Kotilo-ongelma?

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
korpa82
Junior Member
Junior Member

Kotilo-ongelma?

Viesti Kirjoittaja korpa82 »

Nii mulla on kiekko altaaseen ilmaantunu paljon niitä "postin tunnus" torven näkösiä kotiloita. Millä mä saan ne pois altaasta?
Mielellään jotain kalaa joka ne söis.?? Onko sellaisia? Ku en haluis ruveta millään aineilla niitä listiin.

T :jukka
cordo
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja cordo »

http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... 49&start=0

Tuosta vaan tunnistamaan mikä se oli. Mulla meinasi myös kotilot alkaamaan valtaamaan allasta, mutta kun otin sinne raitanuoliaisia ei ole kotiloita enään näkynyt. Tosin mulla oli enemmän noita huppukotiloita kuin muita kotiloita.
Minäkö päättämätön? En olisi siitä niin varma!
korpa82
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja korpa82 »

Mulla on noita kehäkotiloita. Aattelin et jos ois joitain kaloja jotka pitäis niitä kurissa. Pitääpä tutkia millainen on se raitanuoliainen.
martipa1
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja martipa1 »

Raitanuoliainen on tehokas, mutta jotkut niistä imevät limaa leveiden kalojen kyljistä, jotka sitten tulehtuvat ja sairastuvat.
Mainitsen vaan jos sinullekin löytyy vain tieto "sopii seura-akvaarioon". Miten lie muissa ahvenlajeissa kotilonsyöjiä (kiusaavatko kiekkokaloja).
:roll: En ole kiekkokalaihmisiä; ei ole tietoa.
Hulina
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Hulina »

Niistä on hirveän vaikea päästä eroon, varsinkin jos niitä on paljon. Minulla oli juuri muutama viikko sitten ihan kamala ongelma niiden kanssa ja tyhjensin koko altaan (kun tarkoitus oli muutenkin vaihtaa pohjalle hiekka), siirsin kalat toiseen altaaseen, hävitin kasvit, pesin suodattimen ja huuhdoin patruunoitakin varvovasti, puhdistin varmaan kaikki paikat missä voi olla koitloita, vanhan juurakonkin jouduin heittämään pois, kun se oli oikea kotilopesä. Hankin uudet kasvit, jotka tarkistin ja puhdistin pikkutarkasti - kyllä niissä oli pikkukotiloita, mutta siksi hankin uudet kun omani olivat niin kärsineet kotiloiden kohtelusta. Nyt ei ole yhtään kotiloa näkynyt. Jotain kotiloiden kudun tapaista olin näkevinäni lämmittimen imukupeissa joten puhdistin se ja suodattimen ulkopinnat vielä uudelleen. En ole sittemmin niihin ötököihin törmännyt, mutta jos sellaisia sattuu ilmestymään, on Limnacidia vielä vähän varastossa. :mrgreen: Toivottavasti tämä kotilorumba on nyt ohi. :roll: [;)]
Naanu
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Naanu »

Elääkö tuon jynssäämisen jälkeen akvaariossa enää mikään? Kannonkin olisi voinut huudella kuumalla vedellä, eikä olisi tarvinnut heittää pois.

Meillä taistelukalat ovat oppineet syömään kotiloita, ja hävittämään ne lähes kokonaan. Saa alkaa oikein etsimään jos haluaa sellaisen nähdä.

Jos akvaariossa on hirvittävästi kotiloita, se kertoo todennäköisesti siitä, että ruokinta on ylenpalttista, koska ruokaa jää myös kotiloille, ja näin ollen ne onnistunvat lisääntymään risaksi asti.

Itse en oikein ymmärrä miksi kotiloista pitää pyrkiä eroon. Omasta mielestäni ne kuuluu osaksi akvaarion "ekosysteemiä".
Sitä menee vaikka läpi harmaan kiven, mutta muitakin reittejä olisi.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”