valaisinputkiapua, kiitos (:
Valvoja: Moderaattorit
valaisinputkiapua, kiitos (:
ehkä vähän hölmö kysymys, mutta ehkä joku tietää tämän paremmin kuin minä. Mull aon 180L akvaario, johon pitäisi saada uudet putket. Pitäisi käsittääkseni olla 30W ja n. 90cm, tarkasta pituudesta en ole ihan varma. Akvarioliikkeissä putket ovat niin mielettömän kalliita, enkä oikein tiedä millaiset putket pitää olla ja saako niitä vaikk aihan rautakaupasta tms. Pitäisi olla värintoistoltaan mielellään hyvät, en halua sameaa vaan melko kirkasta valoa. Joten osaisiko joku sanoa, milaisia putkia ostan?
Hyvä värintoisto on 800-putkissa, erinomainen 900 sarjassa. Voi muuten ehkä ensin katsoa mistä juuri parhaillaan on puhetta, vai onko se oma otsikko niin tärkeä: (
) http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=64381

Itsekin olen etsiskellyt 30W putkia. Se on väliinputoaja ja valikoimaa on vähemmän. Rautakaupoissa on yleensä Warm White (keltainen) ja päivänvalo (sinertävämpi) putkia. Mutta värintoistomerkinnät niissä on välillä puuttellisia.
Itse ostin päivänvaloputken Bauhausista mutta se piti palauttaa koska ei toiminut kunnolla. Toisenkin putken jouduin palauttamaan samasta syystä. En tajua onko mulla huono tuuri vai myykö ne mitä sattuu. Ja valaisimessa ei ole vikaa.
Jotkut käyttävät Bilteman putkia (tosi halpoja), mutta 30W putkia siellä ei ole.
Jos sulle tulee paljon kasveja ja värikkäitä kaloja, suosittelen yhtä kallista akvaariokaupan kasvilamppua (yli 20€). Se korostaa kalojen väriä. Sen lisäksi sitten kaksi rautakaupan valoa (tohon 180l akvaan). Rautakaupan lamput maksavat 8-10€/kpl. Sitä prismaakin kannattaa kokeilla.
Onnea metsästykselle ja kerro mistä löysit lamput!
Itse ostin päivänvaloputken Bauhausista mutta se piti palauttaa koska ei toiminut kunnolla. Toisenkin putken jouduin palauttamaan samasta syystä. En tajua onko mulla huono tuuri vai myykö ne mitä sattuu. Ja valaisimessa ei ole vikaa.
Jotkut käyttävät Bilteman putkia (tosi halpoja), mutta 30W putkia siellä ei ole.
Jos sulle tulee paljon kasveja ja värikkäitä kaloja, suosittelen yhtä kallista akvaariokaupan kasvilamppua (yli 20€). Se korostaa kalojen väriä. Sen lisäksi sitten kaksi rautakaupan valoa (tohon 180l akvaan). Rautakaupan lamput maksavat 8-10€/kpl. Sitä prismaakin kannattaa kokeilla.
Onnea metsästykselle ja kerro mistä löysit lamput!