Taas hiekka-asiaa

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
maatsu
Junior Member
Junior Member

Taas hiekka-asiaa

Viesti Kirjoittaja maatsu »

Pörrö olen, mutta nyt olen taas epätietoinen sellaisesta asiasta kun nyt olen vaihtamassa sitä pohja soraa hiekkaan niin täytyykö allasta kypsytellä? Vaikka kyseessä "vanha" akva (ollut kätössä vuosia)! 8O Vai olenko pelkuri ja annan olla tuollei ja elän vaan haaveissa aikaa jolloin siinä on hiekkapohja???!!! :mrgreen:
Salla_~~
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Salla_~~ »

Itse vaihdoin soran hiekkaan niin, että ensin puolet ja siitä viikon päästä puolet. Näin hyödylliset bakteerit eivät tuhoudu ja akvaariota ei tarvitse kypsytellä.
It's true, we're all a little insane.
Pete28
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pete28 »

Kyllä voi vaihtaa koko pohjan kerralla. Täytyy vain muistaa, että ei pese suodattimia ja koristeita samalla kertaa ja laittaa vaikka lietettä hiekan joukkoon.
96l+38l+20l
Virva
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Re: Taas hiekka-asiaa....

Viesti Kirjoittaja Virva »

maatsu kirjoitti:Pörrö olen, mutta nyt olen taas epätietoinen sellaisesta asiasta kun nyt olen vaihtamassa sitä pohja soraa hiekkaan niin täytyykö allasta kypsytellä? Vaikka kyseessä "vanha" akva (ollut kätössä vuosia)! 8O Vai olenko pelkuri ja annan olla tuollei ja elän vaan haaveissa aikaa jolloin siinä on hiekkapohja???!!! :mrgreen:
Itse vaihoin hiekan kokonaan kerralla, testailin vettä, eikä ongelmia tullut [;)] Vesi oli pari päivää sameana.
Fakkenoo
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Fakkenoo »

Kyselin täältä samaa asiaa, ja vaihdoin sitten koko hiekan kerralla ja nitraatit nousi pilviin...En pessyt suodatinta ja laitoin vanhat kivet ym., joita oli reilusti. Ei auttanut asiaa, hirveä vedenvaihto rumba oli....
"Elä elämäsi hymyillen, hymyillen läpi kyynelten"
Viola
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Viola »

Omassani tein osittaisen hiekanvaihdon. Otin osan soraa vedenvaihtopäivänä pois ja hiekkaa tilalle. Lisäksi seuloin pastasiivilällä sorasta erilleen karkeammat rakeet ja laitoin loput takaisin akvaarioon. Pastasiivilää voi huljutellä vesiämpärissä, vähän kuin kultaa huuhtoisi. Näin voi märänkin soran seuloa. :roll:
Viola & eläintarhantynkä
Fakkenoo
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Fakkenoo »

Lisäsin sitten parin päivän päästä pienemmän akvaarion sisäsuodattimen lietteet, niin johan lähti nitriitit laskuun! Harmittaa vaan, kun en tajunnut sitä heti tehdä!
"Elä elämäsi hymyillen, hymyillen läpi kyynelten"
cattipisces
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja cattipisces »

Itselläni on 250-litraisessa hieno hiekka,ja nyt olisi edessä hiekan pesu.Täysin tukkeentuneen oloinen,nitraatit taivaissa,vedenvaihto ja suodattimen pesu eivät auta. (kierteiset eivät suostuneet elämään,tai sitten ne syötiin ennen kuin vauhtiin pääsivät)
Aika hyviä vinkkejä tästäkin jutusta on tässä saanut lukea,tosin aika vaihtelevia kokemuksia... :?
Mietin itse myös ensin vaihtaa koko hiekan,mutta nyt päätinkin ottaa kalat pois,niitä ei ole kuin 3 tällä hetkellä,ja pestä hiekan letkun avulla altaassa suoraan. Samalla taidan poistaa osan hiekasta,sitä on aivan liian paksulti eli ehkä myös osasyynä siihen miksi se tukkeutuu noin ärsyävästi... :cry:
Neljä allasta ja muita eläimellisyyksiä.
marDH
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja marDH »

Vois kantsia vaihtaa kaikki kerralla mutta ottaa muorin paksut sukkahousut käyttöön ja laittaa sinne niin paljon kuin jaksaa lapata, vaikka kolmanneksen vanhaa soraa.

Pese puhallus hiekka kunnolla ja laita se akvaan josta on siis otettu kaikki vanha sora pois. Laita sukkahousullinen soraa akvaan ja pidä sitä muutama päivä NO2 tarkkaillen välillä viikon ajan. Kalat voi olla samassa akvassa mielestäni heti alku metreillä... jos nitriitti pysyy aisoissa ja nitraatti kohoaa normaalisti viikon aikana on homma onnistunut, näin vaihdettiin kaverille eikä nitriitti piikkiä havaittu. Nyt toimiva akvaario on ollut kalojen asuntona alusta asti jo puolisen vuotta ja kaikki vaikuttaa hyvältä. Viikottainen veden vaihto pitää nitriitin nollan tuntumassa ja nitraatti arvo on n. 17 paikkeilla ennen veden vaihtoa.
Alias; Nätti Jussi aka hayrimar/kuvablogi+steamster/feisbuuk: maan suurimman kruunaamattoman partamonni koiraan sekä kahden akvan omistaja (240l + 988l omavalmiste)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”