Tätä ei haulla löydy :)
Valvoja: Moderaattorit
-
- Junior Member
Tältä näyttää tänään 8.1.06, muuten kaikki ennallaan paitsi että pari laihaa poikasta on kuollut edellisetä bostauksestani. Muut jakselevat hyvin ja syövät hienoksi jauhettua kuivaruokaa. Ruokaa tulee se jo mainitsemani 1/4ml / joka toinen tunti, paitsi yöllä eli illalla vikaks pikkusen enempi. Vettä vaihdan nyt joka ilta 60L. Vedenlämmön olen nostanut 32*c. Poikasia on tänään tapahtuneen laskenta session jälkeen saatu 100% varmuudella 36 + loput n.10kpl. Kasvatusallas on hankittu ja uudestaan silikonattu, ja tekniikkaa alustavasti kasattu (muutamia kuvia täälä). Nuukana miehenä
rakentelin edellisestä kudetusaltaan matosta ja muutamasta jämä palasta Eheim 2317 (1000L / h) ulkopumpulle oman mattosuodattimen. Pöntössä on kyllä sitten massat erikseen jotka ovat kypsyneet n.viikon. Maton ns. etu osa on ollut koko ajan käytössä ja nyt muovipussissa pienessä määrässä altaan vettä, joten se on heti käyttövalmis kunhan saan vedet huomenna altaan sisään. Poikaset siirrän uuteen kotiinsa loppuviikosta.

-
- Junior Member
Siirsin tänään kaikki 45 poikasta kasvamaan kasvatusaltaaseen, eli kuukausi kudusta.
Yksi poikanen oli kuollut päivällä, epäilen kidusloisiin joten siirron yhteydessä laitoin altaaseen merisuolaa sen perinteisen nyrkin / 100L.
Veden lämpö on 32*c ja olen ajatellut että nostan sen huomenissa sinne 33*c vai pitäisikö nostaa heti? Edelleen poikaset saavat joka toinen tunti pölymäistä home made kuivaruokaa ( paitsi yöllä ). Pitäisikö poikueelle viritellä ns. yövalo vai antaa altaan olla yön yli pimeä?
Nyt sitten varmaan sormet ja varpaat ristiin että ei ala "Ei toivottujen" tapahtumien sarja...
Yksi poikanen oli kuollut päivällä, epäilen kidusloisiin joten siirron yhteydessä laitoin altaaseen merisuolaa sen perinteisen nyrkin / 100L.
Veden lämpö on 32*c ja olen ajatellut että nostan sen huomenissa sinne 33*c vai pitäisikö nostaa heti? Edelleen poikaset saavat joka toinen tunti pölymäistä home made kuivaruokaa ( paitsi yöllä ). Pitäisikö poikueelle viritellä ns. yövalo vai antaa altaan olla yön yli pimeä?
Nyt sitten varmaan sormet ja varpaat ristiin että ei ala "Ei toivottujen" tapahtumien sarja...

-
- Junior Member
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: OAS
Vesi lorisee taustalla - aika jo vaihtaa vesiä altaista (ois ollut jo aiheellista alkuviikosta). Aloitin parin vuoden tauon jälkeen työt, niin on jäänyt hiukan toisarvoiseksi nuo fisu parat.
Väsy ku on näin alussa kun uutta arkea opettelee. Mutta jospa se tästä ku tähän tottuu...
Eilen oli vielä kaikissa altaissa uivia poikasia, jopa kiekot antoivat poikasten olla niin pitkään hengissä, taisi joku muu sitten syödä ne. Lehtikaloillakin näytti poikasia uivan, mutta nekin on nyt häipyneet. Niin ja sitten nuo poikaset joita olen kasvattanut - ne on nyt tosi söpöjä! Pysyisivätkin tuollaisina aina. Ihania mini lehtareita, raitoineen päivineen.
Janne onkin päässyt jo jännittävän pitkälle ! Nyt vaan peukut pystyyn, että poikaset jaksavat kasvaa ja kehittyä. Itse en ole koskaan pitänyt nuille lehtikalan poikasille yöllä valoa, vain kiekoille kun niillä on kutualtaassa ollut poikasia.

