Selkäuimarin koko [iso kuva]

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Selkäuimarin koko [iso kuva]

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Ensinnäkin, koitin metsästää topiccia jossa oli vääntöä selkisten allaskoosta ja aikuiskoosta, lupasin ottaa kuvia (etenkin Kaizua varten) isoimmista selistäni, joille väitin kooksi 10cm. No, rumpujen päristystä :mrgreen: :
Kuva
I stand corrected ;), tuolla voisi olla kokoa 7cm, ehkä 8cm? Tuo ei edes ole suurin "mamma", suurempi on millejä pidempi mutta paljon massiivisempi. Mihin kokoon muiden selkikset ovat kasvaneet? Tämä yksilö on ollut minulla noin kahden vuoden ajan ja pääravintonaan on ollut survari. Lajitovereita on ollut viisi lisää, nyt selkiä on yhteensä kaksitoista. Uusimmat kuusi ovat todella sinttejä, leopardimonnisten kokoa. Edelleen väitän ettei ole pienten altaiden kala 8-) .
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Mymmeli81
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Mymmeli81 »

Ompa sievä otus, aivan ihana! :D

Meidän selkäuimareista ei vielä löydy hirmuisesti pituutta, mutta paksuutta senkin edestä. [;)]
Rääkky
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rääkky »

Ettei olisi selkäuimarin sijasta sulkaripsari?

http://www.kolumbus.fi/anna-riikka.ruot ... ulkarm.htm tässäkin jutussa on nähtävissä se, että sulkaripsarit viihtyvät myös selkäuimarin tapaan selällään.
Viimeksi muokannut Rääkky, 21:57, 30.01.2006. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kaizu
Imperaattori
Imperaattori
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kaizu »

Ja seuraavaksi voidaankin sitten arvuutella mikä ripsimonni on kyseessä. :P

Omaan silmääni tuo ei kyllä selkäuimarilta näytä.
Kuva
There are no facts, only interpretations. -- Friedrich Nietzsche
Mustamolli
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Mustamolli »

Ei tuo Adriannan ripsimonni näytä minunkaan mielestäni selkäuimarilta. Se on paljon tummempi, kuin esimerkiksi omani. :|
brië
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja brië »

Pakko kompata edellisiä kirjoittajia..
Ei tosin näyttänyt sulkaripseltäkään :|

omani: Kuva
Miikku
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Miikku »

Hmmm... Minulla on myös pari tuollaista Adriannan kalan näköistä pallonmuotoista mötkälettä, ja sitten loput sellaisia vähän pienempiä ja sievempiä. Omani ovat kyllä vasta vanhemmiten alkaneet näyttää tuolta, ostettaessa olivat malliesimerkkejä selkäuimareista. Vanhimmat selät minulla on tainneet olla lähemmäs kuusi vuotta, ja vuosien mittaan väri on muuttunut siitä vaaleaselkäisestä ja tummavatsaisesta kauttaaltaan juuri tuommoiseksi tummaksi. Aika jännä juttu. Ainakaan sulkaripsimonniksi en noita omiani väittäisi mitenkään. Harmi kun noista ei oikeen meinaa saada kuvia otettua, jos ensi viikolla muuton yhteydessä saisi räpsäistyä kun ne on kuitenkin pakko pyydystää, reppanat.
Yucca
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Yucca »

Ite oon kyllä nähnyt aivan yhtä tummia selkäuimareita kuin tuo Adriannan monni on. 8-)
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Ei se väri, mutta muotokaan ei näytä selkäuimarilta.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Joanna
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Joanna »

Väristä pakko todeta, että omassa kuuden yksilön selkäuimariparvessani yksilöiden väliset värierot ovat melko suuria. Ne on itse asiassa varsin helppo erottaa toisistaa värin perusteella, joten väriä en minäkään pitäisi lajin tunnistamisessa tärkeimpänä seikkana. Varsinkin huomioon ottaen se, kuinka paljon valokuvassa valaistus ym. vaikuttaa väriin.

