Lisä-allas
Valvoja: Moderaattorit
-
- Starting Member
Lisä-allas
Jep, tauti pahenee.
Taustaa: Ostin ekan akvaarioni, 90l, lokakuussa. Tämän sisustamisesta innostuneena kunnostin kaverin heittellejätetyn akvarion, 55l, sisällön joulukuun alussa. Pesu, lisää soraa, uudet kasvit, neontetrat. Olen nyt käynyt noin viikon välein vaihtamassa vettä ja lappoamassa sorapohjan.
Järjestely on kuitenkin vähän työläs. Nyt sain ukko-kullalta luvan ottaa sen meille. Eli se asukkeineen (8neonia, partis, 3kirsikkabarbia) muuttaa meille parin viikon sisällä. Soran vaihdan hiekkaan, muuta en ajatellut tehdä.
Isommassa on taisto, 6kardinaalitetraa, 5 intiaaninsulkaa, partis ja 10 platya. Mitenkä jakaisin noi kalat näiden altaiden välille? Isompi saa olla lämpimämpi taistoa varten.
*tahtoo 250l ensivuonna*
Taustaa: Ostin ekan akvaarioni, 90l, lokakuussa. Tämän sisustamisesta innostuneena kunnostin kaverin heittellejätetyn akvarion, 55l, sisällön joulukuun alussa. Pesu, lisää soraa, uudet kasvit, neontetrat. Olen nyt käynyt noin viikon välein vaihtamassa vettä ja lappoamassa sorapohjan.
Järjestely on kuitenkin vähän työläs. Nyt sain ukko-kullalta luvan ottaa sen meille. Eli se asukkeineen (8neonia, partis, 3kirsikkabarbia) muuttaa meille parin viikon sisällä. Soran vaihdan hiekkaan, muuta en ajatellut tehdä.
Isommassa on taisto, 6kardinaalitetraa, 5 intiaaninsulkaa, partis ja 10 platya. Mitenkä jakaisin noi kalat näiden altaiden välille? Isompi saa olla lämpimämpi taistoa varten.
*tahtoo 250l ensivuonna*
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS
Mielestäni asia ei ole noin yksioikoinen. Platyn luonnonvedet huomioonottaen platylle käy pH 6,5 tai yli ja kovuus 5 tai enemmän. Poikkeuksen muodostavat tietenkin Kauko-Idässä kovassa vedessä viljellyt kalat, mutta kyllähän harrastajilla on täällä kotomaassa pehmeissä vesissä jo monen monta sukupolvea elelleitä platykantoja. -Suorilla heitetty veden kovettaminen voi taas olla kaloille iso sopeutumiskysymys.srd kirjoitti:Kalastosi on jo nyt hieman poissa uriltaan, kas kun platyt vaativat kovetettua vettä ja kardinaalitetrat taasen pehmeää.
Kardinaalit vaativat toki lähestulkoon superpehmeää vettä, ja ne menevät hillittömän alhaisessa pH:ssakin. Kardinaalit tulevat kauppoihin etupäässä luonnosta, joten mitä pehmeämpää (lähimpänä luonnonoloja) vettä ja mahdollisesti turvelisäys, niin aina parempi.
528 l: Corydoras sterbai, L-134, Liosomadoras oncinus, Platydoras costatus, Megalechis thoracata, Moenkhausia pittieri
125 l: Corydoras pygmaeus, Neocaridina davidi var. red, Poecilia wingei
120l: L. oncinus, P. wingei
-
- Starting Member
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Mistä tiedät että se viihtyy? Sitä paitsi, se kääpiöityy, kun ei pääse kasvamaan täysiin mittoihinsa. Tällainen toiminta on rääkkäystä.Kurnan keinoemo kirjoitti:Ja sen liian pienessä kökkivän partsun lupasin pitää, kaikesta huolimatta tuntuu viihtyvän.