Eilen oli vielä kaikissa altaissa uivia poikasia, jopa kiekot antoivat poikasten olla niin pitkään hengissä, taisi joku muu sitten syödä ne. Lehtikaloillakin näytti poikasia uivan, mutta nekin on nyt häipyneet. Niin ja sitten nuo poikaset joita olen kasvattanut - ne on nyt tosi söpöjä! Pysyisivätkin tuollaisina aina. Ihania mini lehtareita, raitoineen päivineen.
Janne onkin päässyt jo jännittävän pitkälle ! Nyt vaan peukut pystyyn, että poikaset jaksavat kasvaa ja kehittyä. Itse en ole koskaan pitänyt nuille lehtikalan poikasille yöllä valoa, vain kiekoille kun niillä on kutualtaassa ollut poikasia.
-
- Junior Member
Täälä molemmat pariskunnat pitävät omia kosinta menojaan taas. Kasvualtaaseen siirretyistä poikasista on kaks laihinta kuollut joten pystöluku on nyt 43kpl. Vettä vaihtelen joka ilta sellasen 120L ja muutenkin hoitorutiinit jatkuu entiseen malliin.
13.1.06
18.1.06
Poikasista alkaa pikku hiljaa näkemään kumman vanhemman väritys on poikaselle suotu.
13.1.06
18.1.06
Poikasista alkaa pikku hiljaa näkemään kumman vanhemman väritys on poikaselle suotu.
Jaa, mielenkiintoista. Muistelen, että silloin keväällä kun viimeksi noilta kuoriutui poikaset oli ph kai jotain 6,5-6,7. Isossa altaassa ph on siis nyt ollut 6,8-6,9 (joskus jopa 7) ja ovat muutamaan kertaan kuteneet eikä munat olleet valkoisia muutamaa lukuunottamatta. Nyt kutualtaassa on kaikki, ph oli n. 7,14. Tuo nykyinen 6,8 saattaa riittää tai sitten ei. Kiva kuitenkin tietää.JanneH kirjoitti:Mulla on ph 7 tienoilla pikkusen taitaa olla jopa ylikin, ja vedenlämpö on 29,5 josta sitä eletaan vaiheittain nostelemaan kun poikue kuoriutuu jne.
Mulla on Aquaball suodattimen koreissa Eheim Substratpro suodatin massaa. Tolla täällä mennään.

Ps. Mihin saakka aiot nostaa lämpötilaa poikasten kuoriutuessa ja miksi? Siis ajattelin, että pitäisikö sen juuri kuoriutuneille poikasille olla korkeampi?
-
- Junior Member
Kun poikaset kuoriutuu nostan lämmön 30*c ja seuraavaksi nostan lämpöä 2viikkosille poikasille 31*c ja noin kolmen viikonkohdalla nostan lämmön 32*c. Nyt on poikasilla ollut vedenlämpö 32*c sekä oli vanhempien seurassa kuten nyt kasvualtaassakin. Jostain täältä AW:stä olen lukenut tuosta lämmön nostamisesta ja sen tuomista hyödyistä, poikaset oppivat uimaan nopeammin ja kasvavat nopeammin jne (muistaakseni).
Hyvä tietää, pistin itsellenikin ylös.JanneH kirjoitti:Kun poikaset kuoriutuu nostan lämmön 30*c ja seuraavaksi nostan lämpöä 2viikkosille poikasille 31*c ja noin kolmen viikonkohdalla nostan lämmön 32*c. Nyt on poikasilla ollut vedenlämpö 32*c sekä oli vanhempien seurassa kuten nyt kasvualtaassakin. Jostain täältä AW:stä olen lukenut tuosta lämmön nostamisesta ja sen tuomista hyödyistä, poikaset oppivat uimaan nopeammin ja kasvavat nopeammin jne (muistaakseni).