Sen sijaan komppaan muita ja olen minäkin sitä mieltä, että muodosta tulee mieleen joku muu kuin selkäuimari. Vatsan kohta kyllä täsmää omiin monneihini ( :mrgreen: ), mutta pään muoto ja etenkään silmien sijainti ei. Mutta tämäkin voi olla kuvakulman aiheuttamaa näköharhaa.
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Viesti:

Huono kuva sinänsä että vääristää inhasti, pää ei ihan tuollainen pallukka ole. Siitä voin laittaa vaikka vasemman jalan pantiksi että tuo on selkäuimari [;)] . Kun eivät vaan ole valokuvauksellista sakkia, niin koitan videoida noita joku päivä (kun sallivat taas näyttäytyä kunnolla...). Kuvan tummuudesta, omalla koneella kalan kuva oli typerän vaalea, nyt tällä koulun rottelolla kuva on melkein musta 8O . Noiden väritys vaihtelee muutenkin jännästi. Kannon alta tullessaan ovat yksin hyvinkin tasaisen ruskeita, porukalla taas isoimmat "väläyttelevät" kyljissä olevia melkein valkoisia pystyraitoja. Kun kaikki 12 ripsaria tulevat samalle survarilöntille yhtäaikaa, seuraa tönimistö ja aikamoinen värishow, pienimmät saavat beigelle pohjalle melkein mustan leopardikuvion :o . Kuvassa oleva kaveri heittäytyi päästään ihan vaalean beigeksi kun tarpeeksi räpsin kuvia, ilmeisesti salaman valo sai sen muuttamaan suojaväriä. Joten väri on aika huono tunnistuskeino noilla, samoin kuviointi.

Tuo ja sen kaksi melkein yhtä valtaisaa (pullukkaa :roll: ) kaveria ovat olleet meillä sen pari vuotta, tulivat siis ekassa ostoerässä. Kerran olen päässyt todistamaan kahden "laiheliinin" (koiraita?) ja yhden "pullukan" (naaras?) pikku tanssia ruokailun jälkeen, oletetut koiraat pyörittivät oletettua naarasta välillään ja näykkivät sen kylkiä ja mahaa. Liikkuivat samalla ylös-alas lumpeenlehtien suojassa. Valitettavasti tämä ole se yki ja ainoa kerta kun moista olen nähnyt, enemmän se kosiskelulta näytti kuin tappelulta.

Toinen erä oli ostaessa hysteerisen laihaa, melkein kuoppamahaista porukkaa. Ovat alkaneet nopeaan pullistua ja pikkuhiljaa venyä pituutta.

Mistä tuon voisi sitten tunnistaa varmaksi selkäuimariksi, muusta kun siitä että 90% ajasta (kantojen ja kasvien seassa pörrätessään) ovat nurinpäin? Kääntyy noinpäin vain haravoidakseen hiekkaa, mm. säikähtäessään ja spurtatessaan karkuun kääntyy saman tien väärinpäin.
pasihe
Member
Member
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura

Viesti Kirjoittaja pasihe »

Nykytietämyksen mukaan selkäuimareita olisi useampaa lajia, on pitkään väännetty kättä siitä ovatko ne täysin omia lajeja vai paikallisia muunnoksia.
Itsellänikin on ollut ns. pingispallomuotoa, joka jää n.5-6 cm ja on ruumiinrakenteeltaan pyöreä, kun taas toiset olivat kymmensenttisiä ja huomattavasti solakampia. Sitten on vielä kuonoselkäuimari mutta sen tunnistamisessa ei juuri ole erehtymisen vaaraa...
Pj Oulun Akvaarioseura http://www.oulunakvaarioseura.net/
1080L Malawi
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Viesti:

pasihe kirjoitti:Nykytietämyksen mukaan selkäuimareita olisi useampaa lajia, on pitkään väännetty kättä siitä ovatko ne täysin omia lajeja vai paikallisia muunnoksia.
Tämä olikin ihan uusi tieto 8O
pasihe kirjoitti:Itsellänikin on ollut ns. pingispallomuotoa, joka jää n.5-6 cm ja on ruumiinrakenteeltaan pyöreä, kun taas toiset olivat kymmensenttisiä ja huomattavasti solakampia.

