Loisteputken ostoapua tarvitaan

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
pieni ja isompi akvaario
Junior Member
Junior Member

Loisteputken ostoapua tarvitaan

Viesti Kirjoittaja pieni ja isompi akvaario »

Loisteputkista siis minäkin kyselen.
Eli akvaariossani on 59 cm loisteputki, jonka wattimäärä on 18.
Nyt kun olen netissä tutkaillut noita uusia loisteputkia monessa paikassa eli siis nettikaupoissa, niin yhdessäkään en ole huomannut pituusvaihtoehtoja sille putkelle, siis 18W?! 8O

Kuitenkin luen täältäkin foorumista, että samalla wattimäärällä olevat putket voivat ollakin eri mittaisia....

Onko siis ainoa vaihtoehto ottaa putki tai sen mitat mukaan ja käydä paikallisessa valaisinliikkeessä ostamassa oikeanpituinen akvaariolamppu vai miten te hankitte ja mistä kaupasta ( lähimarketti :mrgreen: vai erikoisliike ) akvaarioihinne ne valaisimien vaihtoputket?

Ja vielä, aika himmeältä näyttää jo tuo lamppu, että olis varmaan jo kiirus hankkia uusi putki siihen.... Nyt vain mietin että onko tuo 18 w ainoa vaihtoehto, kun lamppuosassa oli merkintä 20 W siinä peltilämiskässä :roll:
mariana
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Re: Loisteputken ostoapua tarvitaan

Viesti Kirjoittaja mariana »

pieni ja isompi akvaario kirjoitti: Kuitenkin luen täältäkin foorumista, että samalla wattimäärällä olevat putket voivat ollakin eri mittaisia....
Eivät ole eri mittaisia. [;)] Laittaisin varmaan joko sylvania aquastarin tai philipsin aquarellen jos sinulla on vain yksi putken paikka. Jälkimmäisiä löytyy esim. prismoista ja hintaa on n.10e. Valaisin liikkeistä en ole vielä putkia ostanut joten en tiedä niiden hinta tasoa siellä.
pieni ja isompi akvaario
Junior Member
Junior Member

Kiitos mariana ,
prismaan siis :mrgreen:

Ai niin, voinko / kannattaisiko ostaa isompi eli 20 w lamppu?
Tulee tuohon 112 litraiseen akvaarioon... Ei ole kauheasti kasveja vielä...

Valaisimessa on siis vain yksi putki, värikoodi käsittääkseni 89 ( 18w / 89 ) ja taisi ollakin juri tuo philipsin aquarell, en saanut oikein selvää, kun jostakin syystä tekstit olivat kulahtaneet aikas himmeiksi :roll:
111na
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja 111na »

Nämä T8 tyypin tavalliset putket ovat aina samanmittaisia samassa tehossa. 20 ~ 18W juontunee siitä, että ennen oli nämä samat putket (tosin paksummat) hivenen tehokkaampia (wateissa). Esimerkiksi 150cm oli 65W ja nykyään 58W sekä 120cm 40 ~ 36W. Ehkä valaisimesi on vanha, mutta sama tekniikka toimii hieman erilaisesta luvusta riippumatta.

Tosin kuulemma nykyään on joitain putkia edelleen/uudelleen (?) noilla rinnakkaisilla suuremmilla tehoilla valikoimissa.

Philips 89 on Aquarelle. Prismassa noita on, mutta todella kehno valikoima on muuten siellä, ainakin täällä päin Suomea. En löytänyt edes 830 putkea 15 wattisena. Ei ollut edes Espoon Merituulen Kodin Ykkösen valaisinosastolla. K-raudasta vasta löytyi, vaikkei siinäkään hyllyssä ollut kehumista. (Erikoisliikkeistä löytyy.)

Ihmettelin vain että jos olisin vaikka keittiön työtasolle tarvinnut päivänvaloputken, joutuisin menemään Espoon Olarinluomaan asti Suomen Lamppupalveluun. 8O Jos joku tietää, minne Kirkkonummella on piilotettu putkivalikoimaa, kertokoon ihmeessä.
pieni ja isompi akvaario
Junior Member
Junior Member

kiitos selvennyksestä 111na :)

En ole ihan varma valaisimen iästä, ostin tuon akvaarion tarvikkeineen käytettynä... einkä tullut kysyneeksi sen ikää :roll:
Kuten huomaa, aloitin harrastukseni ihan vasta [:I]

Seisoin loisteputkiosastolla Oulun Biltemassa totaalisen sanattomana pari viikkoa sitten, kun ajattelin mukamas etukäteen etsiä mainion myyntipaikan :mrgreen:

Ei ollut sitten mitään käsitystä niistä putkista, kun ne 18W putket oli ihan väärän näköisiä 8O , mutta olivat kaiketi sitten tavallisiin loisteputkivalaisimiin joita katossa pidetään :roll:

Voi itku, jos valikoima on etelämmässäkin jo huono, mitähän se mahtaapi olla täällä Oulun prismoissa... Onko Oulun läänin akvaarioharrastajilla vinkkejä hyvästä akvaariovalaisimien loisteputkikaupasta Oulun alueella? 8-)

