Cherax quadricarinatus

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Mintel
Starting Member
Starting Member

Cherax quadricarinatus

Viesti Kirjoittaja Mintel »

Tämä "sinisaksirapuna" ostamani rapu on asustellut meillä nyt noin pari kuukautta. On vaihtanut kuorensa jo kolme kertaa... Ensimmäinen kuori on noin 6,5 senttiä pitkä ja nyt ravulla on kokoa jo noin 12 senttiä. Nyt olisi sitten uuden akvaarion hankinta edessä, koska neiti asustelee tällä hetkellä varsin pienessä altaassa. Minkäs kokoista allasta nyt kannattaisi etsiskellä, jos ei halua jatkuvasti ostaa taas isompaa, kun rapu kasvaa? Muutama eläinkauppias on jo mulle naurahdellu, kun olen puhunut hankkivani mahdollisesti noin 200-litraisen altaan yhdelle ravulle (tietävät kyllä, että ravusta tulee iso). Sitten taas jossain aikaisemmassa keskustelussa oli vähän juttua, että 500-litrainen olisi hyvän kokoinen. Tällä hetkellä suunnitelmissa olisi 240-litrainen allas... Mutta, jospa se ei riitäkään...?
Mietin myös, että olisiko ihan mahdoton ajatus laittaa perhoskala samaan akvaarioon tämän Cherax quadricarinatuksen kanssa? Netistä löytämieni tietojen mukaan näiden kahden lajin vesiarvot täsmää aika hyvin, mutta tulevatko ne muuten toimeen? Perhoskaloista mulla ei ole aikasempaa kokemusta. Olen vain katsellut, että siinäpä on varsin kivan näköinen otus.
Kuulin yhdeltä kalakauppiaalta, että ravun vanhaa kuorta ei saisi ottaa pois altaasta, koska rapu syö sen. Mites te muut teette? Annatteko ravun syödä kuorensa (ja syökö se sen?) vai keräättekö talteen? Tähän asti olen vain kuullut, että ne otetaan talteen... Mutta onko siinä kuoressa jotain elintärkeätä ravintoa?
317 L, 250 L, 63 L, 52 L, harmaa keskikokoinen villakoira ja kaksi kiinanharjakoiraa (powder puff)
Kaizu
Imperaattori
Imperaattori
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Re: Cherax quadricarinatus

Viesti Kirjoittaja Kaizu »

Mintel kirjoitti:Mietin myös, että olisiko ihan mahdoton ajatus laittaa perhoskala samaan akvaarioon tämän Cherax quadricarinatuksen kanssa? Netistä löytämieni tietojen mukaan näiden kahden lajin vesiarvot täsmää aika hyvin, mutta tulevatko ne muuten toimeen? Perhoskaloista mulla ei ole aikasempaa kokemusta. Olen vain katsellut, että siinäpä on varsin kivan näköinen otus.
Kuulin yhdeltä kalakauppiaalta, että ravun vanhaa kuorta ei saisi ottaa pois altaasta, koska rapu syö sen. Mites te muut teette? Annatteko ravun syödä kuorensa (ja syökö se sen?) vai keräättekö talteen? Tähän asti olen vain kuullut, että ne otetaan talteen... Mutta onko siinä kuoressa jotain elintärkeätä ravintoa?
Perhoskala pysyttelee pinnalla ja rapu pohjalla, eli yhteiselon pitäisi onnistua mutkattomasti.

Ravut imevät vanhasta kuoresta kalkin ennen kuorenvaihtoa, eli en usko että siitä vanhasta kuoresta kamalasti enää hyötyä on. Meillä ei ainakaan vanhat kuoret maistuneet ravuille.
There are no facts, only interpretations. -- Friedrich Nietzsche
Mintel
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Mintel »

Kiitos pikaisesta vastauksesta Kaizu!

Tuota altaan kokoa vielä mietiskelen... Eli, jos jollain on tietoa tai kokemusta minkä kokoinen olisi järkevä hankinta niin olisi kiva kuulla. Perhoskalan ajattelin sinne siis vielä ottaa ravun seuraksi.
Sellanen vielä tuli mieleen, että tykkäisiköhän tuo raputyttö, jos hänellä olisi poikakaveri vai viihtyykö mieluummin yksinään?
317 L, 250 L, 63 L, 52 L, harmaa keskikokoinen villakoira ja kaksi kiinanharjakoiraa (powder puff)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”