Itse olen aina kuvitellut pulleroiden olevan naaraita.
pasihe kirjoitti:Sitten on vielä kuonoselkäuimari mutta sen tunnistamisessa ei juuri ole erehtymisen vaaraa...

Kuonoselkiä ei taida olla tuotu Suomeen..? Näitä yritin aikanaan tilata mutta ei löytynyt yhdeltäkään listalta eikä saanut edes suoraan tilattua ilman välikäsiä, ja silloin minulle sanottiin että ei ole tuotu Suomeen ikinä?

Eedittiä: Innostuin Googlaamaan ja kuvahaulla (joka on kaikkea muuta kuin luotettava, tiedän) löytyi ihan näköinen kuva. Tuolta valtaosa selkäuimareistani näyttää. Myös tällä (joka topicissa jo näkyikin) on ruumiinmuoto aika lähellä, väri taas viittaa liiasta valosta tmv. johtuvaan *tutukseen (omat selkikseni menevät tuollaseksi mm. saavissa tai kuljetuspussissa). Taas nämä Scotcatin sivuilta löytyvät kuvat ovat ihan eri näköisiä, mutta silmien koosta verrattuna muuhun kroppaan näyttävät ihan kakaroilta. Hmm hmm, hitsikka kun olisi enemmän kuvia noista omista.
pasihe
Member
Member

Kerran olen kuonon suomessa nähnyt, oli muistaakseni oma tuonti saksanmaalta...
1080L Malawi
Joanna
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Joanna »

Itse olen kuonoselkäuimaria tiedusteltuani saanut vastauksen, että sitä ei juurikaan saisi Suomen ulkopuoleltakaan. Syynä on se, että sen levinnäisyysalueilla Afrikassa on melkoisia levottomuuksia, eikä akvaariokalojen pyydystäminen ole päällimmäisenä mielessä. Jos siis sellaisen on saanut, kyseessä lienee joko vanhahko tai viljelty yksilö. Näitä eivät kylläkään ilmeisesti ole saaneet (tai edes yrittäneet saada) lisääntymään hormonien avulla Itä-Euroopassa toisin kuin monia muita ripsarilajeja.

S. contractus olisi kyllä minun makuuni noista selkäuimareista hienoimman näköinen ja olenpa kuullut väitteen, että söisivät vielä levääkin. No, toivottavasti niitä joskus taas saa.

Sitten OT:na yleinen ripsimonnikysymys: syövätkö muut lajit itsensä samanlaiseksi palloksi kuin selkäuimarit? Minulla on itselläni kokemusta vain helmiripsimonnista, joka ei moinen pömppövatsa ollut koskaan, sekä koruripsimonnista, joka aikuiseksi kasvettuaan on lakannut syömästä itseään ihan niin turvoksiin kuin poikasena. Näihin verrattuna selkäuimarit ovat ihan omassa luokassaan.
Junttis
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja Junttis »

Sitten OT:na yleinen ripsimonnikysymys: syövätkö muut lajit itsensä samanlaiseksi palloksi kuin selkäuimarit?
Suurin osa syö. Itselläni on siimaripsimonni,muutama seepraripsimonni,2 rengasripsimonnia, Isoripsimonni ja kaksi toistaiseksi tunnistamatonta synoa.
Noista lajeista kaikki paitsi solakammat seepraripsimonnit ovat kuin golfpalloja. Syövat melkein mitä vaan. Kesälomalla kelpasi kaikki kierteisistä vallisnerioihin, kun kukaan ei ollut muutamaan päivään ruokkimassa.

Kiinnostaa itseänikin, että miten ne varastoivat kaiken tuon ruokamäärän itseensä, vaikka virtaus on kohtalaisen kova ja kalat ovat melkein aina liikkeellä.. :?
-Ilona-
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja -Ilona- »

Minulla olevat sokkeloripsimonnit ovat ainakin mahdottomia palloja :D . Ja samoin kuin junttikaapalla ne syövät kasvit ja kaiken muun mahdollisen, jos niitä ei ruoki pariin päivään. Tai jos ylipäätään niitä ruokitaan niiden mielestä liian vähän.