Taidan käydä paikallisessa Hammarin Sähkössä huomenna kysäisemässä putkelle hintaa :mrgreen:
111na
Elite Member
Elite Member

W pit. Ø
15 437 26
18 590 26
30 895 26
36 1200 26
58 1500 26

Tuo yrittää olla taulukko tehosta, pituudesta ja putken halkaisijasta T8 putkilla. Nämä ovat ihan tuiki tavallisia putkia ja ihan samoja katossa, keittiössä, autotallissa, ruokakaupassa ja akvaariossa. ;) Valon spektri on sitten se mikä enimmäkseen on makuasia: toiset käyttävät tavallisia valkoisia putkia ja toiset varsinaisesti akvaarioon tehtyjä ja markkinoituja putkia, jotkut kumpiakin. Kaikkia on monenlaisia värisävyjä.

Paras valikoima sävyjä on erikoisliikkeissä. Erikoisliike akvaarioputkille on akvaariokauppa ja yleisputkille valaisin-, sähkö- tai polttimokauppa.

Kasvit kasvavat hyvin valkoisella valolla, jossa on kaikki aallonpituudet, vaikkakin tarvitsevat kasvuunsa pääsääntöisesti vain punaisia ja sinisiä aallonpituuksia. On todellakin mielipide ja mieltymys, minkälaista suosii, vaikkakin varsin vahvojakin kannanottoja suuntaan jos toiseenkin saa usein lukea.

Itse suosin valkoista valoa, hyvälaatuisia yleisputkia, 3000-6000 Kelvinin värilämpötilassa. Vaikka kyllä joissain altaissa palaa myös mitä sattuu, kun on tullut valaisimen mukana.

-----------------------------------

Mihin 18 wattista voisi sekoittaa? Hmm.. katsonpa vielä uudemmista T5 järjestelmän putkista mittoja. Pituuksia on niissä 563, 863, 1163 ja 1463mm. Näissä teholuokkia on jopa kolme erilaista joka pituudella, löytyy ainakin 14, 21, 24, 28, 35, 39, 48, 54 ja 80 Wattia. Halkaisija T5 putkilla on kuitenkin vain 16 mm, joten eipä ole sekoittamisen vaaraa.

Katselin Biltemasta myös putkia, mutta valikoima oli rajoittunut. Etsimääni 15 wattista ei näkynyt lainkaan.
pieni ja isompi akvaario
Junior Member
Junior Member

Kiitokseni taas 111na :D

Nyt alkaapi hahmottua, että mitä niissä putkissa pitää tarkkailla, eli huomenna painelen shoppailemaan loisteputkia :mrgreen:

Tuo vastauksesi selvensi asian jopa minulle, niin että nyt, kun tiedän mitkä asiat ovat ratkaisevia loisteputken valinnassa, osaan etsiä sen sopivan omaa tarkoitustani varten ja ainahan voin nyt viisastella sille myyjällekin [;)] tyyliin : saisinkos sellaisen päivänvalosävyisen loisteputkilampun, jossa on tehoja 18 w, ja sehän on sitten se 59 senttinen putki :mrgreen:
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Itseasiassa, olen kerran saanut kotimaisesta akvaariokaupasta mukaani 15W akvaariosävyisen putken joka oli oikean paksuinen mutta liian lyhyt valaisimiini. 8-)
pieni ja isompi akvaario
Junior Member
Junior Member

Jaha, maisu, varmasti ihan hyvää tarkoitit kommentillasi :|

Nyt sitten ... shoppailuintoni lopahti ja pettymys valtasi mieleni :cry:

Ei kai se nyt sitten auta kun mittailla tuo putki ja tihrata siitä kaikki mahdollinen teksti irti ja painella sen lapun kanssa paikalliseen sähköliikkeeseen ja ottaa vaihto-oikeudella se putki... [:I]

Mä arvasin että näin tässä käy... :roll: tätä se mun uneni taas tiesi :mrgreen:

kiitos kuitenkin, kun kerroit tuonkin varoittavan esimerkin, maisu :)
Kuka tietää minkä rumban oisin aloittanut taas sen putken kanssa, kaahannut päivittäin n. 100 km edestakaisin vaihtamassa eripituista lamppua... 8O
111na
Elite Member
Elite Member

Unohda tuo! Noissa miniputkissa on joitain ihme juttuja. Itse asiassa epäilen että Maisu muistaa väärin ja se olikin 14 wattinen. Joka tapauksessa erittäin huono akvaarioliike sellainen. :mrgreen:
Maisu
Elite Member
Elite Member

Heh, älä nyt sentään masennu. :D Mahdollisuus väärän mittaisen ostamiseen on olematon 18W:n putken kohdalla, mutta noita lyhimpiä 15W todella tehdään myös lyhyempinä tällaiseen erikoiskäyttöön.
pieni ja isompi akvaario
Junior Member
Junior Member

111na, okei [;)]

Otan huomenna härkää sarvista :twisted:
tai sitten vain ostan pohjakalojen ruokaa :roll:

