina ovat myös se, että pakastettu toukka painuu pohjaan poikasten ulottuville ja elävän artemian ruokinnan mukana mahdollisesti tulevat hydrat eivät innostu valloittamaan poikasammeita.

Tuon linkin takana artemiasta ja monnisten poikasista.
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... et+kutivat
rajatapaus87
Starting Member
Starting Member

Re: Albiinomonniset kutivat, apua!

Viesti Kirjoittaja rajatapaus87 »

Jatkan tähän samaan ketjuun.
Ensimmäisen kerran keräsin kudun tuollaiseen muoviseen siivilään, jonka päällystin sukkahousuilla ja kelluu tuolla akvassa.
Joku sanoi että munat ovat pilalla jos muuttuvat valkoisiksi.. noh meillä ne oli lasissa vaalean läpinäkyviä ja keskellä valkoinen piste.. oliko munat jo valmiiksi siis suutareita? Minkä värisiä munien kuuluu olla, että niistä tulee poikasia?
440l seurala ja karvaisia ja karvattomia lapsosia
Kana +-yksipantteri
Advanced Member
Advanced Member

Re: Albiinomonniset kutivat, apua!

Viesti Kirjoittaja Kana +-yksipantteri »

Minulla vaaleat munat ovat olleet hyviä. Sen sijaan jos kutu muuttuu kellertäväksi, niin se on pilalla.
100, 235 ja 525 litraiset seuralat + 50 litrainen rasbora-allas.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”