Pehmokalojen kotisivu: https://sites.google.com/site/pehmokala/
-
- Advanced Member
Veit jalat suustani. Kyllä tuon partiksen olisi vaan parasta päästä isompaan tankkiin. Kas kun kalat eivät osaa kertoa jos niillä on jokin vikana ja saattavat vaikuttaa "viihtyvän", mutta vastuullisen omistajan kuuluu hoitaa asiat niin että kalat todella viihtyvät.kirjoplaty kirjoitti:Mistä tiedät että se viihtyy? Sitä paitsi, se kääpiöityy, kun ei pääse kasvamaan täysiin mittoihinsa. Tällainen toiminta on rääkkäystä.
Eli siis, partis isompaan tankkiin.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
-
- Starting Member
^kiittää herneistä 
Altaan koko on arvio, en ole mitannut, saataa olla 60l. Partisukko on asustanut tuossa jo pari vuotta. Viihtyvyys on vain minun mielipiteeni. Syö, touhuaa omiaan eikä ole agressiivinen, ei kai kuulukaan olla. Noista kun on ylitarjontaa taidan kuitenkin pitää sen. Muuttakoon isompaan kunhan saan sen. Koko akvaariomaailma on minulle uutta, joten kyselen täällä tyhmiäkin.

Altaan koko on arvio, en ole mitannut, saataa olla 60l. Partisukko on asustanut tuossa jo pari vuotta. Viihtyvyys on vain minun mielipiteeni. Syö, touhuaa omiaan eikä ole agressiivinen, ei kai kuulukaan olla. Noista kun on ylitarjontaa taidan kuitenkin pitää sen. Muuttakoon isompaan kunhan saan sen. Koko akvaariomaailma on minulle uutta, joten kyselen täällä tyhmiäkin.
-
- Advanced Member
- Viesti:
Saatko isomman akvaarion? Eipä siinä mitään, mutta ethän sinäkään haluaisi kääpiöityä komerossa? Partamonneillehan suositellaan vähintään 100-litraista allasta, joten kyllä se 60 litraakin on pieni.Kurnan keinoemo kirjoitti:^kiittää herneistä
-
- Advanced Member
- Viesti:
Enpäs voinut muokata enää aiempaa viestiäni..mutta siis, voisithan korvata pienemmän altaan partamonnin jollain toisella levänsyöjällä, olisi paljon parempi vaihtoehto. Onhan noita leväkatkarapuja ja muita vaikka millä mitalla. 

En malta nyt minäkään olla hämmentämättä. Eli siis muutaman sukupolven aikana ei saada satojen vuosien evoluutiota muutettua. Laji on evoluution myötä sopeutunut juuri tiettyihin oloihin, eikä se että poikaset ovat syntyneet erilaisissa (esim. tässä siis pehmeässä vedesä) oloissa, tee niistä tähän uuteen ympäristöön sopeutunutta. Toki luonnossakin monet eliölajit elävät rajusti ja äkkiä muuttuneissa ympäristöissä (ihmisen teot), mutta pidemmän päälle sitten käykin huonostiMemma: ...mutta kyllähän harrastajilla on täällä kotomaassa pehmeissä vesissä jo monen monta sukupolvea elelleitä platykantoja.

Joskus käy niin, että mitä enemmän ajattelee, sitä vähemmän on
todellista vastausta olemassa.
- Nalle Puh
todellista vastausta olemassa.
- Nalle Puh
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS
Tätä juuri tarkoitan. Jos laji on kehittynyt luonnossa oloissa, joissa pH vaihtelee välillä 6-8, niin miten nopeasti se Kauko-Idän viljelmillä saadaan muokattua sellaiseksi, että se kestää vain ja ainoastaan kovaa ja emäksistä vettä? Varsinkin, kun kyseessä on alunpitäen niinkin vaihteleviin pH- ja kovuusolosuhteisiin perimältään mukautunut ja tottunut laji? Evoluutio kun on aikajatkumona huomattavasti pidempi kuin satoja vuosia.Nermal kirjoitti:En malta nyt minäkään olla hämmentämättä. Eli siis muutaman sukupolven aikana ei saada satojen vuosien evoluutiota muutettua.
