Uusi akvaario!

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
UIS
Junior Member
Junior Member

Uusi akvaario!

Viesti Kirjoittaja UIS »

Eilen pistin 200 l:sen kypsymään illalla. Siinä on hienoa hiekkaa pohjalla, raekoko n. 0,1-0,6 mm, ja tietysti vedenparannusainetta. Ulkosuodatin vetää 1000 l/h. Mutta nyt yön jälkeen, koko akvaario on vielä ihan samea. Onko kypsytys nyt oikeanlainen? Mitä tekisin että sameus lähtee, vai odotanko vielä?
Tiuhti
Junior Member
Junior Member

Re: Uusi akvaario!

Viesti Kirjoittaja Tiuhti »

UIS kirjoitti:ja tietysti vedenparannusainetta
Miten niin tietysti? Ei sitä siellä tarvita. Kokeilepa laittaa kypsytys hakusanaksi, löydät aika monet ohjeet :)
aquasol
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja aquasol »

Pesitkö hiekan huolella? Hiekan pölyisyys aiheuttaa usein sameutta altaaseen, mutta muutamassa päivässä pitäisi sameuden asettua. Miten olet ajatellut kypsyttää altaan? Keinoja kun on useita.
ParratonMonni
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja ParratonMonni »

Johtuuko sameus hiekkapölystä? Nyt korjatkaa, jos olen väärässä, mutta ulkosuodatin ei kai kovin tehokkaasti vedä roskaa tai hiekkapöllyä?
Anna vain asettua muutama päivä, kyllä se hiekkapöly painuu. Nopeammin saisit vettä puhtaaksi, jos laittaisit sisäsuodattimen vetämään sitä pölyä, ja sitä voisi huuhdella päivittäin (siis sisäsuodatinta, ei pölyä :P )
Vedenparannusaineesta on eri mielipiteitä, joidenkin mielestä sen merkitys on hyvinkin tärkeä juuri kypsytysvaiheessa. Kai olet lisännyt myös bakteeriympin (esim. kukkamulta)? Tarvittava tieto kypsytyksessä Jukka Järven sivuilla: http://www.aquahoito.info/suomi/aloitte ... psytys.php
Kypsytys on kärsivällisyyttä koetteleva aika (ainakin minulle), kun olisi niiiiiiin kova kiire saada otukset altaaseen, mutta se on lopultakin vain viikkoja.
beetle
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja beetle »

Sameus on kyllä ihan normaalia kypsytyksen alkuvaiheessa. Minulla molemmat altaani ovat menneet sameiksi, mutta kirkastuneet kyllä muutaman päivän sisäällä.

Älä ainakaan vaihda vettä, anna vaan rauhassa kypsyä :)
ParratonMonni
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja ParratonMonni »

beetle kirjoitti:Sameus on kyllä ihan normaalia kypsytyksen alkuvaiheessa. Minulla molemmat altaani ovat menneet sameiksi, mutta kirkastuneet kyllä muutaman päivän sisäällä.

Älä ainakaan vaihda vettä, anna vaan rauhassa kypsyä :)
Niin, tämä jäi minulta mainitsematta! Ja myös se, että kypsyminen vie takuulla pidemmän ajan kuin pöllyn laskeutuminen, joten tosiasiassa sille ei tarvitse tehdä yhtään mitään.
UIS
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja UIS »

Olen pessyt osan hiekasta hyvin. On se hiekkapölyä.
Kiitos :)
UIS
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja UIS »

Hiekkapöly on nyt kadonnut. Voinko nyt pistää kalat sinne?
Marjo84
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Marjo84 »

et vielä odottele vähän aikaa ja käyppä lukemassa noita kypsytys ohjeita tuolta netistä. kasveja sinne minun meilestäni voisi laittaa jo mutta se on vain minun mielipide.
Otan vastaan omenapuun oksia.
Höpötys
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Höpötys »

Siis millä akvaario on tarkoitus kypsyttää? Pelkällä vedellä? Sillä tavalla allas on kypsä ehkäs joskus kesällä, jos silloinkaan.

