Lippukirjoahven asiaa
Valvoja: Moderaattorit
Lippukirjoahven asiaa
Oisko kellään kokemusta,miten saada lippukirjot kutemaan?Olen kokeillut jo lämpötilan nostoa ja ruokavalion monipuolistamista.Allas on 140l ja runsas kasvustoltaan.Lämpö 28c ja ph 6,4.
Vau!!Hieno kuva!Niin myös ajattelisin,että jotain naamiointia vois olla kyseessä.Onko poikueesta kasvanut isoksi yhtään? Jollain lajeilla voi kutu onnistua helposti,mutta poikueen kasvatus on vaikeaa.Näin olen kuullut.Omilla lippukirjoilla kosintaa löytyy esim.kierrellään kyljet vastakkain,tökitään suulla vatsan seutua,mutta siihen kuivuu heidän kosiot!!Ehkäpä kärsivällisyys palkitaan..joskus.=)
-
- Starting Member
- Viesti:
Minulla on lippukirjoahvenpariskunta 128-litraisessa altaassa. Kasveja on paljon samoin piilopaikkoja. Lippuset ovat niin arkoja, että. Eivät uskalla tulla edes kunnolla syömään eikä niillä ole värejä ollenkaan. Altaan muut asukit ovat partamonni, 4 kirsikkabarbia ja 9 neontetraa. Mikä pariskuntaa vaivaa?
Elämä satuttaa pahasti
Todella hyvä kuva Hannulla! Minulla on myös lippukirjopariskunta 128 litraisessa ja ovat kuteneet monesti. Joka kerralla poikaset on myös syöty parin päivän vanhoina. Kudun ovat kyllä vahtineet mallikkaasti. Kudun on yleensä laukaissut vedenvaihto ja survareila syöttäminen. Nyt kyllä olen huomannut, että altaaseen väliaikaisesti sijoitetut monniset häiritsevät eivätkä liput kude nyt ollenkaan. Eli rauhallinen allas, laakeita kiviä, vedenvaihdot ja monipuolinen ruokavalio. Siinä minun ohjeet
Minulla kalaset eivät ole olleet ollenkaan arkoja. Kun katselen allasta, tulevat liput etulasiin katsomaan takaisin. Kutua häiritsee jos koko ajan tiiraa allasta.

Minulla kalaset eivät ole olleet ollenkaan arkoja. Kun katselen allasta, tulevat liput etulasiin katsomaan takaisin. Kutua häiritsee jos koko ajan tiiraa allasta.
Olen tullut siihen tulokseen,ettei kohdalle ole sitten vaan sattunut kutupari!Olen tosiaankin marraskuusta lähtien kokeillut jos jonkinlaista.Mahtaako joukkoon mennä yksi naaras vielä?Vai joutuukohan ihan syrjityksi?En tiedä onko liput täysin yksiavioisia..
Johtuisikohan lippujesi värittömyys vesiarvoista?Jos ei ole sopivat niille.Itselläni uros on rohkeampi kuin naaras.Allas kavereina niillä on avainkirjo-pari,kardinaalitetroja,leväbarbi ja partis.Aiemmin jo kerroinkin,että kasvillisuutta löytyy reilusti sekä laakeita kiviä.Vedestä vaihdan vajaa kolmanneksen kerran vkossa,lämpö 28c ja ph 6,3,nitriittiä ei ole ja käytän turvesuodatusta.
Onko kellään tietoa,koska avainkirjot ovat sukukypsiä?Omani ovat tällä hetkellä n 6cm.Hirveästi kiitoksia hyvistä vinkeistä lippujen kanssa!! =D
--------------------------
Mietin vielä..Oletko hiljattain ostanut lippusi?Jos eivät ole vielä tottuneet oloihin.Tai sitten on kohdallesi vaan sattunut aremmat yksilöt.Joskus arkuus ja piiloilu voivat myös merkki sairastumisesta,kannattaa varmaankin tarkkailla paljon lippujesi käyttäytymistä ja syömistä,jotta ehdit huomata sairauden ajoissa.
Johtuisikohan lippujesi värittömyys vesiarvoista?Jos ei ole sopivat niille.Itselläni uros on rohkeampi kuin naaras.Allas kavereina niillä on avainkirjo-pari,kardinaalitetroja,leväbarbi ja partis.Aiemmin jo kerroinkin,että kasvillisuutta löytyy reilusti sekä laakeita kiviä.Vedestä vaihdan vajaa kolmanneksen kerran vkossa,lämpö 28c ja ph 6,3,nitriittiä ei ole ja käytän turvesuodatusta.
