Apua pohdintoihin

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
beetle
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Apua pohdintoihin

Viesti Kirjoittaja beetle »

Minä olen tässä jo pidempään pähkäillyt tuota 60l akvani kohtaloa...

Tällä hetkellä siellä majailee 6 kiilakylkeä, 6 inkkaria (jotka ovat ekana jonossa poistolistalla) 6leväkatkista ja taisto (sekä albiinopartis, joka on kylläkin lähdössä uuteen kotiin ihan tässä lähiaikoina). En ole siihen ihan tyytväinen tuollaisenaan ja tässä olinkin tässä jo laittamassa sitä "tyhjilleen" tai poikasaltaaksi malawiahvenille.

Toisaalta tahtoisin pitää tuollaisen ihan seura-akvanakin, missä olisi noita kasvejakin ihailtavana. Suurin ongelma lienee tämä meidän kaivon vesi, jota en ihan hirveästi haluaisi alkaa rustaamaan mihinkään suuntaan. pH kieppuu kahdeksan pinnassa(vähän alle tuossa pikkualtaassa) KH 4 ja GH 5. Nuo kalat mitä siellä on hankittiin paikallisesta akvaarioliikkeestä, jossa silloin sanottiin että "me ei käsitellä tuota vettä mitenkään ja kalat pärjäävät hyvin". Noh, kyllä nuo inkkarit ja kiilakyljet ja katkikset (ja se partis) ovatkin viihtyneet hyvin, mutta taisto ei varmaankaan ole nauttinut olostaan ihan parhaalla mahdollisella tavalla (se oli kyllä jo vanhakin kun ostin sen, sanoivat kaupassa etteivät yhtään tiedä minkä ikäinen se on).

Tykkään tuosta pikkupurkista kuitenkin mutta tahtoisin sen vähän "viihtyisämmäksi" ja kalastoon jotain järkeä. Kumpi ja kampi, pistetäänkö poikasaltaaksi vai ei...
Marjo84
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Marjo84 »

moi! Minä laittaisin siihen jonkun kivan parven jotakin pikkukalaa ja paljon kasveja. Pohjaa hoitamaan laittaisin joko kotiloita tai noita katkoja... :)
Mutta minun mielipide on vain minun mielipide. Joten viisaammat voi ehdottaa parempaa... :mrgreen:

muoks. riippuu tietenkin niistä muista kaloista nuo pohja mönkijät :P
Otan vastaan omenapuun oksia.
beetle
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Niin no noi katkikset kyllä ovat minunkin mieleen :). Ihania otuksia ja niitä mielellään katselee.

Lisään vielä että altaassa on hieno hiekkapohja ja kasveina muutama hassu punamelalehti, karvalehteä, vallisneriaa, jaavansaniainen, konnanputkea ja intianvesitähdikkiä (aika monta laatua saatu noin pieneen altaaseen, eikö ;)), ai niin on siellä vähän kääpiömiekkakasviakin.
Kaiku
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Kaiku »

Vaikka tuossa inkkarit laitoit poistolistalle niin ne taitavat olla vesiarvojen kanssa sieltä "suvaitsevaisimmasta" päästä tetroja. Viihtyvät siis myös hiukan emäksisemmässä ja kovemmassa vedessa kuin monet muut tetrat (joidenkin lähteiden mukaan sietävät jopa pientä suolan lisäystä?). Mulla on itselläni 16 kpl inkkareita muiden kalojen seassa ja ovat kyllä lempparitetroja.

Voisi näyttää ihan mukavalta 10-15 inkkaria niiden katkisten kanssa... Muistuuko muille mieleen pieniä tetroja / barbeja, joita voisi pitää tällaisessa vedessä? Tuo kovuus ei mielestäni ole kovin paljon, mutta pH sen sijaan vähän yläkantissa...
beetle
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Kaiku kirjoitti:Vaikka tuossa inkkarit laitoit poistolistalle niin ne taitavat olla vesiarvojen kanssa sieltä "suvaitsevaisimmasta" päästä tetroja. Viihtyvät siis myös hiukan emäksisemmässä ja kovemmassa vedessa kuin monet muut tetrat (joidenkin lähteiden mukaan sietävät jopa pientä suolan lisäystä?). Mulla on itselläni 16 kpl inkkareita muiden kalojen seassa ja ovat kyllä lempparitetroja.

Voisi näyttää ihan mukavalta 10-15 inkkaria niiden katkisten kanssa... Muistuuko muille mieleen pieniä tetroja / barbeja, joita voisi pitää tällaisessa vedessä? Tuo kovuus ei mielestäni ole kovin paljon, mutta pH sen sijaan vähän yläkantissa...
Niin joo, voishan se olla että nuo inkkaritkin isommassa poppoossa näyttäis kivemmalta. Jotenkin nuo kiilakyljet ovat vaan varastaneet kaiken huomion tuolla.

pH on tosiaan korkea, mutta meinasin kalastorempan yhteydessä kyllä hommata sinne lisää juurakoita - eikös niiden pitäisi vaikuttaa alentavasti tuohon pH arvoon??
Kaiku
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Kaiku »

Usein juurakoista liukenee veteen jotain (humushappoja tms.?), jotka alentavat pH:ta. Turveuutteella, joko kaupallisella tai omatekoisella, on sama vaikutus. Jos kasvien kasvattelu kiinnostaa niin hiilidioksidikin alentaa pH:ta.

Inkkareita mainostin, kun sopivat noihin vesiarvoihin ilman kikkailuja. Jos kuitenkin saat tuon pH:n laskemaan noin seitsemään niin sittenhän kiilakyljetkin ovat ok. Tai melkein mitkä muut tahansa neutraalin + pehmeän veden pienet kalat (mun mielestäni KH 4 on vielä pehmeää, vai?).
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”