Laita kukkamultaa, kalanruokaa (muutama hiutale) ja ammoniakkia, tällä kypsyttelet 3 viikkoa eli joskus viikolla 9 voisi harkita kalojen kotiutusta. Muista myös mitata vesiarvot: pH, KH, GH, nitriitti ja nitraatti. Eli nyt lukemaan niitä kypsytys ohjeita/keskusteluja, niin pääset jyvälle asioista.

Huom! altaan vesiarvot vaikuttavat kalastoon, niistä pH, GH ja lämpötila ovta tärkeimpiä. Nitriittiä ei saa olla ollenkaan akvaariossa, jossa on kaloja, ja nitraattiakin vain korkeintaan muutama kymmen mg/l.
marDH
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja marDH »

UIS kirjoitti:Hiekkapöly on nyt kadonnut. Voinko nyt pistää kalat sinne?
- Älä laita mitään kalaa ennen kypsyttämis prosessia.
Siis akvaarion kypsytys tehdään tyhjää (sis. hiekka + suodatin) akvaariota ruokkimalla kalan ruoalla. Ammoniakkia tai hirvensarvisuolaa lisäämällä päivittäin riittävä määrä, tätä linkkiä lukaisemalla opit lisää. Myös kukka multaa on lisäilty kypsytys vaiheessa akvaarioon. Mukana olisi hyvä olla vesi mittaus laitteita ; pH, NH3/4, NO2, NO3, KH, GH. Lukaseppas tuolta sinisen tekstin takaa lisää...
Alias; Nätti Jussi aka hayrimar/kuvablogi+steamster/feisbuuk: maan suurimman kruunaamattoman partamonni koiraan sekä kahden akvan omistaja (240l + 988l omavalmiste)
sandariini.
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja sandariini. »

Höpötys kirjoitti:Siis millä akvaario on tarkoitus kypsyttää? Pelkällä vedellä? Sillä tavalla allas on kypsä ehkäs joskus kesällä, jos silloinkaan.

Laita kukkamultaa, kalanruokaa (muutama hiutale) ja ammoniakkia, tällä kypsyttelet 3 viikkoa eli joskus viikolla 9 voisi harkita kalojen kotiutusta.
Tämä saa jotenkin aina hämmentymään. Itse 64-litraista kypsytellessäni laitoin muistaakseni kolmantena päivänä olemattoman ripauksen kalanruokaa enkä muuta - silti allas kypsyi 1-2 viikossa 8O
Asian ydin taisi jäädä käsittelemättä..
JuuLia
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja JuuLia »

sandariini. kirjoitti: Tämä saa jotenkin aina hämmentymään. Itse 64-litraista kypsytellessäni laitoin muistaakseni kolmantena päivänä olemattoman ripauksen kalanruokaa enkä muuta - silti allas kypsyi 1-2 viikossa 8O
Miten tämän kypsyyden mittasin? Meinaan että mistä altaaseen tuli vain muutaman kalanruokahyppysellisen lisättyäsi tarpeeksi ammoniakkia jotta olisit kypsyydestä kertovat nitriittipiikin ja nitraatin kohoamisen voinut mitata?
sandariini.
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja sandariini. »

JuuLia kirjoitti:
sandariini. kirjoitti: Tämä saa jotenkin aina hämmentymään. Itse 64-litraista kypsytellessäni laitoin muistaakseni kolmantena päivänä olemattoman ripauksen kalanruokaa enkä muuta - silti allas kypsyi 1-2 viikossa 8O
Miten tämän kypsyyden mittasin? Meinaan että mistä altaaseen tuli vain muutaman kalanruokahyppysellisen lisättyäsi tarpeeksi ammoniakkia jotta olisit kypsyydestä kertovat nitriittipiikin ja nitraatin kohoamisen voinut mitata?
En tiedä, sehän tässä aina jaksaa hämmästyttääkin. :D Kyllä nitriittipiikki oli ihan selkeä. En muista minkämerkkisillä värkeillä mittasin, mutta kyllä ne näin jälkeenpäinkin muisteltuna ihan luotettavilta vaikuttivat. Johonkin vihkoon ne kirjasin kaikki ylös, sieltähän ne löytyisvät kun jaksais kaivaa :roll:
Asian ydin taisi jäädä käsittelemättä..
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”