528 l: Corydoras sterbai, L-134, Liosomadoras oncinus, Platydoras costatus, Megalechis thoracata, Moenkhausia pittieri
OT (kyllästynyt ainaiseen jankutukseen asiasta): Jos luovuttaisiin kokonaan miljoonakaloista, platyistä, miekkapyrstöistä ja molleista akvaarioissamme, ei kenenkään tarvitsisi vängätä millaisiin oloihin ne pitää laittaa. Toisekseen (ja merkittävämpi syy) noita on niin paljon jalostettu, ja nimenomaan sisaruksia keskenään, jotta niiden vastustuskyky on heikentynyt ja ne sairastelevat ehkä eniten muihin laeihin nähden. Lisäksi on paljon paljon muita helpompia, värikkäämpiäja mielenkiintoisempia lajeja, mitkä sopivat huomattavasti paremmin aloittelijoille. Joten synnyttävät pois altaista! (Huomaatteko, ärsyyntynyt olen
)

Tuskin tuo on kalojen vika, että kaikissa kala-oppaissa, internetissä, kalakaupoissa yms. mainitaan platyn kohdalla, että helppo aloittelijan kala. Näinhän tämä homma ei näytä olevan, vaan platyt ovat mielestäni melkein samantyyppisessä väärinkäytön asemassa kuin kultakalat. Platyn onneksi on kooltaan vain pienempi, eli ei tarvitse kärsiä kultakalamaljoista samaan tapaan.
Helpompi tapa parantaa platyn, ja mikseipä myös muiden synnyttävien hammaskarppien asemaa, olisi nostaa niiden hintaa vaikka 10 €uroon. Ostajan mielenkiinto lajin elinolosuhteiden järjestämiseen (ja sitä kautta pitkään elämänkaareen) nousisi selvästi
Höpötyksen viestistä täytyy sen verran sanoa, etteivät platyt minun mielestäni mielenkiinnottomia ole. Jos jotakin faktaa vielä saisi tuohon sairastelun syiden tueksi niin olisin tyytyväinen.
Helpompi tapa parantaa platyn, ja mikseipä myös muiden synnyttävien hammaskarppien asemaa, olisi nostaa niiden hintaa vaikka 10 €uroon. Ostajan mielenkiinto lajin elinolosuhteiden järjestämiseen (ja sitä kautta pitkään elämänkaareen) nousisi selvästi
Höpötyksen viestistä täytyy sen verran sanoa, etteivät platyt minun mielestäni mielenkiinnottomia ole. Jos jotakin faktaa vielä saisi tuohon sairastelun syiden tueksi niin olisin tyytyväinen.
Lisäys tuohon platy/kultakala-juttuuni
platy kultakalamaljassa
Kuva on irc-galleriassa, jonne ei ainakaan minulla ole tunnuksia, joten jos jollakin lukijalla täällä on niin jonkinmoista palautetta voisi antaa
platy kultakalamaljassa
Kuva on irc-galleriassa, jonne ei ainakaan minulla ole tunnuksia, joten jos jollakin lukijalla täällä on niin jonkinmoista palautetta voisi antaa
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: LAS
- Viesti:
Platyilla on aika usein kidusloisia, sitä(kin) varmaan Höpötys tarkoitti tuolla sairastelulla.Ruoste kirjoitti:Jos jotakin faktaa vielä saisi tuohon sairastelun syiden tueksi niin olisin tyytyväinen.
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
-
- Advanced Member
Itku minkä näköinen...Ruoste kirjoitti:Lisäys tuohon platy/kultakala-juttuuni
platy kultakalamaljassa