Minulla on myös täpläripsimonni, mutta se ei ole yhtä paksu. Se on kyllä isompi kuin sokkelot, mutta suhteessa laihempi. Luulen, että se osittain johtuu tämän yksilön "ujoudesta", se pysyy mieluummin piilossaan kuin syöksyy ruuan kimppuun. Toisaalta vaikka sille laittaisi ruokaa suoraa kolon edustalle, se syö siitä vain sopivaksi katsomansa osan.

Näiden kalojen iästä minulla ei valitettavasti ole tietoa, koska ne tulivat minulle aikuisina toiselta harrastajalta.
pasihe
Member
Member

Omissa kaloissani olen pannut merkille että lihominen näyttää olevan enemmän pienempien lajien ongelma.(mm. sulka-, täplä-, kuvio-, sokkelo-, selkäuimari ja tummaripsimonnit.) Kun taas isommat koruripsi- ja kalvoviiksimonnit olivat huomattavasti sopusuhtaisempia. Tällä hetkellä ripsareista on vain "venäjänhormoninjassaita" ja "venäjänhormonikäkimonnia" jotka ovat pysyneet hoikempana, mikä luultavasti johtuu altaan kovemmasta ruokakilpailusta.
1080L Malawi
Teho
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Teho »

Adrianna kirjoitti:
pasihe kirjoitti:Nykytietämyksen mukaan selkäuimareita olisi useampaa lajia, on pitkään väännetty kättä siitä ovatko ne täysin omia lajeja vai paikallisia muunnoksia.
Tämä olikin ihan uusi tieto 8O
Myös mustaa selkäuimaria on. Kerran myivät Kotkassa nokijuovaa mustana uimarina , ja siellä ne erheet nyt on, takaisin otettuna. Minä en niitä ostanut mutta eräs toinen "tuttu" [;)]. Lupasivat hankkia oikeata mustaa selkäuimaria hänelle. Kyseiset nokijuovat ovat aika suuria(15cm), ja paljon laihempia kuin selkäuimarit.
- 88% testanneista naisista vakuuttui Tehosta.
mightyblue
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja mightyblue »

Meillä myös suurin selkis on hyvin samannäköinen kuin tuo Adriannan oma, tosin meidän mötky saattaa olla kans vielä hieman isompi. En ole päässyt kuvaa siitä ottamaan enkä pahemmin mittaamaan mutta ISO se on, ja kaikista arkaluonteisin porukasta.. Pienemmät liikkuvat näkysällä paljon helpommin.

Kuinka vanha tuo Adriannan selkis on? Meillä taitaa isolla olla ikää jo kymmenen vuotta jos ei enemmänkin..
-Aivot ovat ihmeellinen elin. Ne alkavat toimia kun nouset aamulla eivätkä lakkaa ennen kuin pääset työpaikalle..-
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Viesti:

mightyblue kirjoitti:Kuinka vanha tuo Adriannan selkis on? Meillä taitaa isolla olla ikää jo kymmenen vuotta jos ei enemmänkin..
Teillähän on jo ikäkaloja 8-) . Nämä selät ovat liikkeestä ostettu aika pieninä, minulla olleet vajaa pari vuotta, toissa kesästä. Vaihdoin juuri vettä ja otin aimo kökkäreen survaria sulamaan, jos tulisivat näytille niin saisi videokuvattua. Valokuvaaminen on hankalaa kun pelkäävät salamavaloa ja ilman salamaa ei tuolla kameralla saa kuvia mistään paitsi auringonlaskusta suoraan kohti kuvaten :roll: . On säädelty ja käännelty ja väännelty, mutta ei. Saamarin HP.
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