Voi noita kiekkoja. Imuroin vedenvaihdon yhteydessä ne kolme päivää vanhat hedelmöittymättömät munat pois tuolta ja voi kun vastustus oli kova! Niin kovasti ne yrittivät nokkia letkua ja puolustaa hölmöjä muniaan. Koskakohan ne olisivat tajunneet, ettei niistä mitään tule?

-
- Junior Member
Täälä mennään kuten ennenkin.
Vedenvaihto joka ilta.
Ruokinta ( K = kuivaruoka, RM = Räkmix)
7.00: ½ml K + pala RM
10.00: K
12.00: K
14.00: K
16.00: K
18.00: K
18.30 Vedenvaihto
20.00: RM
21.00: K
10.00 ja 12.00 ruokinnan hoitaa automaatti (n.1ml / kerta) ja loput joko minä itte tai vaimo.
43 pystöä uiskentelee ja koko on n.~3cm - ~3,5cm
Väritykset on jakautunut aika 50/50.
Pariskunta on kutenut kahdesti poikasten erotuksen jälkeen ja molemmilla kerroilla on munat hedelmöittynyt ja hoidettukin muutaman päivän mutta sitten ne on yhdessä ne mutustellut suihinsa. Tosin molemmilla kerroilla kutu ollut kohtuu pieni n.40 munaa. Ja käsittääkseni kuuluu asiaan että emot mussuttaa munat suihinsa siinä tapauksessa jos koko on pieni tai homehtuu syystä tai toisesta? Vai miten on (toisaalta ota nyt sit selvää kalan sielunelästä
)? Ja kuten Tuukkis tuola toisaalla sanoi saa tosiaan unohtaa kaikki muut menot, mutta sounot
ompahan hyvä syy pysyy kotona 
Vedenvaihto joka ilta.
Ruokinta ( K = kuivaruoka, RM = Räkmix)
7.00: ½ml K + pala RM
10.00: K
12.00: K
14.00: K
16.00: K
18.00: K
18.30 Vedenvaihto
20.00: RM
21.00: K
10.00 ja 12.00 ruokinnan hoitaa automaatti (n.1ml / kerta) ja loput joko minä itte tai vaimo.
43 pystöä uiskentelee ja koko on n.~3cm - ~3,5cm
Väritykset on jakautunut aika 50/50.
Pariskunta on kutenut kahdesti poikasten erotuksen jälkeen ja molemmilla kerroilla on munat hedelmöittynyt ja hoidettukin muutaman päivän mutta sitten ne on yhdessä ne mutustellut suihinsa. Tosin molemmilla kerroilla kutu ollut kohtuu pieni n.40 munaa. Ja käsittääkseni kuuluu asiaan että emot mussuttaa munat suihinsa siinä tapauksessa jos koko on pieni tai homehtuu syystä tai toisesta? Vai miten on (toisaalta ota nyt sit selvää kalan sielunelästä

