Minulla oli aiemmin 168 litrainen 120 cm pitkä allas 100 cm pitkän, matalan tv-tason päällä. Tv tasoon oli ruuvattu kiinni jostain vanhasta kaapista peräisin olevaa hyllylevyä siten että levy ja allas tuli tasosta 10 cm yli kummaltakin puolelta, eikä tuossa mitään ongelmia ollut.
Nyt pieni muutos: vanerilevyä pistetään päällekkäin, joten paksuus nousee 6cm. Sen päälle kovaa styroksia 4cm (mitäs mieltä muuten tästä?) sen päälle telttapatjaa, 0,5-1,0cm.
Kuusi senttiä vanerilevyä on kyllä aivan h***etisti, ja koska ylitys tosiaan on vain sen 15 cm per pää uskon vakaasti, ettei tuosta sinulla synny mitään ongelmaa. Ei varmasti nuo levyt kyllä pääse taipumaan tms.
Styroksi lohkeaa ja murustuu melko helposti ja tuo 4 cm on melko korkea palanen jo. Jotenkin tulee sellainen mielikuva että tuo allas "kelluu" tuossa styroksin päällä. Tuollainen 4 cm styroksi on mielestäni myös melko ruma tuossa altaan ja levyn välissä, jos et aio sitä millään listalla tms. peittää.
Minä jättäisin melkein tuon styroksin kokonaan laittamatta ja laittaisin vaikka kaksi kerrosta sitä telttapatjaa altaan alle. Toki monella varmasti on styroksia altaan alla ja voi se olla hyväkin. Minä en laittaisi.
Onhan muuten kotivakuutus, se laajempi versio? Tämä on kulu, jota aloitteleva akvaristi ei tule ehkä alkuun ajatelleeksi. Mutta varsinkin jos asut kerrostalossa, aiheuttaisi 317 L vettä aikamoisen tuhon paitsi omassa asunnossasi, myös alakerrassa.
Sehän ei taas sinänsä kuulu akvaristille mitenkään. Alakerran naapurin omasta vakuutuksestahan hänen asuntonsa vahingot korvataan, vaikka kuinka vika olisi akvaristissa. Tietystihän ei tietentahtoen kannata alakerran naapurin elämää tuhota, mutta sinänsä tuollaisessa ei itse naapuriasunnon kohdalta häviä muuta kuin mahdollisen huonon mielen itselleen.