Onko kellään tietoa,koska avainkirjot ovat sukukypsiä?Omani ovat tällä hetkellä n 6cm.Hirveästi kiitoksia hyvistä vinkeistä lippujen kanssa!! =D
--------------------------
Mietin vielä..Oletko hiljattain ostanut lippusi?Jos eivät ole vielä tottuneet oloihin.Tai sitten on kohdallesi vaan sattunut aremmat yksilöt.Joskus arkuus ja piiloilu voivat myös merkki sairastumisesta,kannattaa varmaankin tarkkailla paljon lippujesi käyttäytymistä ja syömistä,jotta ehdit huomata sairauden ajoissa.
-
- Starting Member
- Viesti:
-
- Starting Member
- Viesti:
Kun nyt taas aktivoidun akvaarioharrastuksen suhteen, niin aioin juuri kysyä lippareiden parinmuodostuksesta. Täältä näköjään heti löytyikin sopiva topicci.
Eli mulla on ollut curvicepsejä jo todella kauan, tosin välillä oli kausi jolloin niitä ei ollut.
Minusta on usein näyttänyt, että lippukirjoavenet haluavat itse muodostaa parinsa, eli että kahdesta eri sukupuolta olevasta kalasta ei välttämättä saa paria tekemälläkään. Tällä viikolla hommasin naaraan mun yli vuoden ilman samanlajista seuraa olleelle koiraalle (kasvanut timanttikirjoahventen seurassa), eikä ne nyt hirveesti toisistaan innostuneet.
Onko muilla samansuuntaisia kokemuksia?
Eli mulla on ollut curvicepsejä jo todella kauan, tosin välillä oli kausi jolloin niitä ei ollut.
Minusta on usein näyttänyt, että lippukirjoavenet haluavat itse muodostaa parinsa, eli että kahdesta eri sukupuolta olevasta kalasta ei välttämättä saa paria tekemälläkään. Tällä viikolla hommasin naaraan mun yli vuoden ilman samanlajista seuraa olleelle koiraalle (kasvanut timanttikirjoahventen seurassa), eikä ne nyt hirveesti toisistaan innostuneet.
Onko muilla samansuuntaisia kokemuksia?
Mikko Heino
Tätä olen itsekin miettinyt,omani ikäänkuin valmistavat kutua ja ovat kutuhaluisia esim..molemmat ovat laakean kiven luona,ojentelevat sen reunustalla olevia kasveja,naaraan tullessa lähelle uros panee parastaan näyttäen voimiaan,käy voimalla kasvien kimppuun repien ne irti,sitten mennään hetki peräkkäin,uros tökkäsee naaraan kylkeä (välillä aika kovinkin),sen jälkeen pyöritään kyljet yhdessä ympyrää terhakkaina.Sitten puff..siihen se jää.Tätä voidaan tehdä päivässä 4-6 kertaa!!Ilman tulosta kuitenkaan
Kuinka ison reviirin liput vaativat?Uskaltaisiko kokeilla esim 140-litraiseen toista pariskuntaa?
Onhan sitä tietysti kiva seurata,tulee ihan jäkis matsi fiilis..Ensin liippaa läheltä ja sitten pettynyt huokaus kun ei maalia saatukaan
Kuinka ison reviirin liput vaativat?Uskaltaisiko kokeilla esim 140-litraiseen toista pariskuntaa?
Onhan sitä tietysti kiva seurata,tulee ihan jäkis matsi fiilis..Ensin liippaa läheltä ja sitten pettynyt huokaus kun ei maalia saatukaan

Re: Lippukirjoahven asiaa
Moi,
Mullla on myös 600l altaassa 4 lippukrjoahventa. Ne olleet jo vuoden mutta paria ei ole löytynyt. Alan ihmettelemään löytyykö multa naarasta lainkaan! Onko jollain kuva lippipariskunnasta jossa lajin vähäiset sukupuolierot kävisivät ilmi? Olisi tosi avuliasta.
Kiits!
Mullla on myös 600l altaassa 4 lippukrjoahventa. Ne olleet jo vuoden mutta paria ei ole löytynyt. Alan ihmettelemään löytyykö multa naarasta lainkaan! Onko jollain kuva lippipariskunnasta jossa lajin vähäiset sukupuolierot kävisivät ilmi? Olisi tosi avuliasta.
Kiits!
1100l. Paholaistonkijoita, Timanttitonkijoita, Vihertonkijoita. 314 l. Neontonkijoita. 240l. Amerikankeuhkokala, Betta macrostoma, Käärmeenpäätaistelijoita, Ruskopiikkisilmiä. 120l. Valkosaumataistelijoita, Lakritsirihmakaloja, Rusokiilakylkiä.