-
- Junior Member
Koko projekti alkoi 14.12.05 kun kutu tapahtui.
1.2.06 kuva I
1.2.06 kuva II
1.2.06 kuva III
1.2.06 kuva IV
Ja kaikki kuvat kudusta on täällä
1.2.06 kuva I
1.2.06 kuva II
1.2.06 kuva III
1.2.06 kuva IV
Ja kaikki kuvat kudusta on täällä
-
- Junior Member
Eipä uutta maan ja taivaan välissä. Sanoisin että ens kuun puol välin tietämissä alkaa olemaan poikaset myynti koossa eli n.6cm luokkaa. Taas tuossa viikko sitten annoin poikasille merisuolaa nyrkki / 100L ja yksikään poikanen ei siis ole kuollut eikä antanut muutenkaan mitään uutta tai poikkeavaa oiretta / merkkiä että jokin hätä olisi.
Jonkin verran tullut kyselyä miksi sitä suolaa annan kerran kuussa?
Yksinkertasesti siksi että olen tämmöisen vinkin kokeneempien kasvattajien teksteistä poiminut ja itselläni on ainakin hyvät kokemukset tästä täysin luonnon "lääkkeestä".
Jonkin verran tullut kyselyä miksi sitä suolaa annan kerran kuussa?
Yksinkertasesti siksi että olen tämmöisen vinkin kokeneempien kasvattajien teksteistä poiminut ja itselläni on ainakin hyvät kokemukset tästä täysin luonnon "lääkkeestä".
Tuota minäkin olen suunnitellut tekeväni (suolan käyttöä silloin tällöin) jos poikasia ilmaantuu, kutua kyllä on kahdessakin altaassa jatkuvasti.JanneH kirjoitti:Jonkin verran tullut kyselyä miksi sitä suolaa annan kerran kuussa?Yksinkertasesti siksi että olen tämmöisen vinkin kokeneempien kasvattajien teksteistä poiminut ja itselläni on ainakin hyvät kokemukset tästä täysin luonnon "lääkkeestä".

-
- Junior Member
En ole lääkinnyt poikasia millään kemikaalilla kertaakaan koska siihen ei ole yksinkertaisesti ollut mitään tarvetta. Merisuolaa olen antanut ensimmäisen kerran poikasille kun ne olivat n. 4viikkoa kudusta ja siitä eteenpäin ~4viikon välein joka iltaisen vedenvaihdon jälkeen.Misu kirjoitti:Sitä kysyisin, että kuinka aikaisin poikaset kestävät/sietävät tuota suolaa eli mistä lähtien sitä voisi ennaltaehkäisevästi alkaa altaaseen lykkäämään ja kuinka usein? Oletko JanneH joutunut lainkaan lääkitsemään poikasia millään kemikaalilla?
OT: uusi +100 munan poikue kuoriutuu para aikaa, eli taas alkaa hommelit alusta. Tällä kertaa vaan yhtä poikuetta viisaampana
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Tosin säästän kaikkia ihmisiä joten siitä en pidä erillistä päiväkirjaa

//EDIT: Sinällään huonoja uutisia, isossa altaassa 720L alkaa muodostumaan pariskuntia ja nyt siellä on 100% kaksi pariskuntaa. Ehkä jopa kolme (? kolmannesta ei ihan 100% varmuutta?). Toinen pariskunnista on Sun merah (koiras, ikää n.3v) ja Red Turqoise (naaras, ikään.1,5v) kutivat taas eilen mutta onneksi munat katosivat yön aikana parempiin suihin kun tahallaan jätin yö valot veks. Kolmas ei 100 varma pariskunta olisi Red turqoiseja molemmat. Ja sitten on yks Blue Diamond (uros, koko L) jonka naaras kuoli n. 9kk sitten kutu stressiin kun ei saanut rauhassa kutea ja ei oikeen tunnu hyväksyvän uutta kumppania jonka seurauksena välillä terrorisoi kaikkia muita asukkeja. Luulen että sille pitäisi löytää kans uusi isompi ja väljempi koti. Eli kohta voi olla poikueen lisäksi myynnissä muutama pariskunta + tuo yksinäinen kiekko joka ei tunnu löytävän uutta paikkaaansa parvessa ilman naarastaan.
EDIT2: Uusi poikue siirretty kasvamaan kasvualtaaseen. Kuvia täällä. Ainoa muutos rutiineihin on se että vettä vaihtuu nyt altaasta 200L joka ilta, kun kaikki poikaset ovat samassa tankissa.
EDIT3: Poikue siirretty myyntiin.
EDIT4: Lähes kaikki poikaset myyty, mutta huoli pois arvoisat kiekkoilijat. Jatkoa seuraa kokoajan, joten kannattaa kysellä vaikka YV:nä...
EDIT5: Kaikki MYYTY! Kysele YV:llä onko tarjolla.