Heti ekassa viestissä;
Adrianna kirjoitti:Tämä yksilö on ollut minulla noin kahden vuoden ajan
Ja vähän myöhemmin;
Adrianna kirjoitti:Tuo ja sen kaksi melkein yhtä valtaisaa (pullukkaa Sarcastic ) kaveria ovat olleet meillä sen pari vuotta, tulivat siis ekassa ostoerässä
.
Ketuttaa kuin pikkuoravaa pakkasella. Käpy on jäässä, hammas katki ja oksakin niin himskatin liukas. (Siistitty versio.)
prboy
Monnispesialisti
Monnispesialisti

Viesti Kirjoittaja prboy »

Adrianna kirjoitti: Mistä tuon voisi sitten tunnistaa varmaksi selkäuimariksi, muusta kun siitä että 90% ajasta (kantojen ja kasvien seassa pörrätessään) ovat nurinpäin?
Onhan käyttäyminenkin apuna määrityksessä, mutta Synodontikset määritetään etupäässä muutamien tärkeiden ominaisuuksien perusteella. Yksi niistä on silmän koko (läpimitta) suhteessa mittaan silmän etureunasta kuonon kärkeen. Toinen tärkeä tunnus on olkalisäkkeen muoto. Lisäke on tuo kyljessä pistävä piikki päästä taaksepäin. Rasvaevän pituus ja korkeus on tärkeä. Evien muotokin antaa vihjeitä. Niitä ei kuitenkaan yleensä käytetä tieteellisissä kuvauksissa, kun evät tahtovat hajota säilötyiltä yksilöiltä. Ruumiin muotosuhteet ovat tärkeitä, mutta vain normaaleilla luonnosta peräisin olevilla yksilöillä. Akvaarioissa kalat voidaan turvottaa epänormaaleiksi, kuten kuvasta näemme.

Kuva on aivan riittävän selvä määritystä ajatellen. Mitäs jos porukka ryhtyisi arvailun sijasta opiskelemaan määrittämistä ja vertailisi edellä olevia ykistyiskohtia luotettaviin lähteisiin?

Muuten liikalihavuus on kaloillekin aivan yhtä vaarallista kuin ihmiselle. Pistäpä kalasi kunnon paastolle!
mightyblue
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja mightyblue »

Adrianna kirjoitti: Teillähän on jo ikäkaloja 8-) . Nämä selät ovat liikkeestä ostettu aika pieninä, minulla olleet vajaa pari vuotta, toissa kesästä. Vaihdoin juuri vettä ja otin aimo kökkäreen survaria sulamaan, jos tulisivat näytille niin saisi videokuvattua. Valokuvaaminen on hankalaa kun pelkäävät salamavaloa ja ilman salamaa ei tuolla kameralla saa kuvia mistään paitsi auringonlaskusta suoraan kohti kuvaten :roll: . On säädelty ja käännelty ja väännelty, mutta ei. Saamarin HP.
Joo meidän möhkö on kyllä ihmeen kauan eläny, sillä oli kaverikin joka oli saman ikäinen mutta se lähti kalojen taivaaseen jo pari vuotta sitten, tämä yksi sitkuttaa vieläkin. Ja nuo pienemmät mitä mulla on, ovat jo kans jotain viiden vuoden paikkeilla mutta eivät oo kasvaneet lähellekään tuon ison mittaa.

Yritän kans saada tuota kuvattua, en saa kuvia tänne mutta jos sen kuvan sitten joku tänne saisi.. Toivotaan että tuo suostuu kuvattavaksi jotenkin [;)]
-Aivot ovat ihmeellinen elin. Ne alkavat toimia kun nouset aamulla eivätkä lakkaa ennen kuin pääset työpaikalle..-
Tallulah
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: Akvaarioharrastajien nettiseura

Viesti Kirjoittaja Tallulah »

prboy:lle kysymys. Minulle ainakin jäi tuosta tekstistäsi nyt epäselväksi se, että onko Adriannan kala selkäuimari vai joku muu?
400 litraa vettä, 2x saksanpaimennin, 2x jättiläistuhatjalkainen, 1x viljakäärme, mies ja poika
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”