Malaweita 180litraiseen...
Valvoja: Moderaattorit
Malaweita 180litraiseen...
Kiitos, Sannakatjan, meihin iski varsinainen Malawikuume! Tiedustelisinkin, onko mahdollista hankkia Malaweita ko. kokoiseen akvaarioon... Pituutta altaalla on 120cm. Mitkä lajit mahdollisesti sinne sopisivat ja minkä verran niitä voisi siellä asustella? Kaunis kiitos neuvoista 

Aika paljon on just tollasiin 100-200 litrasiin kyselty malawialtaan perustamista tällä palstalla. Kantsii lukea ne ainakin. Itse olen sitä mieltä kun altaalla on jopa 120 cm kuitenkin pituutta, voi pienet lajit tulla kyseeseen. Eli tähtäin sellaisin lajeihin joitten aikuiskooksi ei ilmoiteta ainakaan yli 8-9 cm. Lisäksi sieltä kannattaa suosiolla raakata pois aggressiivisemmat lajit. Tanganjika sopisi varmasti paremmin, mutta pienellä taustaselvittelyllä varmaankin sopivia lajeja malaweistakin löytyy. Voihan tehdä sitten niin, että jos kärpänen puree kunnolla, ostaa isomman altaan ja tosta tulee hyvänkokoinen poikas/karanteeniallas.
Seuraavia lajeja on ainakin ehdotettu pieniin altaisiin:
Labidohromis caeruleus
Pseudotropheus demasoni (>10 kpl parvi)
Cynotilapia afra
...
Vältä seuraavia pienissä altaissa:
Melanochromis-suku
"seepramalawit" lähinnä Metriaclima-suvun jäseniä (kasvaa isoiksi, äkäisiä)
Tämä siis vain lyhyt yhteenveto, kannattaa perehtyä tarkemmin asiaan vielä. Se palkitsee tai ehkäisee ikäviä yllätyksiä.
Seuraavia lajeja on ainakin ehdotettu pieniin altaisiin:
Labidohromis caeruleus
Pseudotropheus demasoni (>10 kpl parvi)
Cynotilapia afra
...
Vältä seuraavia pienissä altaissa:
Melanochromis-suku
"seepramalawit" lähinnä Metriaclima-suvun jäseniä (kasvaa isoiksi, äkäisiä)
Tämä siis vain lyhyt yhteenveto, kannattaa perehtyä tarkemmin asiaan vielä. Se palkitsee tai ehkäisee ikäviä yllätyksiä.
Kiitos neuvoista!
Suurella innolla ollaan tutustuttu foorumin tietoihin ja paljon on jo opittu. Jonkun verran on eroavaisuuksia kalavalinnoissa, mutta luulen, että nyt löytyi kultainen keskitie. Hyviä neuvoja otetaan edelleen vastaan

Heippa MiPiK! Miksi juuri malawit
? Monet tuntuu juuri malaweita kaipaavan ja suunnittelevan. Itse olen suunnittelemassa tanganjika-allasta ja mieleen on tullut että miksi kaikki malawesta haaveilee. Tanganjikasta löytyy myös paljon mielenkiintoisia lajeja, värikkäitäkin. Sopivat monesti paremmin pienempään altaaseen.
Tämä on kyllä OT kysymykseesi liittyen, mutta minua kiinnostaa

Itseäni viehätti ainankin kalojen väritys, sen verran (mikä ei kyllä ollut paljon) tutkiskelin Tanganjikaa niin mielestäni siellä oli todella paljon vähemmän värejä.Minni kirjoitti:Heippa MiPiK! Miksi juuri malawit? Monet tuntuu juuri malaweita kaipaavan ja suunnittelevan. Itse olen suunnittelemassa tanganjika-allasta ja mieleen on tullut että miksi kaikki malawesta haaveilee. Tanganjikasta löytyy myös paljon mielenkiintoisia lajeja, värikkäitäkin. Sopivat monesti paremmin pienempään altaaseen.
Tosin olen kyllä ajatellut että ton pojan 100l vois vaikka laittaa Tanganjika altaaksi, ne ovat ainankin vekkulin näköisiä ne kotilo kutiat?? Sori jos toi on väärä termi!
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Ota rennosti, niin olet virtuoosi!