Kierteisistä

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
tetranen_
Member
Member
Viesti:

Kierteisistä

Viesti Kirjoittaja tetranen_ »

No kun mulla on tossa akvaariossa hiekkapohja. :P Ja hiekkaanhan suositellaan kierteisiä, mutta kun minua aika lailla inhottaa ajatus siitä, että koko ajan vain lisääntyvät ja lisääntyvät rumat limaiset kotilot valtaavat akvaarion :mrgreen: Mitä hyötyä noista kierteisistä on? :? Eikös ne möyhi hiekkapohjaa ettei se mene tukkoon? Mitäs muita hiekkapohjan hoito mahdollisuuksia olisi, kuin nuo kierteiset? :roll: Sanokaapas, kannattaisko mun hankkia kierteisiä :mrgreen: Akvaarion alkuvaiheissa (kun siellä oli vasta vesi ja hiekka) sinne ilmestyi yksi kierteinen, en tiedä mistä, mutta menin äkkiä ottamaan sen sieltä pohjasta pois :twisted: Lisäksi otin tänään akvaariosta pois pienen pienen kotilon :| näytti postitorvikotilolta, eikös ne ollut semmoisia "spiraalin" muotoisia :D
amanda
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: LAS

Viesti Kirjoittaja amanda »

Kyllä niitä kierteisiä kannattaa hommata. Ne ovat hyödyllisiä, ja tarkemmin katsottuna melkein söpöjä. [;)]

Kierteiset eivät lisäänny räjähdysmäisesti riesaksi asti, ellet jatkuvasti ruoki kalojasi liikaa. Normaalisti niistä ei ole kuin hyötyä, ja päivän ne viettävät hiekan sisällä näkymättömissä. Valojen sammuttua ne muuttuvat ilmaiseksi, ahkeraksi työvoimaksi. Kannattava hankinta! :)
Ken kuuseen kurkottaa, se käpyjä poimii
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Re: Kierteisistä

Viesti Kirjoittaja millia »

tetranen_ kirjoitti:minua aika lailla inhottaa ajatus siitä, että koko ajan vain lisääntyvät ja lisääntyvät rumat limaiset kotilot valtaavat akvaarion :mrgreen:
So not? Kierteiset on aika visusti hiekan seassa ja kasvien juurella varjossa päiväsaikaan. Yöllä akvassa jyllää satojen kierteisten meri mönkimässä ja mässäämässä ruoan ja kasvin jämiä. Päivällä saa kauan etsiä että yhdenkin löytää (löytää jos tietää mistä etsiä)
Hyödyt:
-mönkii hiekan seassa, kuohkeuttavat
-syövät kuolevia kasvin osia
-syövät levää
-syövät ruoan jämät
Haitat:
-yliruokinnalla ylilisääntyvät ja voivat päivisinkin olla näkösällä
-Flubenolilla kuolevat ja kuolleet kotilot on aika hankala kerätä hiekan seasta, pilaavat vettä

Kierteissarvikotilot eivät ole välttämättömyys. Pohjaa voi sörkkiä ajoittain veden vaihdon yhteydessä ja muutenkin pitää vähän tarkemmin imuroida pohja.

Postitorvikotiloton sellaisia pieniä, litteitä, pyöreitä ja ruskeita. Juu ja kuori on spiraalilla.
ripa
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja ripa »

Menee vähän asian vierestä, mutta ajattelin kysyä kuinkahan suureksi nuo kierteiset kasvavat?
Tili tuli, tili meni, kalat välistä sen veti...
jaba
Member
Member

Viesti Kirjoittaja jaba »

Itsellä suurimmat, mitä olen nähnyt, ovat n.2,5cm pitkiä.
Monika
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Monika »

Kysympä tässä samassa,että miten lasista saa poistettua kotiloiden limajäljet?
En saa lähtemään niitä millään!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”