Mutta ostan kuitenkin jostakin sen pahuksen lampun ja kerron vaikka kokemukset tapauksesta :?
Maisu
Elite Member
Elite Member

111na kirjoitti:Itse asiassa epäilen että Maisu muistaa väärin ja se olikin 14 wattinen. Joka tapauksessa erittäin huono akvaarioliike sellainen. :mrgreen:
Ei ollut 14W eikä ollut huono liike. :D Mutta niin ihme juttu se oli ettei kenellekään meistä tullut moinen mahdollisuus edes mieleen, ja ilmeeni oli takuulla näkemisen arvoinen kun aloin sovitella putkea kotona valaisimeen.
pieni ja isompi akvaario
Junior Member
Junior Member

Ai, en huomannut maisun uutta viestiä [:I]

En masennu näin vähästä [;)]
Lähden löytöretkelle, siis huomenna :mrgreen:

Mun asiat kun tuppaa yleensä menemään Murphyn lakien mukaan : jos jokin asia voi mennä pieleen, se kans menee [}:)]

Tämän takia kyselin niin tarkkaan, että minimoisin mahdollisen vahinkotapahtuman 8-)
111na
Elite Member
Elite Member

"Lämmin valkoinen" n. 3000 Kelvinä. Aurinko matalalla taivaalla.
"Neutraali valkoinen" n. 4000 K. Auringonpaiste.
"Päivänvalo" 5000-6000K Aurinko korkealla taivaalla.
"Kylmä päivänvalo" 6000-7500K. Poutapilvinen päivä.
pieni ja isompi akvaario
Junior Member
Junior Member

111na : Tuhannet kiitokset :mrgreen:
111na
Elite Member
Elite Member

Sulkeudun suosioonne. :)

Jos löydät putkesta kolminumeroisen luvun, joka alkaa kahdeksikolla, on se tehokas ja melko luonnollisen värinen. Esimerkiksi 840, jossa 8 merkitsee värintoistoluokkaa ja 40 4000 Kelviniä. 900-sarjassa on vielä parempi värintoisto hieman pienemmin valovirroin (yksikkö lumen, valon määrä).
pieni ja isompi akvaario
Junior Member
Junior Member

No niin... :?

Marssin kaikesta huolimatta erääseen akvaarioliikkeeseen tänään ja kerroin myyjälle tarvitsevani uuden loisteputken akvaariooni. [;)]
Hän sitten esitteli mulle eri vaihtoehdot erittäin asiallisesti ja ostaa päräytin uuden putken kaiken muun akvaariotarvikeostosteni ohessa ja olen tyytyväinen uuteen valaistukseeni :mrgreen:

Eli, kun sain neuvot täältä ( erityiskiitos 111na:lle ) , mikä on tärkeä ja vähemmän tärkeä asia, osasin myyjän esittelyn perusteella valita oikean lampun :D

Eli ei ne myyjätkään aina huijaa :P
Olen itse asiassa erittäin tyytyväinen saamaani palveluun kyseisessä liikkeessä, eihän se toki myyjän asia ole muistaa, mitä mun akvaarioni tarvitsee milloinkin [;)]

Ja tämä foorumi on todella avartava paikka oppia uutta tästä harrastuksesta. Loppukädessähän jokainen päättää aina itse, mitä tarvitsee tai odottaa harrastukseltaan :)
111na
Elite Member
Elite Member

Eivät tietenkään huijaa, kunhan tekevät työnsä eli myyvät. Huijarit huijaavat. =) Toisaalta voihan olla että meitä kaikkia on huijattu.

Mukavaa että se niin helposti kävi. Turha minun on edes kysyä, mikä putki mahtoi olla hyppysissä tullessa kun en niitä tunne.
pieni ja isompi akvaario
Junior Member
Junior Member

Upsista, unohdin tietenkin kertoa " likaiset yksityiskohdat " siitä uudesta loisteputkivalaisimesta [:I]

Putki oli Arcadia, makean veden valaistukseen. Kirkastaa kalojen väriä ja parantaa kasvien kasvua :mrgreen:
60 cm pitkä , 24" ? ja 26 halkasijaltaan...
Kalojen värit todella korostuvat nyt kauniisti [;)] sitä vaille ettei neontetrat häikäise silmiä väreillään :mrgreen:

Hintaa oli aika paljon kyllä ( piirun verran alle 20 Euroa ) , mutta kaupassa myyjä tiesi valaisimen valmistajan perusteella mikä lamppu on sopiva ja allaskoon perusteella suositti tuota lamppua.
Omasta mielestäni tein hyvän ostoksen, en ehkä halpaa saanut, mutta helposti ja hyvän :D
Ja eihän sitä joka kuukausi uutta tarvitse ostaa, joten ei haittaa ainakaan minua tuo kallis hinta. :|
Fakkenoo
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Fakkenoo »

minulla on myös putkina Arcadian Tropical ja Freshwater, ja olen erittäin tyytyväinen valon sävyyn ja värien toistoon. Suosittelen :mrgreen:
"Elä elämäsi hymyillen, hymyillen läpi kyynelten"
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”